Handla i Sverige eller utomlands.

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Handla i Sverige eller utomlands.

Inlägg av GuzziKungen »

Här kan man tycka till om hur just du tycker att man skall göra och hur framtiden skall se ut.
Bättre att vi diskuterar det här en att slita sönder andra trådar som förvisso berör ämnet men
som kanske inte är huvudfrågan för trådskaparen.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Handla i Sverige eller utomlands.

Inlägg av GuzziKungen »

Mitt svar till ImIl i tråden "packningar"

Knappast så har vi guzziägare fyllt på den pluskan ,inte med tanke på att det sålts mindre en 50 nya guzzin 2010 i Sverige.
Så med ditt resonemang så skall mopedförsäljningen och hd-försäljning sponsra guzzireservdelshandeln.
Hur håller det resonemanget?
Alla får tycka som dom vill ,själv så skulle jag vilja se fler handlare än att läsa dödsannonser i Dn,s ekonomidel.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
lmII
Guzziåkare
Mina motorcyklar: lmII

Inlägg av lmII »

det absolut inget konstigt resonemang. jag är själv företagare o det ligger till så att på några varor tjänar man ok andra knappt någon ting, men det ingen ursäkt för att ta hutlöst betalt, o gör man det o sen blir förvånad över att kunderna försvinnar då får man skylla sej själv.dom svenska handlarna betaler ju det samma som tysken för varorna, det handler om att gör man bra vinst på typ mopederna o lite sämre på guzzi så blir det alldeles lagom i sluttet. så fungerar det även på typ ica, eller du tror dom tjänar exakt lika mycket på alla varorna. hade guzzi i sverige hållt ungerfår samma pris som på kontinenten o haft en fin internät shop hade dom sålt fan så mycket mer. men dom har själv valt att stanna i utvecklingen = inget lagar, ingen hemsida, skyhöga priser. vi pratar inte småpengar jag har handlat för ca 12000 kr hos stein dinse denna vinter gissar det skulle ha kostat i runda slängor 17-18000 kr i sverige så skoj tyckar inte jag det är att slänga pengar efter folk. hade det kostat ungefär det samma här hade jag likagärna handlat i sverige
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Inom detaljhandeln i Sverige (den sunda delen) ligger påslagen någonstans runt hundra procent, dvs. butikerna tar ut ungefär dubbelt för en vara mot vad de själva betalar i nettopris. Från detta ska de själva betala för alla sina kostnader, t.ex löner, moms och andra skatter, lokalhyror mm. Förhoppningsvis skall de också göra vinst, annars finns det ingen anledning att hålla på med verksamheten (Om man nu inte av någon outgrundlig anledning ser det som ett kall).

Sedan finns det skrämmande undantag t.ex hemelektroniksbranschen där butikerna i det närmaste inte tjänar i stort sett mer än några ynka procent på varje försåld vara (i bästa fall).
Ni kanske läste om den Tyska kedjan Mediamarkt som under sitt introduktionsår skyfflat grejor över oss svenskar så det stått härliga till. Varje butik har gått flera hundra miljoner i förlust!!
Allt i syfte att kapa marknadsandelar då andra kedjor och firmor utan jättekapital i ryggen går omkull. (Det är ju rätt naivt att tro att de gör det för att glädja oss med billiga priser...)

De av våra handlare som beställer delar från Tyskland är ju själva oftast hänvisade att göra det direkt från t.ex. Stein Diense. Det innebär, trots att de antagligen får några få procents rabatt, att de måste lägga sina påslag på det som i princip är Stein Dienses utpris. Det är ju inte så att de handlar varorna från någon grossist som också säljer till Stein Diense.

Under de lite drygt fyrtio år som det funnits seriösa generalagenter som jobbat med Guzzi i Sverige är det ännu ingen som har kunnat leva på detta. Av den anledningen har de heller inte orkat hålla på mer än några få år innan de dumpat iväg verksamheten till någon annan.

Av vilken anledning anstränger du dig och säljer varor som du knappt tjänar någonting på? Det låter ju betydligt smartare att satsa på de bitarna som genererar vinst...

Det finns återförsäljare därute som tror på Guzzi och verkligen försöker, som inte kan ta ut någon lön ur sin verksamhet.
Tyvärr får vi nog vara realister och inse att det inte kommer att gå så länge till.
Ciao / Ne
lmII
Guzziåkare
Mina motorcyklar: lmII

Inlägg av lmII »

ja handlar dom på internät typ stein dinse o inte hos guzzi eller direkt av tillverkaren är det lite konstigt att dom inte själv fatter att det inte kan gå runt. nu när dom tillhör probike har jag jävligt svårt att tro på att dom enskilda företag under probike sitter o beställer på nätet. tror inte rigtigt ni vet vem probike är. ni verkar lite blinda o vill bara se det ni vill se. men men fortsätt ni slänga pengar efter dom svenska handlare så stopper jag mina fina sparade pengar i plånboken o köpar ett projekt till för dom pengarna. o sen undrar jag vilka det är som läggar 100% på grosist priset ?????. jag kommer inte säga mer i detta
tack o hej
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

I de flesta branscher med normala avkastningskrav lägger man på minst 100 % på nettopriset. Gäller det kläder och annat som man i slutändan till stora delar måste sälja bort till nettopris eller ibland t.o.m. ännu lägre så har man minst 150 procents påslag. Räknar man baklänges så blir det kring 40 procents marginal på försäljningen, men den ska ju då betala alla avgifter (och i bästa fall partybåten)... :wink:

Ikea säljer ju himla billiga möbler, men gissa om de är överjäkligt bra på att betala tillverkarna lite...

Att handlarna handlar hos de tyska leverantörerna är ingenting som generalagenterna uppskattar, men som de ju gjort för att det ofta har varit enda sättet att få tag på delarna inom rimlig tid.
Ciao / Ne
Skriv svar