k-line eller nya ventilstyrningar?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

Jag läser mycket på de olika internationella forumen och har sett många referenser till "k-lining the valve guides" som jag tolkar som att k-line är nån slags produkt man behandlar ventilstyrningarna (eller vad de heter på svenska). Det verkar vara en väldigt hållbar behandling och ska vara billigare än att byta ventilstyrningar. Men jag tycker inte att ventilstyrningarna är särskilt dyra. Nån som är insatt i ämnet? Är k-lining nåt jag vill göra istället för att byta ventilstyrningar, och i så fall, vem i Sverige gör k-lining?

Och när vi är inne på ämnet, är det nån som vet nåt sjysst ställe i Stockholm där jag kan lämna in mina toppar för renovering nästa höst?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

Jag får väl svara själv då. Hittar ingen i Stockholm dock (men det finns säkert):

Kristianstad http://www.motor-syd.se/
Varberg http://www.axelssonengineering.se/
Hedemora http://www.hastech.se/
Skultuna http://www.spm-motor.se/

K-lining verkar vara ett väldigt bra och billigt alternativ till att byta ventilstyrningar. Typ 500 spänn för ett par Guzzitoppar. Och enligt utsago håller det i all evighet, till skillnad från nya originalstyrningar som håller ett par tusen mil. Jag ska definitivt anlita en firma som kan göra detta när det är dags för topprenovering i vinter.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

K-line????

Inlägg av Guzzikjelle »

Vad är det ni pratar om??? Behöver det bytas ventilstyrningar oftá på era "moppar" frugans Calle II -87a 17000 mil bytt en gång drar ej nämvart med olja o ryker definitift inte :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: K-line????

Inlägg av Raz »

guzzikjelle skrev:Vad är det ni pratar om??? Behöver det bytas ventilstyrningar oftá på era "moppar" frugans Calle II -87a 17000 mil bytt en gång drar ej nämvart med olja o ryker definitift inte :lol:
Jag har ingen aning om hur många varv min vägmätare (som visar ca 5.300 mil) gått eller om den stått still en period men mina styrningar är definitivt slut och de har väl rykte om att inte hålla så länge. Men visst, jag kan säkert köra 5.000 mil till utan att något riktigt otäckt händer. Eller 10.000.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2007, 05:07
Ort: Sjuhärad

Inlägg av GöranW »

Kan du förklara vad K-lining går ut på?
Åkte 750 Nevada -96
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Göran W skrev:Kan du förklara vad K-lining går ut på?
Om jag fattat rätt så låter man de gamla styrningarna vara kvar men man borrar upp de lite. Sen trycker man i nån slags insatser som sedan tas upp till rätt dimension. Resultatet blir något som har bättre (mindre) mått-tolerans än originalstyrningarna och smörjer bättre, kyler bättre och håller bättre. Och till råga på allt är det billigare. Hade jag inte läst så mycket oberoende lovord så skulle jag tro att det var rena tv-shop-skräpet.

Se här: http://www.cylinderheadshop.co.uk/K-line.html
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

Bump. Nu när vi har en massa nya medlemmar sen jag frågade sist:

Är det nån som vet nån firma som fixar k-lining (och övrig topprenovering) i hyfsad närhet till Stockholm?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av special »

Pröva med Hasse Nilstein på http://www.blenco.se/ i Kungsängen. Tel: 08382277 alt 0708175262.
Trevligt bemötande, fullständig maskinpark och rutin.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

Tack för tipset, jag kollar med honom!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Guzzi
Guzzifantast
Inlägg: 61
Blev medlem: 30 jun 2007, 01:12
Ort: Tyresö

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Guzzi »

Hmmm... nu ska jag svamla lite.

Hade en Rover 2200 TC som jag vill minnas att jag fick göra en liknande operation på. Efter lite sökande så kan jag inte komma fram till något annat än att det måste varit Värmdö Motorteknik som jag vände mig till i det fallet (hittar ju dit men vet inte vad det står på dörren) med ett väldigt nöjt resultat. Bra bemötande och vettiga priser.

Men som sagt, minnet är lite grötigt i det fallet. Var väl ett trauma i sig att försöka hålla en Rover rullande. Men rackarns härlig bil!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

special skrev:Pröva med Hasse Nilstein på http://www.blenco.se/ i Kungsängen. Tel: 08382277 alt 0708175262.
Trevligt bemötande, fullständig maskinpark och rutin.
Nu är topparna i Hasses händer, tack igen för tipset. Han hade någon annans Guzzitoppar färdiga och det känns ju bra att lämna till någon som "kan Guzzi". Dessutom fixar han K-lining.

Däremot kunde han inte fixa ytan på mina vippor (kontaktytan mot ventilskaften). Eller rättare sagt, han skulle kunna slipa om dem men sedan måste jag lämna dem någon annanstans för härdning. Så det får vara. Någon som vet nåt ställe som kan fixa sånt? De är rätt slitna och en av dem har "pitting" (vad säger man på svenska? varför vet jag inte det? :? )
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av special »

Jo, Raz, det är nog mina värstingtoppar. Nya styrningar, ventiler, fjädrar, knaster, brickor, säteslägen, förväntningar, hål i plånboken osv.
Men, nog verkar han vederhäftig?
Alex.
special
GuzziFanatisk
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 jun 2007, 13:08

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av special »

De är rätt slitna och en av dem har "pitting" (vad säger man på svenska? varför vet jag inte det? )

Godsurgröpning.
alt.
Urgröpning.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Eftersom vi skriver/säger såväl "fåtölj" som "portfölj" kan vi väl säga "pitting" också. Alternativet är kanske att säga att "de är illa medfarna så till den milda grad att det slagit ur material i slitytan"? ;-)
Kommer för övrigt att tänka på Gösta Ekmans pitt-sketch...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: k-line eller nya ventilstyrningar?

Inlägg av Raz »

Ja i det här fallet är det nog OK. Jag googlade lite och uttrycket "pitting korrosion" är tydligen helt normal svengelska. Annars brukar jag ha lite problem att jag läser en massa saker på nätet och sen vet jag inte vad det heter på svenska. Som att reaming heter brotschning, det var ju helt självklart när jag väl hittade det :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar