LED i en Stornello?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

LED i en Stornello?

Inlägg av cumber »

Som jag har berättat tidigare så skrattade bara besiktningsmannen när han skulle kolla strålkastaren på min lilla Stornello.
Och eftersom jag av ren självbevarelsedrift bara kör den på ljusa dagen så behöver jag inte se något.
Men det vore bra att synas lite bättre. :?

Är det någon som har erfarenhet/kunskap om det går att byta en vanlig 6V strålkastarlampa mot en LED lampa?
Tycker att det borde ge bättre ljus. Men jag är inte kunnig på detta område.
Lampan drivs ju dessutom inte via batteriet, utan på moppevis.
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av -ah »

Det tål väl att prövas om du kan hitta en lampa med rätt sockel; LED-lampor är inte särskild känsliga för spänning, men däremot känsliga för strömmen. Fast lampor för fordon bör väl ha någon sorts reglage inbyggd, gissningsvis.
Om Stornellon har ett batteri ( och om den saken vet jag inget...) , borde det väl gå att bygga om så att ljuset drivs över batteriet?
Jag köpte en LED-panel från Nippy Normans till baklyset på min Breva, som skakade sönder glödlamporna efter varje 10 mil. Är nu inne på år 6, så hållbarheten är inte att klaga på. Inte heller på luminansen!
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Ska man köra lyset på batteriet, då får man ladda det ur vägguttaget, ofta. Batteriet sitter där enbart för att fixa de dåtida italienska kraven på parkeringsljus och har man lyset på finns ingen ström över till laddning.
Ett tips jag fick då jag åkte Stornello (1974-76) var att byta till en moppelampa på 15/15 watt eftersom den lyste så mycket vitare.
Se till att alla kablar o omkopplare samt tändningslås är oxidfritt och utan nötningsskador - du behöver få fram varenda milli-Volt o mikro-Ampere!
Kolla så att bromsljuset går på batteriet - jag har några kusliga minnen från hur ljuset slocknade varje gång jag nuddade fotbromsen...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av ekoxen »

En intressant idé ... om man ordnar en strömbegränsning för LED-lampan borde man kunna ha bra ljus redan vid relativt låga varv!

Fast ljusbilden blir kanske ett problem. Originallamporna har väl en "skärm" som vinklar ned halvljuset? Vidare har lysdioder relativt dålig spridningsvinkel jämfört med glödlampan.

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av cumber »

Jotack. Jag minns själv när jag sena nätter körde bakom lastbilar och dylikt, och hoppades att de skulle åt samma håll som mig :)
Och då i 17-års åldern var ju fortfarande synen intakt.

15/15 låter som ett vettigt tips. Det ska jag testa.

Allt är rätt kopplat och tändningslåset är sprillans nytt (inropat på EBay).
Men det kan vara som du säger, att även om jag kopplar strålkastare och bakljus (med LED lampor) direkt på batteriet, så orkar det inte ladda.
Jag får försöka lära mig detta med ampere och allt vad det heter :)
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av cumber »

Ni därute med Stornellos (borde finnas en del).
Hur bra strålkastarljus har ni egentligen?

Jag lyckades charma mig igenom även den andra besiktningen.
- "Du måste göra något åt ljuset. Egentligen borde det vara en 2'a"

Så till nästa gång får jag väl byta besiktningsstation, eller göra något annat drastiskt. :)

Jag har bytt till 15/15W lampa. Fast på tomgång så kan man likna lampan med en riktig glödtråd.
Förvisso blir det bättre och bättre när jag varvar. Men min trampcykel har bättre ljus.
Och jag har givit upp tanken att hitta en LED-lampa med rätt fattning och funktion.

Eftersom kablar och tändninglås är nya, så funderar jag på att ev byta ljusspolen som sitter på tändplattan.
Är det någon som vet om det finns en mopedspole, av nyare fabrikat, som kan passa?
Alternativet är annars att få spolen omlindad, eller ännu mera innovativt att se till att lampan går via batteriet
enbart vid besiktningen. :)
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 aug 2011, 11:13
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06
Ort: Forserum

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av Jörgen »

Är du väldigt amitiös (lr desperat), och funderar på att modernisera ljusanläggningen på din hoj, kan kanske PVL specialisten vara en kanal till att nå ditt mål i mörkret. Jag menar, du har ju redan haft tankar på sådana moderniteter som LED-ljus;)
Själv har jag ingen aning om vilka möjligheter det finns att konvertera ett PVL system till en Stornello. Fick bara idén till länken då det verkar som om elsystemet funkar som på en moppe. Vem vet.. du och Roffe Heljefors kanske arbetar fram en lösning som kan säljas till andra Stornello-ägare (+export?) och på så vis kunna finansiera din egen anläggning :D

Här är länken:
http://www.pvlspecialisten.se/tendsyste ... ystem.html
http://pvlspecialisten.se/index/pvlstart.html
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 jan 2008, 19:21
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71
Ort: Västerås

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av cumber »

Tack för länken. Jag har just mailat honom med en förfrågan.
Cumber
Stornello 125 -71
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: LED i en Stornello?

Inlägg av Guzzi-Leif »

Börja med att mäta upp att generatorn/spolen ger den effekt som man tänkte sig en gång.
Det kan löna sig att ladda batteriet fullt så att inga watt går den vägen.
Kolla också zenerdioden/likriktaren i batteriladdningskretsen så inte den jordar ut den ynkliga mängd ström som du har till förfogande.
En fundering är ju också om permanentmagneterna i svänghjulet tappat kraften.

Mycket att klura på!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar