Lario

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Lario

Inlägg av GuzziKungen »

Det blir som vanligt då du kommer in med en Guzzi på bilprovningen.
Besiktningsmännen slåss om att få besikta den :D
Jag tror och hoppas att det går bra 8)
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Det blir ingen besök till bilprovningen imorgon,det snöar just nu och snön ligger kvar :evil: ,det får bli nästa vecka.Hoppas det bättrar sig
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Lario godkänd !!!
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

GRATTIS
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99

Inlägg av ani »

Låter som en frisk tur till hammarmännen?
Orkade de ut och provköra ens?

/Anders
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Grattis!!'

Det är alltid ett lika spännande möte.

Min bror sålde för ett år sedan sin VW passat till en bekant. På årets besiktning upptäckte den skarpögde besiktningsmannen att en av de stansade bokstäverna i chassie eller om det var motorumret inte låg exakt i nivå med de övriga. Det skiljde typ ett par tiondels mm. Raskt såg han till att underkänna bilen av denna anledning.

Det lustiga i tragiken är just att han godkänt samma bil vid tre tidigare tillfällen.

Bilen är dessutom importerad av generalagenten som gått i god för bilen efter kontakt med dem. (Innan det hade återförsäljaren i Gällivare gjort detsamma utifrån bilens datakoder vad gäller utrustning mm. dock utan att det hjälpte).

Nu har ägaren varit tvungen att begära intyg från polisen i Tyskland, alltmedan han tvingats köra omkring i ett par månader i en bil med körförbud...

Dårarnas sammansvärjning eller bara en vanlig dag på jobbet...!??
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES

Inlägg av ekoxen »

En till från Bilprovningen, när tråden ändå driver iväg ... det är väl preskriberat nu så jag kan berätta:
I unga år hade jag en Opel Kadett 1500 (70-72:a ungefär) där någon stuvat in en 1900-motor. Samma bil fanns för övrigt med den stora motorn och motorerna såg likadana ut. Oljetrycket var skralt så kamkedjan rasslade högljutt på tomgång för att tystna när varvet ökade. Jag låg i lumpen i Boden och min polare Leif (Grahn, om du undrar Nicke) körde bilen till Bilprovningen i Gällivare. Naturligtvis hade just den aktuella besiktningsmannen jobbat på GM och kunde läsa ut motorstorleken av motornumret. Påpekade att det var en 1900-motor eftersom det stod "19S ...." instansat på blocket och att bilen inte var godkänd för den. Tyckte dessutom att det var meningslöst att sätta i en så dålig motor i bilen eftersom den lät så illa. Leif åkte därifrån med löftet att få visa upp den kommande vecka eftersom jag bara kunde fixa den under helgen. Väl hemma tog jag in den i verksta'n, tvättade av motorn och spacklade igen motorbeteckningen. Sprayade tjockt med motorfärg över spacklet och väntade en stund. När färgen var halvtorr "stansade" jag in "15S" och några slumpmässigt valda siffror i färgen. Höjde tomgången så rasslet försvann och åkte till Boden igen. När Leif visade upp bilen följande vecka var kommentaren: "Ja, nu är det rätt motor! Och den andra var helt slut, men denna spinner ju fint!" :mrgreen:

Leif fick stanna bilen efter att han kört ur hallen, skrattade så mycket att han inte kunde åka vidare :lol:

Epilog: När jag något senare var på Bilprovningen med nästa bil (många byten blev det ...) passade jag på att leta upp Opel Kadett 1500 i deras pärm, kollade dimensioner på bromsar etc. Såg en penn-markering på just det bladet, förmodligen från Leifs besök, och vände till nästa sida. Där fanns 1900-modellen, med exakt samma bromsar! Hade besiktningsmannen bara vänt blad hade jag sluppit allt besvär, men också varit en bra historia fattigare ...

Micke
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 25 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Skön story, det var bättre förr eller hur! Nu får man knappt byta färg på handskfacket för det är helfordonsgodkännande och andra lökiga påfund. De som hittat på dylika djävulskap är helt motor-ointresserade människor som har slips till och med till pyjamasen.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Janne G
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78

Inlägg av Janne G »

Ja och nu har de skaffat sig en VCT2000 och ger underkänt för varje kod. I lördags besiktigade jag min S40 1,6D och fick underkänt på omborddiagnossystemets felkod P0341 = kamaxelgivarkrets "A" område/prestanda (bank 1 eller enskild givare) :evil: . Det framgår av protokollet att det "är bra att veta" att felkoderna P138B och P2458 också är identifierade. Servicekillen på Volvobil hade inte en aning om vad det kunde vara. Fortsättning följer efter hans koll nästa fredag. Googlar man lite på detta finner man en stackars dalmas som fick underkänt på sin Citroën, tre gånger, innan man konstaterade att Bilprovningens instrument var felaktigt.
Min erfarenhet är att det brukar tugga ut en lista på koder varje gång de ansluter den utan att det för den skull behöver vara något fel. Kärringstopp registreras också har jag hört, vad det är för kod vet jag dock inte :) .
Gusse
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99

Inlägg av ani »

Läge att skaffa kodläsare att ha i handskfacket så man kan nolla innan man kör in genom porten. Har hört att det utnyttjas......hrm..... 8)
(känt problem med glappande anslutning till en lambdasond på Alfa 156 JTS)
/Anders
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Jag har en Volvo 850T-5:a. På dessa sitter ännu kodavläsaren standardmonterad under huven.
Vid ett tillfälle när jag besiktade hade jag inte brytt mig om att läsa igenom och därvid släcka alla koder som inte är permanenta fel. Lambdalampan lyste på instrumentbrädan men i min enfald trodde jag ju att de skulle besikta bilen utifrån bilens aktuella utandningsprov. Nixpix!!

Ombesiktning så klart. Han drog inte ens på munnen när jag frågade om det var ok om jag släckte lampan på plats och ställe, och tog ombesiktningen på studs.
Ciao / Ne
Skriv svar