Kardanaxel Centauro

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Kardanaxel Centauro

Inlägg av Raz »

ekoxen skrev:Lite trist att felet var på utsidan, nu kommer ju slutväxeln att tyckas in mot hjulet så bakre knuten tar i däcket. Precis min upptäckt som gjorde att jag startade tråden, jag hade förstås hoppats på det omvända. Får ta fram raspen och skava av lite på "valken".
Men det är väl inte så mycket som hindrar att du shimsar 2 mm på insidan istället (eller 1,5 på insidan och 0,5 på utsidan), nu när du vet vad du gör? Det gäller bara att fundera ut exakt var och hur. Ett förbehåll är möjligen att knutarna inte alls gillar förskjutning i sidled [eller snarare: i mer än en ledd], om jag minns rätt.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Men det är väl inte så mycket som hindrar att du shimsar 2 mm på insidan istället (eller 1,5 på insidan och 0,5 på utsidan), nu när du vet vad du gör? Det gäller bara att fundera ut exakt var och hur. Ett förbehåll är möjligen att knutarna inte alls gillar förskjutning i sidled [eller snarare: i mer än en ledd], om jag minns rätt.
Ännu en fördel med bussning .. om jag gör bussningen 18 mm lång med en fläns som motsvarar den yttre brickan, så varierar jag positionen med flänsens tjocklek:
tunnare fläns -> bussningen längre in -> slutväxeln längre ut från hjulet.
Flänsen blir en bra tätningsyta också, lägger in en tätning i distanshylsan som ligger utanför. Eftersom axeln är rostig och lite sliten så blir det en innerring på axeln precis som tidigare.
Gör och gör, blir och blir ... det är bara på planeringsstadiet än. Köper nya standardprylar ändå, utifall att ...
Skall friska upp mina gamla kunskaper om kardanaxlar och -knutar, lite dammigt längst inne i hjärnans vrår (där också).
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Menar du där den är fogad utan klämskruvar? Där har jag ytte-pytte-lite glapp och jag har hört om andra som har det. Jag hoppas det inte blir värre men jag håller koll på det.
Då är den i nyskick! Kände nämligen på en helt ny axel i dag och det bakre förbandet hade ett litet, men fullt märkbart spel. Stärker min teori att den borde vara smord eftersom det inte är presspassning. Har också pressat ut axeln ur bakre knuten (på min glappa axel alltså) och skall försöka fylla upp spelet med kemisk metall, kanske det håller ett år eller två ...
En idé om att förlänga livslängden:
kardanaxel_bälg.PNG
kardanaxel_bälg.PNG (7.29 KiB) Visad 2189 gånger
Montera en bälg över förbandet (ena änden på axeln, andra på knutens cylindriska del), fylld med ett tunt fett som kan "krypa" in i förbandet. Bälgen skyddar dessutom mot smuts och vatten som kan tränga in, i synnerhet då spalten är utsatt för fartvinden. En påfyllning av fett borde lätt räcka en säsong. Enda problemet, som jag ser det, är att ett klammer på knuten kanske ligger mitt för bakdäcket.
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Nu är axeln reparerad, blir spännande att se om det håller. Blev osäker på om den kemiska metallen skulle klara biffen ensam så jag lät Kardanaxelservice svetsa den.

Axeln inmonterad i mitt egentillverkade "riktrör":
riktad.JPG
riktad.JPG (18.46 KiB) Visad 2111 gånger
Axekänden svetsad. Andra änden är lackerad eftersom jag inte vågade ha "sugpassning" i bägge ändarna av röret, hade kunnat bli jobbigt att få ut axeln efter svetsning. Svarvade tills jag fick ett minimalt glapp, och målade axeln (i svarven så det blev jämnt) så att spelet eliminerades.
axel_rör.JPG
axel_rör.JPG (21.1 KiB) Visad 2110 gånger
Funderar på om jag fortfarande skall fylla upp med kemisk metall mellan axel och medbringare för avlasta svetsen, men vet inte om det behövs (eller hjälper) ...
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Kan avrunda tråden med att rapportera att axeln klarat den första veckans körning. Jag fyllde upp med Biltemas kemisk metall men den härdarde dålig/långsamt och är kanske baserad på aluminimpulver, så det kunde jag struntat i. Instruktionerna var värdelösa: "Blanda 1 del pulver med 3 delar vätska". Det är en viss densitetsskillnad mellan pulver och vätska, skall man blanda på vikt eller volym? Jag inte lyckades få bort kladdet, annars hade jag hellre provat något annat.

Det blev nållager i slutväxeln i alla fall ... när jag tog sista skäret på bussningen i svarven tog jag i någon hundradel för mycket så den blev glapp (men fin, skall spara den 8)).
bussning.JPG
bussning.JPG (42.63 KiB) Visad 2036 gånger
Då kände jag säsongen flåsa i nacken så jag monterade lagren jag hade köpt som backup. Hittade en kupad bricka som passade precis utanför lagret, klämde in en o-ring i "kupningen" som extra tätning. Har nu några mm frigång mellan däck och axel, det var nog glappet i knuten samt nållgret som gjorde att det kunde bli konflikt.

Lagren kunde köpas över disk hos Myrén & Co i Askim strax utanför Göteborg (http://www.myren.com).
Hittar inte kvittot nu, men lager + innerring landade på ca 250:- inklusive moms. Har sett betydligt högre priser på andra ställen ...

Kardanaxelreparationen gick på ca 500:- för knutkors och svetsning. Eget arbete? Tja, hade nog tjänat många sköna tusenlappar om jag hade lönearbetat i stället. Men det var lärorikt och intressant, och man får ju ny tid varje morgon. Fast inte tillräckligt förstås, och inte i evighet.

Micke
V10 Centauro. Brutalast.
Skriv svar