Vintage för hög
Moderator: Moderatorer
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Vintage för hög
Jo som ni visste jag är franssos men jag här kort åxå , 1,70 på sin höjd och jag når knapp när på vintagen och det känns halvbra så kan man på nått sätt sänka hojen med 4-5 cm.... 
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Vintage för hög
Franssos , även om det går att sänka hojen så skulle jag råda dig att avstå.
Följden med en sänkning brukar vara sämre vägegenskaper ,något jag
fick erfodra då vi sänkte frugans Lemans.
Ett kanske lite udda tipps är att ha lite högre mc-stövlar eller göra om sadeln lite
(tar ut lite stoppning) ,något som man överlämnar åt ett proffs.
Annors är den bästa metoden att öva upp sig med att stoppa och starta på
bästa sätt så att du känner dig säker i framtiden.
För när du väl kör så är väl höjden OK
Lycka till.
Följden med en sänkning brukar vara sämre vägegenskaper ,något jag
fick erfodra då vi sänkte frugans Lemans.
Ett kanske lite udda tipps är att ha lite högre mc-stövlar eller göra om sadeln lite
(tar ut lite stoppning) ,något som man överlämnar åt ett proffs.
Annors är den bästa metoden att öva upp sig med att stoppa och starta på
bästa sätt så att du känner dig säker i framtiden.
För när du väl kör så är väl höjden OK
Lycka till.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
Testa platådojor o sträckbänk. 
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Vintage för hög
Svävaren skrev:Testa platådojor o sträckbänk.
Iallafall HD har säkert många lösningar för problemet men vad hjälper det .... ok jag går ....
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- motorino2002
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
- Ort: Svedala
Re: Vintage för hög
Ciao franssos !!!
Klart som korvspad att det går att sänka en Cyykel ! ! ! !
Det går till och med mycket bra !!
Till Cyyklar med mono stötdämpare bak finns det som regel färdiga sänknings satser till denna! (länkaget)
Har du två bakstötdämpare får du ta av dem och mäta upp mista möjliga CC mått på Stötdämparna så att inte bakhjulet tar i Bakskärmen eller i elkablar inuti bakskärmen !!
Räkna sedan ut hur mycket kortare dämpare detta mått tillåter,..du behöver kanske ej
så korta som utrymmet tilllåter så mät samtidigt vad du önskar för sitthöjd.
Den enda skillnaden är att Cykkelen teoretiskt är lite mer tungstyrd.
Men på en Tonti ram är det väldans konservativa Stryrvinkelmått så i Praktiken
märker du minimal skillnad.
(ej att jämföra med moderna racers)
Fram kan man dra upp gaffeln lite i Gaffelkronorna (gammalt Racingtrick för at Cyykelen skall bli mer kvick styrd)
men då bör du kolla hur många mm du förändrar Försprånget så att du ej förändrar det för mycket.
4-5 centimeter sänkning låter väldans mycket då du märker skillnad på sitthöjden ganska fort !
Har du aldrig gjort något sådant här förut så låna då på Biblioteket någon bok i Chassi teknik för Motorcyklar.
(märkligt Svenskt namn på Cyyklar)
Eller leta upp ett par ställen om Motor Cyykel Chassi teknik på nätet och du lär dig samtidigt mycket om Cyykelchassin Ramar och Styrgeometri !!
Ha,..de,..gott,..
SS/K.
Klart som korvspad att det går att sänka en Cyykel ! ! ! !
Det går till och med mycket bra !!
Till Cyyklar med mono stötdämpare bak finns det som regel färdiga sänknings satser till denna! (länkaget)
Har du två bakstötdämpare får du ta av dem och mäta upp mista möjliga CC mått på Stötdämparna så att inte bakhjulet tar i Bakskärmen eller i elkablar inuti bakskärmen !!
Räkna sedan ut hur mycket kortare dämpare detta mått tillåter,..du behöver kanske ej
så korta som utrymmet tilllåter så mät samtidigt vad du önskar för sitthöjd.
Den enda skillnaden är att Cykkelen teoretiskt är lite mer tungstyrd.
Men på en Tonti ram är det väldans konservativa Stryrvinkelmått så i Praktiken
märker du minimal skillnad.
(ej att jämföra med moderna racers)
Fram kan man dra upp gaffeln lite i Gaffelkronorna (gammalt Racingtrick för at Cyykelen skall bli mer kvick styrd)
men då bör du kolla hur många mm du förändrar Försprånget så att du ej förändrar det för mycket.
4-5 centimeter sänkning låter väldans mycket då du märker skillnad på sitthöjden ganska fort !
Har du aldrig gjort något sådant här förut så låna då på Biblioteket någon bok i Chassi teknik för Motorcyklar.
(märkligt Svenskt namn på Cyyklar)
Eller leta upp ett par ställen om Motor Cyykel Chassi teknik på nätet och du lär dig samtidigt mycket om Cyykelchassin Ramar och Styrgeometri !!
Ha,..de,..gott,..
SS/K.
Senast redigerad av 2 motorino2002, redigerad totalt 9 gång.
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
vespahjula på cyyyyyyyyyelen!!!
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
UHRseckta 1-a, 1-z, 1plus k.
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
Fel två-y
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
I steeeeelet för 1-z
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2023
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Re: Vintage för hög
Jag tror svävaren tagit sig ett par styrvinkelmått, för mycket, ikväll

Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
-
guzziake
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
- Ort: Brålanda
Re: Vintage för hög
Styrvinkeln ÄR konstant........................................5,2
-
Svävaren
- Guzziåkare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 01 jun 2007, 21:18
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.
- Ort: Örnebo
Re: Vintage för hög
Kan åttiofyra(%) vara rätt? HD mått??
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Vintage för hög
Nu det var mycket på en gång
,fortsätter med Grappa så länge 
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
-
Teijo
- Guzzifantast
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 26 aug 2007, 14:16
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III
- Ort: Skogås
Re: Vintage för hög
Är de nån som har glömt sin morgon medicin? Sväva lugnt. 
Your crash, is my cash!