Läckage insprutning + känslig gas

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Mårten
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
Ort: Gävle

Läckage insprutning + känslig gas

Inlägg av Mårten »

Jag förärade mig själv en ny 1200 Sport för snart en vecka sedan.
Whooaaa!! säger jag bara, vilken hoj :)

Ett par funderingar har jag dock:
1. Såg idag att den börjat fukta vid en anslutning. Jag vill dock inte kalla det läckage än. Det ser ut att komma ut där en av manickerna (jag vet inte vad det är för pryl) går in i insugningsröret.
Se bilden/bildlänken nedan.
Om det fortsättningsvis inte fuktar mer än nu så är planen att ta upp det med verkstaden i samband med första service.
Är det någon av er som vet bättre och tycker det behöver åtgärdas omgående så säg gärna till här.

2. Gasen är väldigt känslig på låga varv/körning i låg fart. Nästan liksom lite av/på-känsla. Det, i kombination med en del glapp i kardanlederna, gör att det tenderar bli lite ryckig körning i stan och runt snäva rondeller.
Har för mig att jag sett något om att det kan vara en effekt av default snålt ställd insprutning och att det delvis går att justera.
Någon av er som vet något mer om detta?
Bilagor
guzziinject.jpg
(225.5 KiB) Nerladdad 139 gånger
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Läckage insprutning + känslig gas

Inlägg av Guzzi-Leif »

Upplever också att det är glappigare i min nya.
Den enda lösning jag känner till, är att ställa ner glappet i gashandtaget till ett minimum (men inte obefintligt!) så blir det aningen lättare att hantera.

Om läckaget tycker jag som du; om det inte utgör någon brandfara kan det vänta till första service.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2023
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Ort: Gammelbo

Re: Läckage insprutning + känslig gas

Inlägg av Tobbe »

Ett beprövat sätt att undvika ryckig körning vid låga farter är att helt enkelt höja tomgången.
Min ligger på runt 1200-1300 rpm.
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Skriv svar