Ny V7: Moly och moment?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

OlofE
Guzziåkare
Mina motorcyklar: V7 Special -12

Ny V7: Moly och moment?

Inlägg av OlofE »

Ny i klubben så hej på er alla!

Efter många år på Triumph och Ducati till blev det till slut Guzzi - en ny V7 Special från Probike i Helsingborg, hämtad förra veckan. Första intrycket är att detta kan bli en riktig kompis, så det känns kanon (om jag bara begrep hur man gör hade jag också lagt upp en bild). Tänkte dyka upp på träffarna framöver, ser fram emot det.

Jag tror att jag har koll på de flesta skötselråden (t.ex. en full liter i växellådan istf 9 dl) men två saker tar jag gärna hjälp med:

För det första, vilka åtdragningsmoment gäller för avtappnings- och nivåpluggar till låda och diff? Varken instruktionsbok eller verkstadsmanualen anger några värden, förutom för motorn. Vad använder ni?

För det andra, jag läser mycket om att tillsätta moly i diffen, men får ingen riktigt klarhet i om det gäller dagens hojar och oljor eller inte. Vad gäller och var får man tag på moly här i Sverige i så fall?

Hälsningar
Olof
Olof
Råå
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Re: Ny V7: Moly och moment?

Inlägg av Nicke »

Hej och varmt välkommen till klubben Olof.

Grattis till att du funnit! ;).
Vi ser fram emot att träffa dig på träffar, extrakul när det blir "nytt blod" på våra klubbarrangemang. Denna säsong finns det tre fina träffar plus en miniträff/utställning att välja bland.

Jag brukar för egen del dra oljepluggarna med "känselmomentet" det sitter ju kopparbrickor där och man behöver ju absolut inte grobiandra...

Ett tips om du vill veta allt som finns att veta och lite till är att köpa på dig den imponerande tegelstenen "Guzziology", av Dave Richardson. Det är en osannolikt imponerande sammanställning av fakta kring Guzziteknik. (Man blir trött av att bara plocka fram den nära två kilo tunga klumpen...)
Jag skall anstränga mig inom kort och se vad där står om din momentfråga...

Det rekommenderas ju att man skall spilla i en skvätt moly i klumpen. Men som du säger tycks det inte helt lätt att få tag på. Därför struntar nog de flesta i detta råd. (Kolla för all del med importören. De borde ju ha sådana produkter på lager eftersom det rekommenderas från fabriken.)

Jag köpte för ett par år sedan en tillsatsprodukt av märket Redline. Borde ju gå att googla fram var man kan finna. Agip borde väl rimligen också ha motsvarande produkt i sitt sortiment.

Roger på Nordimotor i Umeå säljer en röd olja som är klistrig och bra, men också kostar rätt mycket. Kommer aldrig ihåg vad den heter...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Puuh, då gjorde man dagens fyspass, direkt efter en tung, men framgångsrik OS-stafett i soffan.

Guzziologyn pratar en hel del om oljepluggar, men nämner inget åtdragningsmoment.
Däremot varnar författaren lite om sönderdragna gängor, speciellt på årsmodeller före -90.
Han går så långt som att säga att han önskar att Guzzi hade låtit bli att montera en nivåplugg på transmissionen. Argumentet är att gängtore leder till problem, och att en transmission inte är som en motor.
Om man fyller i rätt mängd från början, kommer man garanterat att märka om man har läckage och då åtgärdar man det. Dumt att nivåkolla, och därmed dra på sig problem...
Han rekommenderar (speciellt på de mer fingängade varianterna pre -90, att man passar på att montera helicoilinsats om man ändå av någon anledning har ner klumpen.

Vidare tipsar han om att man skall kolla och komplettera ifall man av oklar anledning saknar magnetpluggar på avtappningen (vilket han säger sig stöta på emellanåt).

