Olja!

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Olja!

Inlägg av Raz »

Jag visste inte riktigt var jag hade gömt flaskan för jag kör numera med Redline Shockproof Heavy istället, utan tillsats. Men nu letade jag reda på den, Motorex HPLS heter den. Jag köpte den från Stein Dinse nån gång när jag ändå beställde prylar.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Jag fick ett tips om att Motul har en molytillsats av den typen.
I somras hittade jag inget av den sorten.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Har åtminstone hittat ett svenkst place som saluför smörjan; http://www.galindberg.se/web/Molykote_3.aspx . Bläddra ner en bit till "Oljesuspensioner" så hittar ni ett "A" att trycka på.
Good luck!

PS: Värdet av denna tillsats har varit en snackis bland Guzzisti sedan kardanarna kom. För min del gör jag som vanligt, håller det simpelt och gör som fabrikanten föreskriver... DS
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

Guzzi-Leif skrev:Har åtminstone hittat ett svenkst place som saluför smörjan; http://www.galindberg.se/web/Molykote_3.aspx . Bläddra ner en bit till "Oljesuspensioner" så hittar ni ett "A" att trycka på.
Good luck!

PS: Värdet av denna tillsats har varit en snackis bland Guzzisti sedan kardanarna kom. För min del gör jag som vanligt, håller det simpelt och gör som fabrikanten föreskriver... DS

Instämmer.
Varför hålla på att kladda med ett ålderdomligt smörjmedel med femtio år eller mer på nacken? Rekommendationen att använda molybdensulfid (t?) försvann ur fabrikens manualer kring 2003 då t.o.m. MotoGuzzi upptäckte att det hade hänt saker inom tribologins underbara värld.
I samma anda kan man ju leta efter motorolja med beteckningen "SA" eller "SB" istället för dagens "SJ"... :roll: :wink:
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Inlägg av Guzzi-Leif »

-ah skrev:
Guzzi-Leif skrev:Har åtminstone hittat ett svenkst place som saluför smörjan; http://www.galindberg.se/web/Molykote_3.aspx . Bläddra ner en bit till "Oljesuspensioner" så hittar ni ett "A" att trycka på.
Good luck!

Instämmer.
Varför hålla på att kladda med ett ålderdomligt smörjmedel med femtio år eller mer på nacken? Rekommendationen att använda molybdensulfid (t?) försvann ur fabrikens manualer kring 2003 då t.o.m. MotoGuzzi upptäckte att det hade hänt saker inom tribologins underbara värld.
I samma anda kan man ju leta efter motorolja med beteckningen "SA" eller "SB" istället för dagens "SJ"... :roll: :wink:

Men för de äldre modellerna försvann väl inte rekommendationen? Eller??
Användarvisningsbild
Nicke
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Nä, det där är ju ett litet dilemma.

Har man en äldre hoj så går man ju i regel på gamla rekommendationer. Det är inte alltid helt självklart heller att man kan/bör speca upp sig till de "framtida" landvinningarna.

De flesta icke oljeproffs/profeter plockar väl fram sin lilla manual och uppdaterar sitt klena minnet innan inköpsresan... :roll:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Guzzi-Leif skrev:
-ah skrev:
Good luck!

Instämmer.

Men för de äldre modellerna försvann väl inte rekommendationen? Eller??

Näh,
jag har aldrig fått en uppdaterad manual tillsänt från fabriken, när ändringar har införts. :twisted:

Gällande äldre motorer och oljor gäller att de tjocka mineraloljorna hänger med mest för att de är sämre på att hålla motorn ren och därför bibehåller en tätande effekt i samband med mycket sämre motortillverkningstoleranser, om jag förstått saken rätt, även om det inte direkt säjs med de orden.
Därför kan problem uppstå om man kör med en modern olja i en gammal motor. Skiten sköljs ut helt enkelt. Sedan kan vissa äldre packningsmaterial ta stryk också.

Gällande smallblockens bakre växellåda har den mig veterligen endast ändrats sedan tidernas morgon med olika utväxlingar och en ändrat tätningskonstruktion, vilket inte borde hindra en uppgradering till något modernare smörjmedel än skogssniglar.
Rätta mig om jag har fel. :)
Användarvisningsbild
Nicke
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Det kanske är ett tips som ny avdelning här på forumet!?

"Serviceuppgraderingar"

Där skulle vi kunna samla "nya rön" från de "nyare" hojarna/manualerna. Sedan kunde vi diskutera huruvida man kan tillämpa den servicetekniska landvinningen på äldre modeller.
(på vilka det är tillämpligt och på vilka det inte är det).

Det skulle säkert vara en bra hjälp för alla som inte orkar, kan eller törs ta egna beslut i sådana frågor.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Det är en super bra förslag,jag har 2 Guzzi och det blir många sorter oljor för att serva dom,man kunde kanske kunna rationalisera men jag är feg och kan för lite så jag följer Guzzis rekommendation
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
jallbert
Distriktsombud 7 (Gotland)
Mina motorcyklar: Strada 750, California III

Inlägg av jallbert »

Ett tips är att kolla oljebolagens rekommendationer. Dom borde vara uppdaterade med lämpligaste olja för ändamålet. :?
Berra Do7
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk

Inlägg av Guzzi-Leif »

Jag tycker iofs det är självklart att köra moderna oljor även i äldre bågar (i en del fall finns ju inte ens rekommenderad kvalisort att få tag på), gärna med en "sköljning" av den moderna oljan första gången. När det gäller "special-special" som oljemixar eller rekommenderade tillsatser (vilket Gudskelov är sällsynta företeelser) som cota molly vågar jag inte avstå.
Sån är jag om nu någon bryr sig om det ;-)

Glad Påsk förresten, alla mekar!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Som jag skrev tidigare,jag vill minimera handvändandet av olika typer av olja sorter med mina Guzzi,Calif Vintage 07 och Nevada 03 så om jag väljer en halvsyntet motor olja för bil SAE 15W50 API SL/CF ACEA A3,B3,B4 och SAE 80W90 API GL-5 växelllåda, kan det vara ett bra val ? :roll:
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

Det kan du nog endast själv avgöra. :wink:

Guzzi rekommenderar andra oljor, åtminstone delvis, så du skulle ju även kunna följa de senaste rekommendationerna, och använda dom i samtliga fartyg?
Jag vet av egen erfarenhet att q8's super-duper F1 som heter någonting i stil med 10W-50 inte klarar värmen i min Breva, men att den rekommenderade gör det...
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Du menar att jag kan i princip ha 10w60 på båda hojarna :roll:
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk

Inlägg av -ah »

franssos skrev:Du menar att jag kan i princip ha 10w60 på båda hojarna :roll:
Varför inte?
Skriv svar