Hej,
Söker lite upplevelser från er som bytt till ett lättat svänghjul på era Guzzis. Har själv en LM 2 som jag funderar byta på. Hade lättat på en tidigare LM 3 men det var mycket annat trim på den så jag kan inte riktigt referera. Blir den mycket rappare i motorgången? Andra fördelar? Hur ändras originalkaraktären? Vill ju egentligen inte byta hoj för att man tycker motorn är för "sävlig"
Lättat svänghjul !
Moderator: Moderatorer
-
Lasse.
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: I Garaget:
-Guzzi Quota 1100 ES,-99.
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 250cc Motosport,-74.
-Honda XL 350cc,–76.
-Moto Morini 500cc SEI-V,-82.
Re: Lättat svänghjul !
Hej! Ola
Jag har bara positiva intryck av att lätta svänghjulet på LM III:a ” lagom mycket!”.
Det blir roligare gång på motorn samt mer lättväxlad hoj.
Min lättning är baserad på Biscaya Racings tidskrift ”Delar & Drömmar” som har mycket läsvärda trim och Mekartips, utgiven på -90-talet.
Klart värd att leta rätt på om man har ett ex. hemma…
Har utgått från en bild på sidan 70 (Se bilaga 1).
Har aven kollat in Stein Dince :s katalog från 1995 som har en bild på ett lättat svänghjul och ett lättat startkrans. (Se bild nr: 2).
Min lättning gjorde jag vintern 1996-97, har svarvat och fräst bort material både på svänghjulet och startkransen. (Se Bild nr: 3 & 4).
Svänghjulet med startkrans.( Bild nr: 5).
Glöm ej att märka upp alla markeringar på svänghjulet innan maskinbearbetningen börjar (Bild nr:6).
För att sedan kunna åter gravera in märkningen igen i periferin på svänghjulet efter bantnings kuren.
Jag har aldrig ångrat mig i alla fall! Min LM III:a är lika rolig köra idag som våren 1997.
Mvh.Lasse.
Jag har bara positiva intryck av att lätta svänghjulet på LM III:a ” lagom mycket!”.
Det blir roligare gång på motorn samt mer lättväxlad hoj.
Min lättning är baserad på Biscaya Racings tidskrift ”Delar & Drömmar” som har mycket läsvärda trim och Mekartips, utgiven på -90-talet.
Klart värd att leta rätt på om man har ett ex. hemma…
Har utgått från en bild på sidan 70 (Se bilaga 1).
Har aven kollat in Stein Dince :s katalog från 1995 som har en bild på ett lättat svänghjul och ett lättat startkrans. (Se bild nr: 2).
Min lättning gjorde jag vintern 1996-97, har svarvat och fräst bort material både på svänghjulet och startkransen. (Se Bild nr: 3 & 4).
Svänghjulet med startkrans.( Bild nr: 5).
Glöm ej att märka upp alla markeringar på svänghjulet innan maskinbearbetningen börjar (Bild nr:6).
För att sedan kunna åter gravera in märkningen igen i periferin på svänghjulet efter bantnings kuren.
Jag har aldrig ångrat mig i alla fall! Min LM III:a är lika rolig köra idag som våren 1997.
Mvh.Lasse.
- Bilagor
-
- Bild 1.jpg
- (440.5 KiB) Nerladdad 164 gånger
-
- Bild 2..jpg
- (351.48 KiB) Nerladdad 150 gånger
-
- Bild 3..jpg
- (289.09 KiB) Nerladdad 144 gånger
-
Lasse.
- Guzzifantast
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 350cc,–76.
Mera bilder.
- Bilagor
-
- Bild 4..jpg
- (293.35 KiB) Nerladdad 146 gånger
-
- Bild 5..jpg
- (297.57 KiB) Nerladdad 147 gånger
-
- Bild 6..jpg
- (316.35 KiB) Nerladdad 138 gånger
-
ola
- UppKomling
- Mina motorcyklar: LM 2
Vespa P 200 E
Vespa Touring
Vespa Primavera
Tack för fina svar och bilder, Stein Dinse har ett hjul som väger 2,4 kg tror jag det var. Om man låter någon svarva hjulet, hur mycket skall man ha kvar? Vad är en lagom vikt?
-
Lasse.
- Guzzifantast
-Guzzi 850cc LM III,-82.
-SWM RS 320cc TL,–82.
Sålda hojar:
-Honda XL 350cc,–76.
Hej!
Jag tror att SteinDinse:s Svänghjul på 2450gr.(Art.Nr.: 14067050-1) är precis rätt vikt för dig, det är redan lättare än mitt bantade svänghjul på ca:2.6kg.
Och du behöver inte lätta din startkrans med detta svänghjul monterat på din hoj.
Om du jämför bilderna så kommer du att se att på mitt svänghjul slutar ur svarvningen i centrum på hålbilden till tryckfjädrarna för kopplingen.
Men på SteinDinse svänghjulet fotsätter den ursvarvade delen nästan förbi hålbilden!
Du behöver inte bearbeta detta svänghjul, ”det är bara att köpa och skruva dit”.
”Glöm inte att byta bultarna också dessa är förbruknings vara”.
Mvh. Lasse.
(Du kan söka här på forumet på svänghjul, det finns en del gamla trådar att läsa i ämnet.)
Jag tror att SteinDinse:s Svänghjul på 2450gr.(Art.Nr.: 14067050-1) är precis rätt vikt för dig, det är redan lättare än mitt bantade svänghjul på ca:2.6kg.
Och du behöver inte lätta din startkrans med detta svänghjul monterat på din hoj.
Om du jämför bilderna så kommer du att se att på mitt svänghjul slutar ur svarvningen i centrum på hålbilden till tryckfjädrarna för kopplingen.
Men på SteinDinse svänghjulet fotsätter den ursvarvade delen nästan förbi hålbilden!
Du behöver inte bearbeta detta svänghjul, ”det är bara att köpa och skruva dit”.
”Glöm inte att byta bultarna också dessa är förbruknings vara”.
Mvh. Lasse.
(Du kan söka här på forumet på svänghjul, det finns en del gamla trådar att läsa i ämnet.)