Läckande tank
Moderator: Moderatorer
-
Olle E
- UppKomling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 03 aug 2011, 08:34
- Mina motorcyklar: V7 spec -71, 1000 SP -81
Läckande tank
Fyndet på blocket av en Le-Manstank var inte fullt så fantastiskt visade det sig när det nu långsamt sipprar ut bensin undertill. Den klurige hade testat tankens kondition före lackering...
Är det någon som har erfarenhet av de tätningsprodukter som lovar underverk från tankens insida alt kan tipsa om någon som utför svets- eller lödjobb på tankar?
mvh
Olle E
Är det någon som har erfarenhet av de tätningsprodukter som lovar underverk från tankens insida alt kan tipsa om någon som utför svets- eller lödjobb på tankar?
mvh
Olle E
-
H-O
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
- Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler - Ort: Ullånger
Re: Läckande tank
Jag har använt: Kreem Tank Prep Kit - Rengörare/Etsare + Kreem Fuel Tank Liner - Tanktätare
Köpte ett sånt kit hos Bike Line. Blev mycket imponerad av resultatet. Pott-tätt.
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a ... m_webb.pdf
Köpte ett sånt kit hos Bike Line. Blev mycket imponerad av resultatet. Pott-tätt.
http://www.roffesmotor.se/smartupdate/a ... m_webb.pdf
- cumber
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 155
- Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
- Ort: Västerås
Re: Läckande tank
Jag använde POR-15 till min Stornello tank. Det verkar hittills fungera mycket bra.
Men det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare längre.
Det var lite "läskigt" att hålla på med eftersom det är svårt att se om allt blir
rent innan man häller i förseglingen. Och att den verkligen täcker överallt.
Jag gjorde ett misstag att inte gänga in något i hållen för bensinkranarna.
Det gjorde att jag behövde köpa en svindyr gängtapp (12x1) för att kunna rensa gängorna efteråt.
Men det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare längre.
Det var lite "läskigt" att hålla på med eftersom det är svårt att se om allt blir
rent innan man häller i förseglingen. Och att den verkligen täcker överallt.
Jag gjorde ett misstag att inte gänga in något i hållen för bensinkranarna.
Det gjorde att jag behövde köpa en svindyr gängtapp (12x1) för att kunna rensa gängorna efteråt.
Cumber
Stornello 125 -71
Stornello 125 -71
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Läckande tank
Jim har en artikel om ett av medlen (Restom) i senaste Classic Motor (5/2012).
Tyvärr enbart om metoden och hur man gör, resultatet kommer i nästa nummer...
Tyvärr enbart om metoden och hur man gör, resultatet kommer i nästa nummer...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
-
Olle E
- UppKomling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 03 aug 2011, 08:34
- Mina motorcyklar: V7 spec -71, 1000 SP -81
Re: Läckande tank
Eftersom Kreem var restat och Por15 verkar vara svårt att komma över ringde jag förra veckan en Restom-man som talade sig varm om produkten och tipsade just om artikeln i Classic Motor. Jag köpte tidningen och därefter tanktätnings-kitet. I skrivande stund står tanken med Rävgift 1 i sig (avfettning) och när helgen har gått ska jag hunnit genom hela trollformeln med syrabehandling och tätning. Det kinkiga tror jag blir att sprida den enligt beskrivningen lönnsirapstjocka epoxi-hartsen runt i tanken genom att snurra den.
Återkommer med rapport.
Återkommer med rapport.
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Läckande tank
Restoms produkter är verkligen jättebra
Mycket stort märke i Frankrike
Mycket stort märke i Frankrike
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
-
Olle E
- UppKomling
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 03 aug 2011, 08:34
- Mina motorcyklar: V7 spec -71, 1000 SP -81
Re: Läckande tank
Tre veckor sedan tanken togs i bruk efter tätningen och den håller tätt. Bruksanvisningen fungerade bra. Själva snurrandet av tanken för att sprida epoximassan var det som tog längst tid, ca en timme höll jag på. Efter 3 timmar var massan så trögflytande att jag kunde ta bort pluggningen av hålen till bensinkranarna. Lät sedan härda en vecka och tippade i bensin. Håller tummarna sedan dess men inte lika krampaktigt längre.
Har inte kunnat se någon uppföljning i Classic Motor än av testen man där gjorde av produkten
Har inte kunnat se någon uppföljning i Classic Motor än av testen man där gjorde av produkten
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Re: Läckande tank
I nummer 6/2012 följde Jim upp tätningsförsöket. Han är mycket nöjd med vidhäftning och täthet.Olle E skrev: *Snipp*
Har inte kunnat se någon uppföljning i Classic Motor än av testen man där gjorde av produkten
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Jörgen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06 - Ort: Forserum
Re: Läckande tank
Angående Restoms produkter..
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av "antiblåmedlet" Restom ABC 4020?
http://www.restom.se/product.html/resto ... gory_id=13
Ja.. jag vet, förlåt, detta inlägg har inget med läckande tankar att göra
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av "antiblåmedlet" Restom ABC 4020?
http://www.restom.se/product.html/resto ... gory_id=13
Ja.. jag vet, förlåt, detta inlägg har inget med läckande tankar att göra
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Läckande tank
Som dom flesta restom produkter även detta fungerar, fast det blåa eller kanske i ditt fall det gula kommer tillbacka,så det är bara att hålla på 
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....