glasblästring
Moderator: Moderatorer
-
v10
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Le mans v11 California 2.Tidigare:Stelvio 1200ntx MG 1100 sport . MG Centauro. Bmw r1150rt . Bmw r1150gs. Africa twin. Suzuki dr800. Honda cbx 550. Harley 750 -47. Yamaha as2 125
glasblästring
Hej! Har nån glasblästrat sin motor (ihopsatt motor)
Isf..hur tätades motorn?
Isf..hur tätades motorn?
-
Rolf Halvorsen
- GuzziFanatisk
Re: glasblästring
Det må du aldrig gjøre.
Kun på 100% demonterte deler (motorblokk).
Rolf
Kun på 100% demonterte deler (motorblokk).
Rolf
-
v10
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Le mans v11 California 2.Tidigare:Stelvio 1200ntx MG 1100 sport . MG Centauro. Bmw r1150rt . Bmw r1150gs. Africa twin. Suzuki dr800. Honda cbx 550. Harley 750 -47. Yamaha as2 125
Tack Rolf. Bra med raka besked! 
-
DeThomaso
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.
Amen!
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Certifierad virrpanna
- geguzzi
- Distriktsombud 1 (Skåne)
- Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX
prova med kolsyreblästring
http://www.miljoblastring.se/isblastrin ... son-video/
geguzzi
http://www.miljoblastring.se/isblastrin ... son-video/
geguzzi
v10 skrev:Hej! Har nån glasblästrat sin motor (ihopsatt motor)
Isf..hur tätades motorn?
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
-
thanngg
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
Jag trodde jag var smart, så jag demonterade hela motorn, och blästrade bara det nakna blocket. Eftersom jag sandblästrat saker tidigare var jag extra noggrann med att kolla att blästrarna verkligen skulle plugga alla hål. Det skulle de. Sa de.
Nästa gång kommer jag att propsa på att få inspektera pluggningen, eller ännu hellre göra den själv, för nu har jag ägnat flera dagar åt att gå igenom alla gängor med tappar, och verkar inte bli riktigt bra ändå, nästan omöjligt att få ur glasdammet ur gängorna. Speciellt pinnbultshålen till topparna pinnbultar är ett helvete.
Eller oxo testar man kolsyreblästring. Om ingen har ännu bättre förslag?
Nästa gång kommer jag att propsa på att få inspektera pluggningen, eller ännu hellre göra den själv, för nu har jag ägnat flera dagar åt att gå igenom alla gängor med tappar, och verkar inte bli riktigt bra ändå, nästan omöjligt att få ur glasdammet ur gängorna. Speciellt pinnbultshålen till topparna pinnbultar är ett helvete.
Eller oxo testar man kolsyreblästring. Om ingen har ännu bättre förslag?
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Kolsyreblästring är ju bra på så vis att det inte blir några blästringspartiklar kvar MEN det blir ju en jäla massa smutspartiklar som lossnar från det man rengör så frågan är om det inte är lika illa i alla fall i slutänden?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Rolf Halvorsen
- GuzziFanatisk
Hei
Jeg kan anbefale våt-glassblåsing. Det er normal glassblåsing men med vann i tillegg til trykkluft. Derved får man en snillere blåsing av overflaten og slipper å maskere noenting. Når man er ferdig spyler man med vann og derved spyler men bort alle glassrestene.
Denne metoden gir en nesten polert overflate.
De delene som skal blåses MÅ være 100% demonterte.
Sjekk HYDROBLASTING som alternative navn på metoden.
Det finnes et firma I Kongsvinger (rett ved grensen) som gjør arbeid for meg.
Rolf
Jeg kan anbefale våt-glassblåsing. Det er normal glassblåsing men med vann i tillegg til trykkluft. Derved får man en snillere blåsing av overflaten og slipper å maskere noenting. Når man er ferdig spyler man med vann og derved spyler men bort alle glassrestene.
Denne metoden gir en nesten polert overflate.
De delene som skal blåses MÅ være 100% demonterte.
Sjekk HYDROBLASTING som alternative navn på metoden.
Det finnes et firma I Kongsvinger (rett ved grensen) som gjør arbeid for meg.
Rolf