Ruta California-74

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: Florida-88

Ruta California-74

Inlägg av lundin b »

Tjena !! :)

Har en California-74 och tycker det blir lite för mkt turbulens,gissar att rutan är för kort..

Ngn som tips på ngt bra,längre ruta eller... ??

Isf.vilken kan passa ??

:D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare

Inlägg av GöranW »

Hej och välkommen Bjarne! Vi blir allt flera som "dubblerar".... 8)
Ursäkta OT.
Åkte 750 Nevada -96
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Inlägg av Stefanv11sport »

Nja enklast är att ta bort rutan helt då blir det en ren luftström, eller köp en bil om jag utrycker mig lite drastiskt. Men allvarligt talat hör jag ofta mcägare som har problem med turbulens bakom olika rutor men att ha större ruta är inte alltid lösningen. Jag har alltid haft små rutor/kåpor som gett luften fritt blås över hjälmen men ändå styrt bort regn från överkroppen och bra sikt. Det funkar väldigt bra men ställer lite större krav på hjälm.

Hälsningar Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av lundin b »

Göran W skrev:Hej och välkommen Bjarne! Vi blir allt flera som "dubblerar".... 8)
Ursäkta OT.
Hej själv !! :D

Är väl några som kör Citroën och Guzzi verkar det som.. 8) 8)
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av lundin b »

Stefanv11sport skrev:Nja enklast är att ta bort rutan helt då blir det en ren luftström, eller köp en bil om jag utrycker mig lite drastiskt. Men allvarligt talat hör jag ofta mcägare som har problem med turbulens bakom olika rutor men att ha större ruta är inte alltid lösningen. Jag har alltid haft små rutor/kåpor som gett luften fritt blås över hjälmen men ändå styrt bort regn från överkroppen och bra sikt. Det funkar väldigt bra men ställer lite större krav på hjälm.

Hälsningar Stefan
Just turbulensen är jobbig,bättre utan isf,körde utan ruta innan,men tycker den är snyggare med... :roll: :D

Kanske skulle prova att sänka den så mkt det går istället.. :)
Mvh. Lundin B
west
Guzzifantast

Inlägg av west »

Hej!
Jag har sen '77 mest åkt hoj med vindruta och vill inte vara utan ifall det gäller "upprätt" körning. Var sak har sin plats, så även kåpor/vindrutor.
Troligtvis blir turbulensen värre bakom en stor ruta. Prova att flytta huvudet upp/ner, fram/bak och se om du hittar ett läge utan turbulens. Jag har lyckats med alla mina hojar, - där just min nuvarande California är den enda, som har fungerat perfekt utan kapning. Detta gäller hastigheter upp till ca.150km/t. Vägbanan ska synas 10-15m framför dej ovanför rutan.
Hjälmtyp kan säkert också påverka detta.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Testa även att vinkla rutan , även det kan hjälpa.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av lundin b »

west skrev:Hej!
Jag har sen '77 mest åkt hoj med vindruta och vill inte vara utan ifall det gäller "upprätt" körning. Var sak har sin plats, så även kåpor/vindrutor.
Troligtvis blir turbulensen värre bakom en stor ruta. Prova att flytta huvudet upp/ner, fram/bak och se om du hittar ett läge utan turbulens. Jag har lyckats med alla mina hojar, - där just min nuvarande California är den enda, som har fungerat perfekt utan kapning. Detta gäller hastigheter upp till ca.150km/t. Vägbanan ska synas 10-15m framför dej ovanför rutan.
Hjälmtyp kan säkert också påverka detta.
Tack för svaret !! :)

Blir att testa,får vänta några månader bara... :roll: :D

Lite O.T. Det är du som är Bjarne som jobbade/r på Semper och åkte med mig till ett Citroënmöte va !!?? Några år sen typ...

Jag är Bjarne som jobbade på Findus då.... 8)
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

lundin b skrev:Det är du som är Bjarne som jobbade/r på Semper och åkte med mig till ett Citroënmöte va !!?? Några år sen typ...

Jag är Bjarne som jobbade på Findus då.... 8)
Världen är bra märklig :D
Alive and ticking
The world is my dyno!
west
Guzzifantast

Inlägg av west »

Ja,- Världen är bra märklig,- och liten....
Tackar för senast,- vi syns väl till våren (?)
Vad jag för övrigt menar med mitt inlägg är att det bör gå att hitta ett komfortabelt läge med stabilt huvud. Är inte detta läge komfortabelt för kroppen får ju rutan justeras/ändras. Jag menar inte man behöver acceptera problem med turbulens under normala vindförhållande.
Aktuellt:
MG 850T3 Cal '81, MG V65 Lario '86, Volvo BM 350 Boxer '63, Citroen C4 2007 och C5 2008
RIP:
Kawasaki 500H1 '73, Honda CB500 '76, CX500 '78, MG 850T '74 m. sidvagn, MG 850T3 '76, Citroen GSA, BX16V
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)

Inlägg av lundin b »

Jag försöker få till ett garagemöte,verkar dock segt... :roll:

Du är välkommen så får vi ha ett eget garagemöte iaf... !! :D
Mvh. Lundin B
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

En studie i smått...

Inlägg av Nicke »

Vid mina rundringningar i distriktet har jag lärt mig ännu lite till om Guzziriket. En insikt som jag inte alls hade men nu försöker smälta är att det tycks finnas ett samband mellan Guzzis och gamla citroner...

Jag har nämligen stött på ett antal som vårdar både Guzzis och gamla franska bilar. - Två sidor av samma böjelse?? :roll:

(Ingen av dem har dock än så länge hetat Bjarne...)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare

Re: En studie i smått...

Inlägg av GöranW »

Nicke skrev:Vid mina rundringningar i distriktet har jag lärt mig ännu lite till om Guzziriket. En insikt som jag inte alls hade men nu försöker smälta är att det tycks finnas ett samband mellan Guzzis och gamla citroner...

Jag har nämligen stött på ett antal som vårdar både Guzzis och gamla franska bilar. - Två sidor av samma böjelse?? :roll:

Du får vänja dig! Vi är många! :wink:
Åkte 750 Nevada -96
west
Guzzifantast

Inlägg av west »

Fattas bara att man även har böjelse åt hornmusik,- o då menar jag inte bleckblås utan högtalarprincipen horn. Kanske lite från ämnet,- o dock: Har ni någon gång upplevt en besiktningsman/kvinna utbrista i ett stort leende efter den avslutande provkörningen, som verkligen bäst beskrivs som "dra en repa på långsidan":
VILKET GRANNT LJUD.
Detta var i Klippan 1986,- min första Guzzi med öppet insug och raka rör med VW-dämpare. Tackar Börje i Blomstermåla för den.
Aktuellt:
RIP:
Användarvisningsbild
lundin b
Distriktsombud 1 (Skåne)

Re: En studie i smått...

Inlägg av lundin b »

Göran W skrev:
Nicke skrev:Vid mina rundringningar i distriktet har jag lärt mig ännu lite till om Guzziriket. En insikt som jag inte alls hade men nu försöker smälta är att det tycks finnas ett samband mellan Guzzis och gamla citroner...

Du får vänja dig! Vi är många! :wink:
Kanske inte såå många som heter Bjarne... :lol:

Vi är ju dock två iaf !! 8) :D
Mvh. Lundin B
Skriv svar