I instruktionsboken finns ett kort kapitel om oljenivån men texten på Engelska och tyska skiljer sig så jag undrar om någon vet exakt vad som gäller ? Skall olje stickan skruvas i botten när man skall läsa av nivån eller skall den bara stickas ned mot kanten ?
Det står 3,5 liter vid byte, skall detta då motsvara översta strecket ? Är det en liter mellan strecken ?
Tacksam för lite belysning i frågan
Oljenivå MG 1100ie -97
Moderator: Moderatorer
- Kent
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Oljenivå MG 1100ie -97
Kent
1100i Sport -97
1100i Sport -97
- cumber
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Re: Oljenivå MG 1100ie -97
I min Breva 1100 manual står det
"The engine oil level must be checked with a warm engine and with the oil level dipstick not tightened"
I det fallet uppfattar jag det som att oljestickan inte ska skruvas in.
Däremot är jag mer konfunderad av att oljan ska kollas med varm motor.
Hur fungerar det? Då har väl inte oljan runnit tillbaka utan sitter förhoppningsvis
utsmetad på rätt ställen i motorn?
Manualen påstår att med kall motor så visar stickan för låg nivå?
"The engine oil level must be checked with a warm engine and with the oil level dipstick not tightened"
I det fallet uppfattar jag det som att oljestickan inte ska skruvas in.
Däremot är jag mer konfunderad av att oljan ska kollas med varm motor.
Hur fungerar det? Då har väl inte oljan runnit tillbaka utan sitter förhoppningsvis
utsmetad på rätt ställen i motorn?
Manualen påstår att med kall motor så visar stickan för låg nivå?
Cumber
Stornello 125 -71
Stornello 125 -71
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- cumber
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Efter att ha läst den tråden på WildGuzzi så känner jag mig "still confused but on a higher level".
Att oljan ska kollas med varm motor får jag acceptera, även om jag inte förstår varför
Men om stickan ska skruvas in eller inte verkar vara olika beroende på vilken modell
eller vilken man frågar.
För det kan väl inte vara som när jag skulle beställa en originalspegel till min Breva
via Harald C i Göteborg. Inte ens han kunde via sina kontakter hitta den som jag
bevisligen hade och behövde en likadan av.
Det verkar som de monterar de delar som för tillfället finns framme.
För det kan väl inte vara så att de sätter dit en kort oljesticka ibland och en lång
då och då beroende på humör

Att oljan ska kollas med varm motor får jag acceptera, även om jag inte förstår varför
Men om stickan ska skruvas in eller inte verkar vara olika beroende på vilken modell
eller vilken man frågar.
För det kan väl inte vara som när jag skulle beställa en originalspegel till min Breva
via Harald C i Göteborg. Inte ens han kunde via sina kontakter hitta den som jag
bevisligen hade och behövde en likadan av.
Det verkar som de monterar de delar som för tillfället finns framme.
För det kan väl inte vara så att de sätter dit en kort oljesticka ibland och en lång
då och då beroende på humör
Senast redigerad av 1 cumber, redigerad totalt 17 gånger.
Cumber
Stornello 125 -71
Stornello 125 -71
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Jo; jag tror faktiskt det...cumber skrev:
då och då beroende på humör![]()
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Kent
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97
Det kan nog vara så att varm olja har högre densitet än kall dito, och därför skall det kollas med varm olja. Vet ej hur mycket större volym 3 liter kall olja har vid t.ex 80 grader.
I vilket fall som helst har jag fyllt på 3 liter (med filterbyte) och då ligger nivån mellan de två strecken vid halv varm motor och stickan ej skruvad i botten (vilket nog är logiskt att den ej skall, även om det ej är solklart i instruktionsboken)
I vilket fall som helst har jag fyllt på 3 liter (med filterbyte) och då ligger nivån mellan de två strecken vid halv varm motor och stickan ej skruvad i botten (vilket nog är logiskt att den ej skall, även om det ej är solklart i instruktionsboken)
Kent
1100i Sport -97
1100i Sport -97
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Vad har densitet med volym att göra ???
Amrisarna har många hyss för sig. Ett är att kalla Guzzi-motorer högvarviga. Jaja.
Klart att varm olja tar mer plats än kall. Men SÅ mycket mer plats lär det inte ta, att skillnaden är mätbar på en sticka. Dessutom har ju all olja runnit ner i sumpen när motorn är kall, medan kanske inte mindre än en deciliter fyller alla ihåligheter strax efter varmkörning.
Amrisarna har många hyss för sig. Ett är att kalla Guzzi-motorer högvarviga. Jaja.
Klart att varm olja tar mer plats än kall. Men SÅ mycket mer plats lär det inte ta, att skillnaden är mätbar på en sticka. Dessutom har ju all olja runnit ner i sumpen när motorn är kall, medan kanske inte mindre än en deciliter fyller alla ihåligheter strax efter varmkörning.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"