Försäkringsdags

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Försäkringsdags

Inlägg av Stefanv11sport »

Fick mitt försäkringsbrev från Folksam som jag bytte till från Bilsport och Mc som jag hade innan, men dom var 900 sek dyrare.
Nu betalar jag 2981/år inklusive den nya skatt som infördes fr 1 JULI 2007.
Jag har halvförsäkring .
Det jag tror är klokt är att ringa runt bland försäkringsbolagen och höra vad deras försäkring kostar, jag tjänade 900sek på enkvart.Kan man ha roligare för.
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Rackarns raketer , det där är en fråga som vi skulle utreda.
Finns det någon på forumet som har kontakter i försäkringsbranchen och
skulle kunna höra sig för om en kollektiv Guzziförsäkring :?:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Teijo
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1000 SP III

Inlägg av Teijo »

Själv har jag kontakter bara till dom snåla skadereglerare. :(
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Teijo skrev:Själv har jag kontakter bara till dom snåla skadereglerare. :(
Ahaaa här tror jag att det kan gömma sig kunskap :wink:
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Inlägg av Stefanv11sport »

Enligt Giornale är Janne Ekström (Italia Bike) försäkringsansvarig. Jag vet att det vid flera tillfällen har gjorts förfrågan till försäkringsbolag(vet inte vilka) om någon form av märkesförsäkring men svaret har varit att det finns så få Guzzi så man har inte varit intresserad.
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Tiderna förändras och allternativet är att gå ihop och göra
någon slags förening (utöver trafik som är obligatoriskt) .
Men även vi som liten klubb börjar få potensial , drygt 500 medlemmar
är inte att förakta , konkuransen inom bolagen har ökat under de senaste
åren.
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Janne Ekström är väl bara ansvarig för besiktning av veteranare
och dessas försäkringar, rätta mig om jag har fel :?:
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Teijo
Guzzifantast

Inlägg av Teijo »

Stefanv11sport skrev:Enligt Giornale är Janne Ekström (Italia Bike) försäkringsansvarig. Jag vet att det vid flera tillfällen har gjorts förfrågan till försäkringsbolag(vet inte vilka) om någon form av märkesförsäkring men svaret har varit att det finns så få Guzzi så man har inte varit intresserad.
Hadde faktiskt såna misstankar själv. Bmw har ju sina försäkring, men det finns ju flera germaaner i trafiken också. Eller ska vi hitta nån partner? Ducati? Italiabike försäkring? Nej,, nu börjar man bli snurrig i kulan. Som jag säger på jobbet, om man vill nånting gjord, gör det själv.
8)
mike
Guzzifantast

Dyr fösäkring

Inlägg av mike »

Stefanv11sport skrev om dyr fösäkring. Jag har själv på bil sport MC för mig kostar den bara 1465 kr(helförs) men jag har fler försäkringar där (tre st MC.två bil.) De delar in i olika soner. Men du får tvåhundra kr i rabatt för du är medlem i Guzzicluben :wink:
Teijo
Guzzifantast

Inlägg av Teijo »

Kanske läge att tipsa för honom om saken. :D
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare

Inlägg av GöranW »

Synd bara att det är så svårt att jämföra objektivt!
Ålder, bostadsort, antal körkortsår, skadefria år, andra försäkringar i samma bolag, självrisk, mm. Allt detta är sådant som bolagen kan använda för att räkna ut premien.
Jag fick själv den årliga inbetalningen idag: 1476:- för helförsäkring! Har Länsförsäkringar. Antar att jag ska vara nöjd? :roll:

Ska väl tillägga att jag är +50, körkortet fyller väl 34, full bonus, alla försäkringar där, osv.
Åkte 750 Nevada -96
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Ja och inte nog med att det skiljer mellan ort och ort, själva skillnaden skiljer också mellan bolagen :roll: Så på grund av olika zonindelning kan ett bolag vara billigare för vissa och dyrare för andra. Själv har jag inte hittat nåt billigare än Trygg Hansa för min Sporti i Vallentuna. Ändå snackar vi 6.005 kr helår helförsäkring.

Eftersom jag inte riktigt har fyllt 40 har jag det emot mig. Att jag faktiskt har kört upp på tung motorcykel är det dock inget bolag som bryr sig om av nån obegriplig anledning. Det vore alltså bättre att vara äldre och aldrig suttit på en hoj, bara man haft sitt automatiska A i 25 år...
Alive and ticking
The world is my dyno!
mike
Guzzifantast

Inlägg av mike »

Det är rätt som du säger men det är inte de automatiska A i 25 år som de beror på ELLER? men 40+ gör lite
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

mike skrev:Det är rätt som du säger men det är inte de automatiska A i 25 år som de beror på ELLER? men 40+ gör lite
Jag kan förstå att man antar att en 40-åring är lugnare än en 19-åring. En del bolag drar gränsen vid 30 och det tycker jag kanske är vettigare. I vilket fall som helst handlar det bara om en grov uppskattning eftersom det naturligtvis finns lugna 19-åringar och galna 40-åringar.

Ett försäkringsbolag kan inte veta om en förare som fick sitt A på köpet är helt oerfaren eller väldigt erfaren. Däremot kan de veta att någon som har A efter att ha kört upp på tung mc åtminstone har vettiga grundkunskaper. Men det sista struntar de i.

Eftersom 40+ är en fördel hos försäkringsbolaget medan de inte bryr sig om hur man fick sitt körtkort, så blir ju följden att somliga som aldrig någonsin suttit på en hoj och plötsligt köper en Harley får mycket lägre försäkring än somliga andra som kört upp på 500cc och sedan kört hoj i ett antal år men bara, som jag, råkar vara 38.

En hel del av olyckorna på senare år är just kategorin som köper en hoj för att det är inne med Harley nu, men aldrig tidigare suttit ens på en moped. Det är åtminstone vad jag uppfattat av en del notiser i tidningar. Försäkringsbolagens nuvarande regler ger just denna kategori lägre försäkring!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Förstår att du är bitter, Raz :?

Men tyvärr är det nog så att det är väldans stor skillnad på vållande-frågan vid olyckor när det gäller olika åldrar.

Det är nog ofta som du säger, att äldre gratiskortare, kör sämre än yngre förare med nyare kort. Men det är sällan detta som "vållar" olyckorna.

Tror att försäkringsbolagen har järnkoll på just dessa siffror annars skulle nog premierna se annorlunda ut, det är ju trots allt försäkringsbolagens ekonomi och överlevnad det handlar om :lol:

Sedan måste ju gränserna, vad gäller åldrar och annat, sättas vid någon siffra och då är det klart att vissa försäkringstagare hamnar lite på mellis och tycker att det känns orättvist......
Jag är tex +40 och jag tycker definitivt ändå att min försäkring är för hög :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Skriv svar