Medlem i SMC

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Medlem i SMC

Inlägg av Stefanv11sport »

Hej, detta ämne är inte specifikt GUZZI-relaterat men jag vill ändå ta upp det här då jag tycker det är angeläget.
SMC är den opolitiska oreligiösa organisation som jobbar för att vi motorcyklister skall kunna utöva vår hobby under rimliga betingelser. Det finns många organisationer/befattningshavare, som hellst ser att vi försvinner då blir det lättare att tex formulera mål och visioner som i dagsläget inte kan inrymma motorcyklisten av flera skäl.Dessa organisationer/befattningshavare måste bemötas med sakliga/väl underbyggda skäl varför vi skall få köra våra motorcyklar i en trafikmiljö som så långt det är möjligt, tar hänsyn till motorcyklisten krav på en bra trafikmiljö(vajerräcken ?, grus på asfaltvägar, stora hål i vägbanan etc.). SMC har under många år både nationellt och intenationellt jobbat för att ta tillvara motorcyklisternas intresse. Jag upplever att detta jobb är mycket seriöst och hoppas SMC kan agera även framgent i dessa viktiga frågor.
Jag vet inte om jag slår in redan öppna dörrar men jag hoppas att jag kan påverka Er som inte redan är medlemmar att bli det, det är en viktigt organisation SMC, för vår sak. Jag är medveten om att det är många organisationer som önskar deltagande, det gäller att prioritera.
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jag är medlem i SMC sedan 1984 av exakt de skäl som StefanV11sport anger.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Faktum är att om jag verkligen var TVUNGEN att välja mellan Guzziklubben och SMC så skulle jag välja SMC, av samma skäl. Men nu är det ju inte så illa :shock:
Det känns som om SMC är mer angeläget än någonsin, och de sköter sig bra så vitt jag kan avgöra. Ingen kommer i närheten av samma kraft att påverka.
För övrigt ska jag prova på deras superbike school (med mitt ånglok!) i vår, det ska bli redigt roligt.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Raz skrev:...För övrigt ska jag prova på deras superbike school (med mitt ånglok!)...
:D Intressant! Återkom med rapport.
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Superbikeschool

Inlägg av Stefanv11sport »

Hej Jag har deltagit i Superbikeschool kurs 2 gånger och kan verkligen rekommendera den, proffsiga roliga killar och en karismatisk chef, dom flesta är engelsmän, hoppas du får köra på Kinnekulle-ring eller på Gelleråsen i Karlskoga. Sviestad(Linkoping) är ok men lite tjatig. Kanske ombygd nu?
SMC har också kurser med inriktning på broms och kurvtagning, även dom är mycket bra och troligen lite billigare. Mer blandade mc på SMC egna kurser, än på Superbikekurserna där är det fler raceputtar men det spelar ingen roll, sköönt att kunna köra till kursen på egna hjul många rputtar kommer med släp.
Man får en helt annan känsla för sin MC efter att deltagit(svettats) i en sån kurs , dessutom gäller försäkringen under huvuddelen av kursen(utbildningsdelen) kolla med ert försäkringsbolag innan. Har ni möjlighet, boka en sån kurs, ni blir en annan mcförare efter den! Garanterat. Den som inte blir det har sovit sig igenom hela kursen.
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Superbikeschool

Inlägg av Raz »

Skönt att få lite efterköpsbekräftelse, jag har funderat om det var overkill att ta superbikekursen för 3.600 kr istället för den mindre sporthojskursen för 1.150 kr. Men det blir nog väldigt kul och nyttigt. 25 mil hinner man tydligen köra på bana på en dag. Det är Gelleråsen jag ska till, 10 maj om nån mer vill hänga på.
Alive and ticking
The world is my dyno!
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

Hej
Helt rätt! SMC behövs. Inte minst i dessa dagar. Många finns säkert som anser motorcyklar vara onödiga.
Hasse Wiström/Björkeberg Medlem se´n 1970
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Precis!

Inlägg av Nicke »

Unos pro cuctis, cunctis pro unos som de lierade musketörerna kunde skandera.