Guzzilogyn är grym. Svårt att fatta hur någon lyckats bygga upp en sådan kunskapsbank och dessutom har tid att fästa den på pränt. Den är inte billig, men betalar sig i längden.
Jag har t.ex. lyckats hitta tillbehördetaljer med hjälp av boken där många, många timmars googlande tidigare inte lett till framgång.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
cumber
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -71

Inlägg av cumber »

Min Breva läckte lite från kardanklumpen.
Köpte då på rekommendation Red Line Heavy Weight Shock Proof olja. Hittade den på närmaste Mekonomen. Såg ut som röd sirap och fungerade utmärkt.
http://www.redlineoil.se/vaxelladsolja/ ... proof-olja
Cumber
Stornello 125 -71
Janne G
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78

Inlägg av Janne G »

Hej och välkommen!
Det där med moly kan Du glömma. Jag har kört med Red Line i både låda och kardan nu
i >500mil och det fungerar utmärkt, har för mig att det finns moly i just Red Line Shockproof.
Det finns tidigare trådar som säger samma.
Lycka till!
Senast redigerad av 1 Janne G, redigerad totalt 16 gånger.
Gusse
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

http://www.boove.se/
säljer Motul Gearbox 80W90 som innehåller moly.
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06

Inlägg av Jörgen »

Jag har blivit rekommenderad att använd Motul Gearbox 80w90 till slutväxeln, av Janne på Italia Bike Center i Arboga. Vid användande av den Motul-oljan behövs ingen extra tillsats då den ,som tidigare sagts, innehåller molybden. Jag har mycket stort förtroende för vad Janne tipsar om angående Moto Guzzi.
Rekommendationen är för min V11 '04, så hör gärna med honom om vad han säger om din färsking :wink:.

Oljan: http://www.motul.com/se/sv/products/oil ... ange%5D=21

Janne: http://www.italiabikecenter.com/om-oss
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

Liqui Moly har en produkt som heter "MOS2 Anti-Friction for gears", som är just en molytillsats till oljor.
Säljs av Autoexperten. En kedja som finns över hela landet.
En tub kostar 90 sek och sägs ska räcka till 1 liter olja. Den räcker alltså till 4 byten i slutväxeln på big block modellerna.
http://www.autokatalogen.se/afw/lkp/vie ... No=1009856
Själv så brukar jag använda Motul Gearbox 80W90 i slutväxeln för enkelhetens skull.
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

oj oj dessa olje trådar blir hur långa som helst tror det inte finns några svar eller för många svar :roll:
jag byter olja 1 gång året och kör funkar ännu, någon 70-90 olja som motsvar fabrikens krav eller högre.

på Le mans fick jag gör om gängorna till heilcoil tror jag det heter på Quota håller de ännu.

geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
OlofE
Guzziåkare
Mina motorcyklar: V7 Special -12

Inlägg av OlofE »

Himla trevligt med alla vänliga svar! Kul :-)
Nicke - Guzziology verkar vara ett måste så den står nu på listan.
Övriga - tack för alla tips, även om det inte var inte meningen att starta ännu en oljetråd. Autoexperten och LiquiMoly kan vara värt att kolla upp, dock.

Är för övrigt anmäld och klar till Skåne-träffen i maj, så vi ses då!
//Olof
Olof
Råå
Användarvisningsbild
Jörgen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport Ballabio -04 (såld)
V85 TT -20
Honda VTR 1000 F -06

Inlägg av Jörgen »

Bild Tycker oljetrådar är småtrevliga, så här kommer lite bränsle till den..

Tips till er som vill köra med eni-oljor (Fd. Agip): kontakta säljare på NDI så får ni reda på var ni kan få tag på oljan. Nordisk Däckimport AB är importör av Eni-oljor, och hos bla. däckfirmor som är knutna till NDI, kan du köpa de gyllene dropparna. På NDI's hemsida finns applikationslista.

Priset på eni's kvalitetsoljor är riktigt bra. Jag betalade 140kr/liter för eni i-Ride PG 5w40, när jag sist handlade.

Länk till NDI: http://www.ndi.se/kontakt/saeljare/
Skriv svar