Jag har en ett år gammal batteri från Odyssee som ska hålla minst 10 år enligt reklam och redan nu är batteri kass,den visar ändå 13,85 volt och laddar upp till 14,50 volt vid 2000 v/m men ofta verkar inte som det är tillräckligt med kraft för att dra start motor trotts att batteriet ligger över 13 volt och jag får ta till start kabel
Säljaren fick batteri tillbacka men hävdar att det är ingen fel på den ,han har mätt spänningen på den så som jag gjorde med samma resultatet och vill inte ersätta den fast garanti gäller fortfarande
Jag har ingen tjuvström eller och med en vanligt biltema batteri då har hojen startat gång på gång utan problem
Så vad tror ni att felet kan vara .
Problem batteri
Moderator: Moderatorer
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Problem batteri
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX
- Ort: Billesholm
Re: Problem batteri
dom nya små batterier som finns nu har mycket minder bly och tunnar plattor, om man tappar spänningen en längre tid eller kortar tid, så ser batterietut att ha bra volt men har ingen kraft troligt viss någon cell som gått åt, samma problem i våras guzzin startade gick ett tag och batteriet tappade spänning guzzin smällde och stannade, byte till ett nytt allt var som vanligt.
så har man ett litet batteri då gäller det att ha en underhålls laddare på jämt
en liten kort förklarning????
geguzzi
så har man ett litet batteri då gäller det att ha en underhålls laddare på jämt
en liten kort förklarning????
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Problem batteri
Det låter rimligt,synd att återförsäljare har en annan förklaring och att du skulle vara fel på hojen,konstigt tycker jag nu när biltema batteriet fungerar utan problem
Annars allt bra med dig? vi fick ordentligt med regn när vi passerade Oslo efter träffen och fick även köra i nåt som liknade älvar på sina ställe.
Annars allt bra med dig? vi fick ordentligt med regn när vi passerade Oslo efter träffen och fick även köra i nåt som liknade älvar på sina ställe.
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Re: Problem batteri
När det gäller just Odyssey-batterier så har jag bara goda erfarenheter. Vad som däremot kan hända (om jag minns rätt Raz?) är att man drar fast anslutningarna lite för hårt, då går dessa sönder inuti batteriet och ett likadant fel som du har uppkommer. Max åtdragningsmoment är 5,5 Nm, vilket är ganska lite.
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Problem batteri
Hej Robban,tack för din inlägg, men det du skrev hade jag redan uppmärksammat tidigare på forumet och med den vetskap var jag väldigt noga med uppdragningen av anslutningarna.
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Problem batteri
Enligt batterigubbe så det är ingen fel på den men det kunde vara att jag har andvänt fel laddning program på min CTEK laddare,det är 3 läge och jag har alltid andvänt den som ger lägsta ampere "moped" och eftersom det är en odyssee batteri jag skulle har tatt den tredje program "snöflingan" som ger mer kräm


Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....