Jag har glädjen att känna en av de ytterst få som kört hoj inne på regeringskansliet. Detta när några Gällivarebor tyckte att det gått för långt när stollarna skulle införa skändliga storleksbegränsningar på våra kärleksobjekt...
Ett prima och säkerligen rätt uppseendeväckande sätt att överlämna en hög med mc-kollektivets hoptrummade namnunderskrifter och vrede.

När Mats berättar historien har man svårt att hålla leendet innanför ansiktsklumpen.
Speciellt roligt tycker jag att avsnittet om hur folk som väntade på hissen reagerade när de upptäcker en hoj med knutte på väg upp i bygget. (Gå och dra ett täcke över skallen Ghost Rider...)

(Mats har faktiskt en Stornello bland sina många hojar...) :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.

Re: Medlem i SMC

Inlägg av motorino2002 »

Ciao GuzziK.

Nej för faen,.. inte skall du be om ursäkt,..det skall va högt till tak,..i alla forum.
Då blir debatten intressant !!!

Vad det gäller Tingwall lyckades jag komma med en gång när du kunde ställa frågor till honom när han va med i en dagstidning (minns ej vilken,.. kan ha vatt Sydsvenskan eller Dagens nyheter) detta är för många År sedan (innan hans Australien ävertyr).
Då fick jag bita mig i tungan för att inte flyga i luften när jag läste svaren,..för jag ansåg att han friserade med sanningen. (Som Mark Twain sade,..det finns tre sorters lögn,... lögn,.förbannad lögn,.och statistik).
Försökte efter det att nå honom per telefon men lyckades aldrig !

Det med SMC började med de stora avgiftshöjningarna både för mig och andra jag känner.
Höjningar träffar ju alltid människokroppens känsligaste organ "Plånboken" !!!
Med tanke på SMC:s budget och antalet medlemmar var det ju förvånanande med nästan 50% i höjningar av avgiften på ganska kort tid.
Så jag försökte få ett svar på vad det egentligen var jag betalade för med höjnigen,..men fick väldans märkliga svar från dem,.. även av Ordföranden.
Och han formulerade det faktiskt som att mycket funkade ej tex. med datorsystem och anställda ? och en hel del annat,..så jag fick den känslan av att jag talade med en Landstings politiker,...och de anser jag är fullständigt blinda och ej förstår att det är andras inbetalade pengar de hanskas med,.. att deras första tanke bör va att att de skall förvalta dessa på bästa sätt.
Så det blev för bra/mycket så därför hoppade jag av.

Men förhoppningsvis finns det andra forum i vårt Land där jag kan delta i debatten
om Mc:ens vara eller icke vara. Jag själv började jag min MC karriär som 11 Åring på en gammal AJS 350 (på den tiden stod det Cyyklar lite över allt då de var fattigmans Bilar och när folk fick råd att köpa Bil ställde de bara MC:en) och hoppas att förtsätta i många År till.

En annan sak som jag anser är väldans tråkig är ju den höga medel åldern på MC piloter i Sverige,.. min son är 35 år nu,..när han var 16 år vimlade det av 125cc Cyyklar
(Sonen kör fortfarande,. men mest Cross numera)
nu är de ett utdöende släkte. Här i min by finns endast en 125cc i År. Det bådar ej gott för framtiden !!!

Ha,..de,..bäst,..
Kjell
SS/K.
Senast redigerad av 1 motorino2002, redigerad totalt 8 gånger.
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

==========================================================
Och han formulerade det faktiskt som att mycket funkade ej tex. med datorsystem och anställda ? och en hel del annat,..så jag fick den känslan av att jag talade med en Landstings politiker,...och de anser jag är fullständigt blinda och "ej förstår" att det är andras inbetalade pengar de hanskas med,.. att deras första tanke bör va att att de skall förvalta dessa på bästa sätt.
Så det blev för bra/mycket så därför hoppade jag av.
========================================================

Nu skrev jag själv "ej förstår" men jag menade "har svårt att ta till sig eller tänker ej riktigt på" !!!

Jag har tydligen lättare för att tänka rätt än att skriva rätt :oops:

SS/K.

