Vintage för hög

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Vintage för hög

Inlägg av franssos »

Jo som ni visste jag är franssos men jag här kort åxå , 1,70 på sin höjd och jag når knapp när på vintagen och det känns halvbra så kan man på nått sätt sänka hojen med 4-5 cm.... :roll:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Vintage för hög

Inlägg av GuzziKungen »

Franssos , även om det går att sänka hojen så skulle jag råda dig att avstå.
Följden med en sänkning brukar vara sämre vägegenskaper ,något jag
fick erfodra då vi sänkte frugans Lemans.
Ett kanske lite udda tipps är att ha lite högre mc-stövlar eller göra om sadeln lite
(tar ut lite stoppning) ,något som man överlämnar åt ett proffs.
Annors är den bästa metoden att öva upp sig med att stoppa och starta på
bästa sätt så att du känner dig säker i framtiden.
För när du väl kör så är väl höjden OK :?:
Lycka till.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

Testa platådojor o sträckbänk. :idea:
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Vintage för hög

Inlägg av franssos »

Svävaren skrev:Testa platådojor o sträckbänk. :idea:
:lol: :lol: :lol:
Iallafall HD har säkert många lösningar för problemet men vad hjälper det .... ok jag går .... :?
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

Re: Vintage för hög

Inlägg av motorino2002 »

Ciao franssos !!!
Klart som korvspad att det går att sänka en Cyykel ! ! ! !
Det går till och med mycket bra !!
Till Cyyklar med mono stötdämpare bak finns det som regel färdiga sänknings satser till denna! (länkaget)
Har du två bakstötdämpare får du ta av dem och mäta upp mista möjliga CC mått på Stötdämparna så att inte bakhjulet tar i Bakskärmen eller i elkablar inuti bakskärmen !!
Räkna sedan ut hur mycket kortare dämpare detta mått tillåter,..du behöver kanske ej
så korta som utrymmet tilllåter så mät samtidigt vad du önskar för sitthöjd.
Den enda skillnaden är att Cykkelen teoretiskt är lite mer tungstyrd.
Men på en Tonti ram är det väldans konservativa Stryrvinkelmått så i Praktiken
märker du minimal skillnad.
(ej att jämföra med moderna racers)
Fram kan man dra upp gaffeln lite i Gaffelkronorna (gammalt Racingtrick för at Cyykelen skall bli mer kvick styrd)
men då bör du kolla hur många mm du förändrar Försprånget så att du ej förändrar det för mycket.
4-5 centimeter sänkning låter väldans mycket då du märker skillnad på sitthöjden ganska fort !

Har du aldrig gjort något sådant här förut så låna då på Biblioteket någon bok i Chassi teknik för Motorcyklar.
(märkligt Svenskt namn på Cyyklar)
Eller leta upp ett par ställen om Motor Cyykel Chassi teknik på nätet och du lär dig samtidigt mycket om Cyykelchassin Ramar och Styrgeometri !!

Ha,..de,..gott,..

SS/K.
Senast redigerad av 2 motorino2002, redigerad totalt 9 gång.
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

vespahjula på cyyyyyyyyyelen!!!
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

UHRseckta 1-a, 1-z, 1plus k.
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

Fel två-y
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

I steeeeelet för 1-z
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2023
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Ort: Gammelbo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Tobbe »

Jag tror svävaren tagit sig ett par styrvinkelmått, för mycket, ikväll :mrgreen: :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Re: Vintage för hög

Inlägg av guzziake »

Styrvinkeln ÄR konstant........................................5,2
Svävaren
Guzziåkare
Inlägg: 41
Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
Ort: Örnebo

Re: Vintage för hög

Inlägg av Svävaren »

Kan åttiofyra(%) vara rätt? HD mått??
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Vintage för hög

Inlägg av franssos »

Nu det var mycket på en gång :!: ,fortsätter med Grappa så länge :wink:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Teijo
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 aug 2007, 14:16
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III
Ort: Skogås

Re: Vintage för hög

Inlägg av Teijo »

Är de nån som har glömt sin morgon medicin? Sväva lugnt. :twisted:
Your crash, is my cash!
Skriv svar