Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Så har våren kommit och det är dax att rulla ut den till synes kräsna italienare :(


Var ute en runda igår och tog den till besiktningen. Den bråkade inte en ända gång. Bara tryckte till på startknappen och den tuggade tills den startade (som den gjorde ganska snabbt)
Slutade med en 12 mils runda problemfritt.

Men idag när den skulle startas så klickade det bara. Hade lite problem med trött batteri i slutet av förra hösten så tänkte jaha då var det dax. Bråkade av mig skinstället och gick in för att syra det nya batteriet. Monterade och mäte upp spänningen till 12,5v Det gamla hade bara 11,3v efter första klicket.

Min första åtgärd är att sätta en laddare på det nya batteriet så jag kan utesluta det. Ska ut o prova igen om 2-3 timmar.
Det är ju lite annorlunda startmekanism på denna genom att man bara trycker till på startknappen sen sköter motorcyklen resten

I höstas klickade den utan anledning kanske 5 gånger totalt där man bara tryckte igen så gick den igång

Om nu detta inte skulle vara felet så skulle jag vilja ha lite experttips av er guzzi experter :D
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Nicke »

Jag kommer ständigt dragande med det gamla bonnatipset att testa med nya tändstift.

Min erfarenhet är att "fjolårsstiften" har en tendens att tappa livsgnistan när de får jobba under lite kyligare förhållanden under någon av vårens första turer. Det brukar fungera hur fint som helst och plötsligt när man skall dra i gång efter fikastoppet är det helt dött.
Ciao / Ne
roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Re: Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Nicke skrev:Jag kommer ständigt dragande med det gamla bonnatipset att testa med nya tändstift.

Min erfarenhet är att "fjolårsstiften" har en tendens att tappa livsgnistan när de får jobba under lite kyligare förhållanden under någon av vårens första turer. Det brukar fungera hur fint som helst och plötsligt när man skall dra i gång efter fikastoppet är det helt dött.
När startmotorn väl drar så hinner den knappt snurra ett varv innan motorn brakar igång. Mitt problem är att startmotorn inte vill dra. Det bara klickar till.

Men har forskat riktigt mycket nu och hittade vad mitt fel va.

http://forum.guzzitech.com/forum/196/4908.html Gjorde detta och nu spinner den igång direkt :D
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Inlägg av Jari »

Tjenare
Jag hade liknande problem på min LeMans 4. Jag trodde också att det var batteriet men jag kom fram till att startmotor bussningarna var slut.

Det sitter i alla fall på min startmotor brons bussningar som blir lite glappa med tiden. Ibland startade den utan problem o ibland i så gick inte startmotorn runt. Det kändes som batteriet var slut.
Det finns en firma i Stockholm som säljer bussningar. Jag kommer inte ihåg vad firman heter men jag har det någonstans. hör av dig om det är intressant
roadwraith
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2012, 18:33
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1200 sport 07, Honda CBX750 84, Yamaha RD350 86, Husqvarana 256A 68

Re: Startproblem Moto Guzzi 1200 sport 07

Inlägg av roadwraith »

Jari skrev:Tjenare
Jag hade liknande problem på min LeMans 4. Jag trodde också att det var batteriet men jag kom fram till att startmotor bussningarna var slut.

Det sitter i alla fall på min startmotor brons bussningar som blir lite glappa med tiden. Ibland startade den utan problem o ibland i så gick inte startmotorn runt. Det kändes som batteriet var slut.
Det finns en firma i Stockholm som säljer bussningar. Jag kommer inte ihåg vad firman heter men jag har det någonstans. hör av dig om det är intressant

Det kommer med all säkerhet att visa sig när våren kommer på allvar. Kommer säkert bli många mil på guzzin :D
Skriv svar