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jag är med i SMC av helt och hållet politiska skäl. Jag var utan hoj i 7 år mellan 95-02 men var fortfarande betalande medlem. Jag hade också svårt att acceptera den stora höjningen av avgift fär några år sedan. Förklaringarna osar inkompetens, typ Landstingspolitiker. "Datorssytem" osv. Jag har uppfattat det så att SMC insett att ytterligare höjning är otänkbart. Och där tror jag de gör en korrekt analys som är gilitg för många år framöver.

Det stora problemet med SMC är att en mycket stor del av avgiften går åt för att producera tidningen. Om jag kunde skulle jag välja bort tidningen, för den är absolut urkass. Finns ingen tråkigare och sämre MC-blaska. Med det magra innehållet är det ett mysterium att den inte kan finansieras till 100% av annonser.

Jag skulle vilja att SMC lägger ner tidningen för att kunna få ner avgiften till vettiga nivåer igen. Jag vet inte om jag tar en enda avgiftshöjning till, om pengarna motiveras med "datorsystem" för att producera den skiten.
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

Salve !!!

Jaasååå !!!!
Det blev ej mer debatt om SMC ,..de va som faen ? ?

Jag hörde en MC vän till mig använda ett gammalt Göteborgs uttryck härom dagen.
Han sa "att va med i SMC är som att dra röven i koks" :lol: :lol: :lol:

Jag måste tyvärr nog instämma med honom !!

Ha,..de,..

SS/K.

Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Jag håller med Motorino i att nu få det vara färdigt pröjsat men det är inte specifikt för SMC detta gäller i högsta grad allt det frivilliga sponsring av organismer som skall värna om allt möjligt och som efter granskning kan bara redovissa att dom har lurat sina godtrogna medlemmar. :mrgreen:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

motorino2002 skrev:Salve !!!

Jaasååå !!!!
Det blev ej mer debatt om SMC ,..de va som faen ? ?

Jag hörde en MC vän till mig använda ett gammalt Göteborgs uttryck härom dagen.
Han sa "att va med i SMC är som att dra röven i koks" :lol: :lol: :lol:

Jag måste tyvärr nog instämma med honom !!

Ha,..de,..

SS/K.
Tråkigt att diskutera med folk som bestämt sig för vad dom tycker och därmed min tystnad :(
Som jag skrev förut ,SMC jobbar för att vi skall bli säkrare förare och för
att inte någon vägverksguru skall kunna göra vad dom vill angående motorcyklismen.
Men om man bara betalar in medlemsavgiften och sen struntar i resten , så
blir det inte bättre än så.
Det är som alla organisationer , några jobbar och andra gnäller.
Jag jobbar ideélt som instruktör och gör det för att jag vill att mina medmäniskor skall
kunna njuta än mer av sin mc-körning och att dom skall slippa få sin sista resa på densamma.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

A men för helvitte !!!!

"Bestämt sig för vad de tycker"

Int faen vet jag hur gammal du är men själv blir jag 60 nästa år,..har vatt me i SMC
kanske längre än du,..Men att du ej kan ta till dig att det har blivit en Kolloss på lerfötter
där större delen av budgeten går åt till fler pärmbärare och nya datorsystem som de dåligt klarar av själva,..i stället för att ta in anbud på dessa ting.
Då hade det kanske blivit mer resurser över till det som är vettigt.

Så varför ej göra en oberoende revision av SMC:s verksamhet,..så hade det kanske äntligen
åter igen blivit va det en gång var !!!

Nu är det ju fler och fler som upplever att det som att Parkinssons lag gäller hos SMC
(att få 10 personer att utföra en mans arbete)

Ditt ideella arbete har jag den största respekt för,..men int faen vill folk betala till något där det ej går att re ut vad pengarna går till,...SMC är ju en ren Soppa ,..där du aldrig kan få ett rejält svar av någon !!!

Jag hoppas ju för tusan att det ej är en generations grej,....det där som började med att alla skulle ha en guldstjärna i skolan !!!!

Mvh.
SS/K.

Skriv svar