startmotor?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

jakal
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi fan.
V85 TT
Ägt 5 guzzi under mina mc år.

Re: startmotor?

Inlägg av jakal »

grappa skrev:jag ser denna tråd är gammal 23 aug 2010 inte precis i går det hände.....
men informationen kan ändå vara av intresse för andra med samma problem
guzzis lilla startmotor med planetväxel med org nr 30730711
heter på Valeos egna beteckning D6RA21,(D6RA210 ersatt av 21, 9 kugg 1.2kw)
exakt samma finns på nyare Bmw R-serie MC (sk oilheads)
Startmotorn Valeo D6RA (annan gavel och ev avig rotationsriktning)
finns i bla peugeot mindre nyare modeller och i Renault senic och megane och vissa nyare små Opel ,Citroen,
dessa startmotorer går att plocka delar ifrån till guzzi starten.
men man måste använda guzzis drev med spärr kopplingen för rätt rotations riktning och guzzis anslutnings gavel mot blocket för att det ska bli rätt,
att få bilstarten att driva åt rätt håll för guzzin går genom att byta polaritet på kolen(anslut andra kolet i stället och vise versa)
Repsatser med nya bussningar kol och plasten som håller kolen finns på ebay.de eller uk,om det räcker?
I mitt fall får det bli en helt ny komplett startmotor till Quotan, då allt var duktigt grillat invändigt och inget gick att rädda, måste ha rykt ordentligt när det hände...gissar jag som fick hojen med startmotorn redan "well done".
Hittade nya kompletta på nätet mellan 1500-2000sek
Äldre guzzis med bigblock motor och den stora startmotorn utan extra utväxling kan använda bosch starten från opel kadett C 1200 om man behåller org gaveln
Sorry grappa :cry: Men vet att Sofia blir bra skött hos dig. No bad felings?
V85tt
Janne G
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78

Re: startmotor?

Inlägg av Janne G »

Guzzi-Leif skrev:
SportGuzzi skrev:Hej, köpte för ett par månder sedan en ny Valeo på http://amr-mcdelar.com/ för 1700 kr till min V11-00 :D
Verkar ju vara en kalasfirma!
Jajjamän! Jag beställde en o-ring till kardan den 20/3 och när den sent omsider kommit och (sent omsider) hämtades av mig igår så ville han inte ha nåt betalt (14kr) för det tagit sådan tid. Snyggt tycker jag.
Han importerar ju direkt från Italien så förutom några LaVerda stod där en sanslöst vacker V7:a i svart med vissa gulddetaljer på.
Jag provade en V7:a den 7/5 (se Ekoxens eminenta reportage under GBG & Bohuslän) och blev mycket förtjust i den, inte bara utseendet utan att den var så rolig att köra, 50hk räcker långt och man får ju lära sig att jobba med lådan också då.
Gusse
Skriv svar