Injezione miglioramento...

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Injezione miglioramento...

Inlägg av Nicke »

Förbättra insprutningen.

http://www.finebauforge.com/

Någon som testat?
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006

Re: Injezione miglioramento...

Inlägg av poon »

Verkar vara samma funktion som med en FatDuck.
Byggde en egen sådan som jag har på min Breva, funkade bra, inte så snålställd längre efter justeringar med den.

Behövs inte mycket för att bygga en egen, och kostar inte mycket i delar hos Elfa.
Bild

Så här ser det ut installerat i en lite låda, enkelt att justera.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES

Inlägg av ekoxen »

Oj, det var ingen liten justering av signalen ... Som mest blir spänningen 20/32 av den ursprungliga nivån, och minvärdet blir 17/37. Krävs det så mycket manipulation för att de skall gå bra? Beror det på att man kör dem magert för att få låga emissioner?

Läste (kanske här på forumet) om en annan variant, att seriekoppla en resistor med yttertempgivaren för att motorn skulle tro att det var kallare ute och feta på lite. Inte lika sofistikerat som detta knep, men har man ingen lambdasensor ...

Tråkigt dock att man måste göra sån't här över huvud taget. En modern bil hade varit osäljbar om den inte gick rent och jämnt vid alla körfall. Vad är skilnaden?
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES

Inlägg av ekoxen »

För att utöka utsignalsområdet på Poon:s krets (tycker den dämpar insignalen väl mycket):
Ersätt 12 kOhm resistor & 5 kOhm potentiometer med en 20 kOhm potentiometer, gärna flervarvig trimpot för bättre upplösning.
Koppla potentiometerns terminal 3 till terminal 2 för bättre stabilitet. Nu kan utsignalen varieras mellan "O2 signal" (pot = 0 Ohm) och "O2 signal"/2 (pot = 20 kOhm).
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Smyge Ola
UppKomling
Mina motorcyklar: Sr 500 Griso 1100

Inlägg av Smyge Ola »

ekoxen skrev:För att utöka utsignalsområdet på Poon:s krets (tycker den dämpar insignalen väl mycket):
Ersätt 12 kOhm resistor & 5 kOhm potentiometer med en 20 kOhm potentiometer, gärna flervarvig trimpot för bättre upplösning.
Koppla potentiometerns terminal 3 till terminal 2 för bättre stabilitet. Nu kan utsignalen varieras mellan "O2 signal" (pot = 0 Ohm) och "O2 signal"/2 (pot = 20 kOhm).
Mycket intressant men var får man tag i kopplingar till lambdan? Tänkte prova på min Griso 1100.
Ola
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
GRISO 850 2006

Inlägg av poon »

Innan jag kopplade in den här så spikade den något fruktansvärt när den var varm och det samtidigt var varmt ute, fick vara väldigt försiktig vid gaspådrag och inte gasa för snabbt.
Tändstiften var också alltid väldigt vita.
Jag har senare även provat med att ändra i mappen och tagit bort lambdan helt och ändrat lite på bränsletillförseln.
Men jag vill inte sälja den med den mappen, så jag har satt tillbaka den här fatduc wannabe'n :)

Stiften har bra färg nu och aldrig några spikningar, lite smällar vid snabba gassläpp bara :)

Allting som behövs för att bygga den finns hos Elfa.
OlofE
Guzziåkare
Mina motorcyklar: V7 Special -12

Inlägg av OlofE »

Jag köpte en 8 Jet Lite Module av Finebau, eller Dave Shaw, och har inget att klaga på. Snabb service, mycket mån om bra relationer och välbyggd pryl såvitt jag kan bedöma. Enkel installation. Min V7 går klart mjukare och jämnare än förut. Kan rekommenderas. Äen om jag föredragit en riktig mappning. så kan, såvitt jag vet, ingen i Sverige mappa V7:or med enkelt trottelhus (Marelli MIU G3) ännu, och därmed är detta enda alternativet.

//Olof
Olof
Råå
Smyge Ola
UppKomling

Inlägg av Smyge Ola »

poon skrev:Innan jag kopplade in den här så spikade den något fruktansvärt när den var varm och det samtidigt var varmt ute, fick vara väldigt försiktig vid gaspådrag och inte gasa för snabbt.
Tändstiften var också alltid väldigt vita.
Jag har senare även provat med att ändra i mappen och tagit bort lambdan helt och ändrat lite på bränsletillförseln.
Men jag vill inte sälja den med den mappen, så jag har satt tillbaka den här fatduc wannabe'n :)

Stiften har bra färg nu och aldrig några spikningar, lite smällar vid snabba gassläpp bara :)

Allting som behövs för att bygga den finns hos Elfa.
Vad heter kontakterna jag hittar inte dom på Elfa.
tacksam för svar
Ola
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
GRISO 850 2006

Inlägg av poon »

Smyge Ola
UppKomling

Inlägg av Smyge Ola »

Tackar så mycket, har beställt grejor så nu får vi se om det botar den ryckiga gången vid pådrag.
Ola
Smyge Ola
UppKomling

Inlägg av Smyge Ola »

Byggt monterat och provat med mycket bra resultat ,suveränt med forum och grabbar som kan sina saker. Tack för hjälpen.
Ola
Skriv svar