Oljeläckage kardan

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Oljeläckage kardan

Inlägg av guzziake »

Hej! Det läcker olja från kardanen på min Griso -06. Monterade av hjulet o konstaterade att det läcer från packboxen som sitter mot hjulet. Hur göra???? Någon som vet???? MVH Åke
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av Guzzikjelle »

Har den varit inne för åtgärd på Garantin för detta tidigare? för vad jag vet skall detta åtgärdas på Garantin min blev det och jag vet flera som det gjorts på
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 253
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av Janne G »

Hej, jag pysslade med detta sommaren 2011 på min V11-00 och köpte då en ny packning och en o-ring samt drog de åtta bultarna med loctite. Det har fungerat som det skall sedan dess. Det här fixar Du själv om Du kan skruva. Om det är samma sving och kardan på Din (CARC?) vet jag inte.
Gusse
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av Guzzikjelle »

Nix det är inte likadan kardan på dessa hojar och det skall vara ett recall Garanti från fabriken på detta fel.
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av guzziake »

Den är köpt ny hos Marcussens mc utanför Halmstad. Vet inte om det är åtgärdat på garantin, men nu har det ju gått ett antal år sedan ny. Får väl ringa honom o fråga. V11 -00 hade väl den gamla typen av kardan? Kom inte den nya typen 2004-2005 nånting.
guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av guzziake »

Garantiåtgärd efter så många år. Är det möjligt?
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av Guzzikjelle »

Mitt förslag är att ringa runt till tex Biscaya, Italiabike och fråga det kostar inget.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av guzziake »

Enligt marcussens mc är den utbytt på garantin. Den har stått still så länge innan jag blev ägare så packboxen har torkat. Får höra med mek. på Biscaya om man klarar o byta själv. annars är det bara att ta med klumpen o besöka dem. Packbox finns på lager. Inte dåligt.
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64 Crescent 1164 Jetline 61
Ort: Vetlanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av musse »

Hej Packboxen i slutväxeln byter du själv med lite vanlig händighet.Ett tips en aning diskmedel på utsidan av packboxen så glider den lättare dit

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
guzziake
GuzziFanatisk
Inlägg: 107
Blev medlem: 18 mar 2007, 23:42
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .
Ort: Brålanda

Re: Oljeläckage kardan

Inlägg av guzziake »

Hej igen! Plockade idag av hjulet för att byta packbox. Upptäckde då att det stora hjullagret innanför packboxen är skrot! Kardanen kan knappast vara bytt på garantin. Under 800 mil på mätaren. Kanske Biscaya kan hjälpa mej. Tänkte ta en tur till Öland tillsammans med dotter o svärson. Kan man hyra en mc på Bike? Någon som vet?
Skriv svar