Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Tjena


Är den typen som inte riktigt gillar att inte har koll på motorns vitala värden. Och dagens samhälle verka ju tycka att en helt vanlig temperaturmätare på sitt fordon
är helt överflödigt, varför ska föraren vilja veta det lixom... Så nu tänkte jag göra bukt med det problemet innan sommaren kommer på allvar.

Det hela började med att jag bara skulle göra det enkelt för mig genom att montera en Oljetemps mätare monterad i tråget.
Efter en massa googlande hittar jag inte en mätare jag kände för, däremot snubblade jag in på några riktigt snygga turbotrycksmätare men oljetemp, vattentemp o laddning i ett.
Nja ingen turbosnurra här så men efter lite efterforskning så ser jag att de tillverkade också mätare med Oljetryck/Oljetemp/vattentemp/Volt
60mmOilP_LRG.jpg
(61.36 KiB) Nerladdad 58 gånger

Nu har jag såklart inte vattenkylning och laddningsmätare har jag i färddatorn MEN såhär har jag tänkt :D

O.Temp= Monterar jag nere i tråget enkelt o smidigt.
W.Temp= Sätter jag på oljekylaren
Volt= får troligen värdet utav strömförsörjningen och nu kan jag ha färddatorn uppe hela tiden :)

Oljetrycket= Denna är klurig och här har jag lite problem. Är det någon som har stenkoll på vart man enkelt kopplar in denna?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Nicke »

Det finns väl åtminstone ett par varianter på tänkbara lösningar.

Den lösning som säkert är den vanligast använda, men kanske inte så värst elegant, är att montera en T-koppling i vevhuset där oljetryckslampans givare sitter (strax framför cylindrarna, v-sida). Då kan man ju få plats för både givaren och mätarens oljeslang i samma hål. Gäller att hitta ett T-rör med rätt gängor på alla tre ställen...

På de nyare hojarna (från California III i.e.) där sitter oljetrycksgivaren i uttaget för oljeledningen som försörjer topparna. Den banjobult som sitter där i original kan bytas ut mot nedanstående banjoinfästning som gör att man både kan ha mätaren och lampan inkopplad.

http://www.harpermoto.com/banjo-bolt.html

Tänk dock på detta: Att montera en oljetrycksmätare på framgaffeln innebär en viss säkerhetsrisk.
Många mätare registerar ju trycket via en tunn oljeslang. sitter mätaren på gaffeln innebär det att slangen antagligen kommer att utsättas för viss stress. Inte så himla kul att få oljeläckage på detta ställe när man är mitt ute i hotaheiti...

Oljetempmätare på Guzzimotorer kan också leda till viss stress, stadskörning en het sommardag kan leda till mätarutslag som gör att man svettas ännu mer... Motorerna tycks ju inte ta illa upp, kanske onödigt att stressa upp sig utan anledning. (Jag har själv sett magnifika utslag på oljestickstempmätare på min Le Mans III:a)
Ciao / Ne
roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Nicke skrev:Det finns väl åtminstone ett par varianter på tänkbara lösningar.

Den lösning som säkert är den vanligast använda, men kanske inte så värst elegant, är att montera en T-koppling i vevhuset där oljetryckslampans givare sitter (strax framför cylindrarna, v-sida). Då kan man ju få plats för både givaren och mätarens oljeslang i samma hål. Gäller att hitta ett T-rör med rätt gängor på alla tre ställen...

På de nyare hojarna (från California III i.e.) där sitter oljetrycksgivaren i uttaget för oljeledningen som försörjer topparna. Den banjobult som sitter där i original kan bytas ut mot nedanstående banjoinfästning som gör att man både kan ha mätaren och lampan inkopplad.

http://www.harpermoto.com/banjo-bolt.html

Tänk dock på detta: Att montera en oljetrycksmätare på framgaffeln innebär en viss säkerhetsrisk.
Många mätare registerar ju trycket via en tunn oljeslang. sitter mätaren på gaffeln innebär det att slangen antagligen kommer att utsättas för viss stress. Inte så himla kul att få oljeläckage på detta ställe när man är mitt ute i hotaheiti...

