växellåda

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

lmII
Guzziåkare
Mina motorcyklar: lmII

växellåda

Inlägg av lmII »

någon som har bytt ut den 5 växlade lådan på en lemans till en nyare v11 6 växlad. jag vet att huset passer på den gamla motorn men hur är det i andra änden vid kardanen
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Re: växellåda

Inlägg av Guzzikjelle »

Blir nog inte så enkelt den lådan sitter ju i en helt anna ram o sving men den som inte prövar får inget svar, har Halvor såna beganade?? :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Jag har läst om någon som gjorde en sådan operation på en Daytona. Det var rätt mycket att bygga som vill jag minnas, det är definitivt inte "bolt on".

Läs här för lite insikt:

http://www.fastguzzi.nl/

How to v11 gearbox.
(Då är ju dessutom Daytonan försedd med en öppen kardanaxel till skillnad från Le Mans:ens rörhistoria...)

Förutom det faktum att den sexväxlade lådan är kortare så är ju dessutom V11:ans motor faktiskt utlokaliserad typ 10 mm i högerled bara för att möjliggöra att en fetare sula och axeln skall kunna samsas under samma bak... :wink:
Ciao / Ne
lmII
Guzziåkare

Inlägg av lmII »

blir inte så mycket klokare av det tyvärr nicke men tack så mycket . men om kardanen är öppen eller i svingen spelar ingen roll om utgåendeaxel liner med svingen. ej heller om v11 motorn är flyttad i sidled. för flytter du motorn följar ju lådan automatiskt med, sen är det bara frågan om vart utgående axel kommer. o att den är kortare spelar inte hellar någon roll det justerar man på kardanen. tyvärr kollade jag klant aldrig när jag hade ett 6 växlad hus hemma. kollade bara om den passade på motor/koppling o det gör det. halvor vet jag inte vem är, men att få tag på en 6 växladlåda nere på kontinenten är inget problem o dom är inte så himla dyra heller. det som jag vet skiljer är den långa bulten som håller lådan i rammen sitter ovanpå på v11 o under på den 5 växlade men det bara kapa o svetsa på igen undertill.
någon som har en bild på gavlen med utgående axel ???????????
ps bolton finns det :D :lol:
lmII
Guzziåkare

Inlägg av lmII »

blir inte så mycket klokare av det tyvärr nicke men tack så mycket . men om kardanen är öppen eller i svingen spelar ingen roll om utgåendeaxel liner med svingen. ej heller om v11 motorn är flyttad i sidled. för flytter du motorn följar ju lådan automatiskt med, sen är det bara frågan om vart utgående axel kommer. o att den är kortare spelar inte hellar någon roll det justerar man på kardanen. tyvärr kollade jag klant aldrig när jag hade ett 6 växlad hus hemma. kollade bara om den passade på motor/koppling o det gör det. halvor vet jag inte vem är, men att få tag på en 6 växladlåda nere på kontinenten är inget problem o dom är inte så himla dyra heller. det som jag vet skiljer är den långa bulten som håller lådan i rammen sitter ovanpå på v11 o under på den 5 växlade men det bara kapa o svetsa på igen undertill.
någon som har en bild på gavlen med utgående axel ???????????
ps bolton finns det :D :lol:
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Nä, jag vet inte heller. Det är ju onekligen ett rätt spännande projekt, så det kan väl vara intressant att prova.

Är man bara beredd på att snickra på infästningen och att förlänga axeln så borde det ju inte vara omöjligt.
Fördelen med den öppna axeln i denna operation är ju dels att den i sig själv blir smalare och dessutom är lättare att förlänga.
Gamla Le Mans:en har ju ett "cykelhjul" därbak om man jämför med de nyare hojarna som knappt har något spel alls mellan axel och däck.

Hur ser utväxlingsförhållandet ut hojarna emellan? Jag tycker tyvärr att många av de nya Guzzina skulle behöva en sjunde växel eftersom de är så lågt utväxlade på högsta växeln. Jag brukar förgäves leta efter ytterligare en...
(Så är det att bli "Guzziskadad" och ogilla att köra på mer än max 4900 Rpm)
Ciao / Ne
lmII
Guzziåkare

Inlägg av lmII »

inget är omöjligt :mrgreen: så jag kommer forska mera i detta, har lagt ut lite pris förfrågan på kontinenten på 6 växlade lådor. får ju i värsta fall köpa en o testa :D
eller om någon härinne har en 6 växlad låda jag kunne låne en stund
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Det är väl inget omöjligt projekt fast lite pill blir det väl. Det där med att motorn sitter 1 cm åt sidan gäller bara V10 och 1100 Sport, inte V11. På V11 sitter istället utgående axel från lådan 1 cm (eller nåt) längre ut så man kan ha motorn centrerad igen. Har man 6-växlad låda så måste man ha slutväxel från V11 också, det är annan primärväxling.

Om lådan är kortare måste man kanske på något sätt kompensera, så att främre kardanknuten ändå hamnar precis där svingen är lagrad. Annars blir det väl konstigt?
Alive and ticking
The world is my dyno!
lmII
Guzziåkare

Inlägg av lmII »

Raz skrev:Om lådan är kortare måste man kanske på något sätt kompensera, så att främre kardanknuten ändå hamnar precis där svingen är lagrad. Annars blir det väl konstigt?
ja annars blir där nock en jävligt konstig belastning på kardanen om inte sving/kardan jobber på samma punkt :D . men det ju bara fräsa till en liiiiten bit kardanhylsa eller va man ska kalla den. utväxlingen i låda/slutväxel har jag inte kollad än hur mycket detta skiljar.
börjar få in lite priser på lådor ca runt 6000 det satan det ska vara så dyrt i frakt nästan 2000 kr :evil: o jag ska ha 2 lådor :evil: :evil:
lmII
Guzziåkare

Inlägg av lmII »

Raz skrev:Det är väl inget omöjligt projekt fast lite pill blir det väl. Det där med att motorn sitter 1 cm åt sidan gäller bara V10 och 1100 Sport, inte V11. På V11 sitter istället utgående axel från lådan 1 cm (eller nåt) längre ut så man kan ha motorn centrerad igen. Har man 6-växlad låda så måste man ha slutväxel från V11 också, det är annan primärväxling.

Om lådan är kortare måste man kanske på något sätt kompensera, så att främre kardanknuten ändå hamnar precis där svingen är lagrad. Annars blir det väl konstigt?
ja knuten o svingen måste jobba på samma punkt. men det ju bara fräsa till en liiiten bit kardan. utväxlingen har jag inte kollad på än, det ska jag börja med nu, tror inte det skiljar så där värst mycket. man kan ändra utväxlingen en hel del utan att det gör så mycket. den erfarenheten har jag ifrån många av mina andra bygge
johan
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Guzzi 750 s3 Nr 1 !!! Bimota HB2 Nr 4. Laverda jota .

Inlägg av johan »

http://www.fastguzzi.nl/
Friskt gasat,hälften rasat.
Johan
Skriv svar