Oljetempmätare på Guzzimotorer kan också leda till viss stress, stadskörning en het sommardag kan leda till mätarutslag som gör att man svettas ännu mer... Motorerna tycks ju inte ta illa upp, kanske onödigt att stressa upp sig utan anledning. (Jag har själv sett magnifika utslag på oljestickstempmätare på min Le Mans III:a)

Känns som du har bra koll på grejerna och du ger mig förtroende att detta inte ska vara någon kärnfysik med oljetrycksmätaren. Jag kommer dock kolla lite mer efter potentiella mätare jag känner passar.

Det med oljetempen har du säkert rätt i men jag får redan kalla kårar när man ser hur motorn alstrar värme och man sitter fast i stadstrafik. Hade varit skönt då att kunna se hur motorn beter sig. Speciellt om man ligger o eldar på motorväg och kunna betrygga sig att oljan inte hoppar bakåtvolter haha. I långa loppet kan det bara vara bra om man planera körning lite efter förvarningar på oljetempen.

Läste faktiskt lite om vissa i varmare bredgrader haft problem med oljetryckslampan tänds pga överhettnings av olja vid stadskörning :(

Fråga angående oljetrycks mätaren. Sitter inte det en sensor som känner av trycket för att sen ha en vanlig sladd/sladdar upp till mätaren?

Tack för hjälpen så långt.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Nicke »

En vanlig oljetryckgivare har ju bara två lägen, av eller panik...

Det finns säkert mer komplexa givare som skickar en analog elektrisk signal som tolkas av mätaren. Du får läsa i beskrivningen till de mätare du spekulerar på.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Nicke »

Under huven på en bil kan en sådan här lösning gå an.
På en vacker Guzzimotor känns den kanske inte helt koscher....

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... &start=105


(Bläddra gärna vidare i forumtråden ovan. Otroligt fint hundkojebygge med turboladdad Yahaja R1-rova. Man blir byggsugen...
Ciao / Ne
roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Nicke skrev:Under huven på en bil kan en sådan här lösning gå an.
På en vacker Guzzimotor känns den kanske inte helt koscher....

http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... &start=105


(Bläddra gärna vidare i forumtråden ovan. Otroligt fint hundkojebygge med turboladdad Yahaja R1-rova. Man blir byggsugen...

Ah nu förstår jag hur du menar. Jag har som det märks 0 erfarenhet av att eftermontera oljetrycksmätare. Har bara återmonterat den vanliga oljetrycksmätaren på sin höjd.

Var och inspekterade Guzzin innan. Även den där lite osnygga lösningen borde döljas helt under tanken. Även om det skulle synas så hade det inte varit hela världen. Guzzi tillhör de få motorcyklar som består av mekaniskt hårdvare porr och en blänkande oljetrycksgivare hade bara tillfört mer av charmen. Vet du förresten något bra ställe man skaffa sig en sådan T-korsning?

Hundkojer är allt charmiga bilar. Fast Bubblad har min röst. Hade inte pengar varit begränsade hade man skaffat sig en sådan och smält ner en boxster drivlina :)
Senast redigerad av 1 roadwraith, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Montera oljetrycks mm mätare på guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Nicke »

Ja, de finner man väl på vilken välsorterad bensinmack som helst, tänkte jag innan jag kom ihåg att deras sortiment nu mest består av korv, kanelbullar och trisslotter...

När man köper oljetrycksmätare brukar det nog rätt ofta följa med ett T- stycke, annars bör nog de firmor som säljer mätare också ha sådana i sitt sortiment. Biltillbehörsbutiker och antagligen Biltema.

Jag skulle nog se till att ha med mig hojens oljetrycksgivare, på så sätt kan man ju försäkra sig om att två av tre gängor stämmer. Den tredje skall ju matcha mot mätarens tryckgivare så den kan man ju oxå ha med sig. Antagligen standard, men man skall inte ta det helt för givet...

Men som jag skrev tidigare är det nog en bättre lösning att använda ersättningsbanjobulten som visades via länken, till alla nyare Guzzis, som din.
Ciao / Ne
Skriv svar