Oljämn motortemp.
Moderator: Moderatorer
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Oljämn motortemp.
Le mans 1000 -88 blir ca. 10 grader varmare på höger cylinder(105-115grader), man märker även att avgassystemet är varmare på höger sida.
Varvar man stillastående och håller handen vid utloppet till avgassystemet så kan man inte hålla handen kvar på höger sida men vänster går bra.
Förgasare intällda, blandning och synkning.
Varvar man stillastående och håller handen vid utloppet till avgassystemet så kan man inte hålla handen kvar på höger sida men vänster går bra.
Förgasare intällda, blandning och synkning.
-
- UppKomling
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 03 maj 2020, 19:18
- Mina motorcyklar: Yamaha RD350
Monark Albin -43
3-4 Huskvarna enduro hojar.
Första HVA 510 fyrtakt i Sverige.
Yamaha TT600 six days peppad.
Yamaha XT 500
DR750cc
Beta 250.
HarleyDavidson 1200 Police.
Ducati Mike Hailwood -83
Moto Guzzi Le Mans -85.
Royal Enfield 500cc -99
Har idag:
MotoGuzzi Jackan -99.
Boardtrackracer 70cc byggd på en armecykel.
Ducati ST2. 1997 - Ort: Tullinge
Re: Oljämn motortemp.
Hej!
Jag hade samma problem på min hoj.
Justerade in ventilspelet, det var något snålt på min högersidan.
Ökade till 0.20/0.25 in/ut. Justerade båda sidorna.
Nu blir dom varma jämt och fint.
Jag hade samma problem på min hoj.
Justerade in ventilspelet, det var något snålt på min högersidan.
Ökade till 0.20/0.25 in/ut. Justerade båda sidorna.
Nu blir dom varma jämt och fint.
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Re: Oljämn motortemp.
Tack för tipset, heta avgaser går ut förbi avgasventilen. Skall kolla det i dag.
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Re: Oljämn motortemp.
Jag har justerat ventilerne nu, dom stod 10-15 som jag medvetet ställt dom så efter tips om det. Men nu står dom 20-25 och fast jag kört en längre runda så blir höger cylinder och avgassystem varmare, och även avgaserna på höger sida.
Kompressionstestet var bra 11,8 bar höger och vänster.
Undra om det kan ha att göra med sot som är kvar sen den gick fett, bytat munstycke till orginal..
Kompressionstestet var bra 11,8 bar höger och vänster.
Undra om det kan ha att göra med sot som är kvar sen den gick fett, bytat munstycke till orginal..
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Oljämn motortemp.
kanske läge att balansera förgasarna?
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Re: Oljämn motortemp.
Dom är balanserade och justerade, rengorda justerat flottörhöjden. Nya stift, justerade ventiler, kompprov var bra 11,8 bar.
Re: Oljämn motortemp.
Kollat tändningen?
-
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 31 okt 2013, 18:15
- Mina motorcyklar: sp3, california 1100
Re: Oljämn motortemp.
det är inte så dumt att du fått i olika munstycken när du höll på och bytte,
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Re: Oljämn motortemp.
Tändningen är rätt och munstykena är lika !
-
- UppKomling
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 23 maj 2016, 21:28
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans 1000 1988. Moto Guzzi V7 750 Special 1970.
Re: Oljämn motortemp.
Nu har ja även kollat med en cylinderläckagetester, ventilerna var helt täta där var lite läckage kolvringar men klart godkänt.
Nu återstår tändning och förgasare, tändningen är Lukas brytarlöst från 80 talet, brukar där vara problem med dessa ?
Tändtidpunkten står rätt även högtändningstidpunkten.
Har kört nu i sommar och tändstiften ser bra ut rätt färg och inga avlagringar.
När man startar motorn kall och gasar så kommer varma avgaser ur höger avgasrör och svala ur vänster avgasrör.
Denna skilnaden är även sen på varm motor.
Kan det vara att den går för kallt på vänster cylinder?
Nu återstår tändning och förgasare, tändningen är Lukas brytarlöst från 80 talet, brukar där vara problem med dessa ?
Tändtidpunkten står rätt även högtändningstidpunkten.
Har kört nu i sommar och tändstiften ser bra ut rätt färg och inga avlagringar.
När man startar motorn kall och gasar så kommer varma avgaser ur höger avgasrör och svala ur vänster avgasrör.
Denna skilnaden är även sen på varm motor.
Kan det vara att den går för kallt på vänster cylinder?
- kalleguzzi
- Guzzifantast
- Inlägg: 52
- Blev medlem: 11 aug 2017, 22:45
- Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2 - Ort: Bengtsfors / Dalsland
Re: Oljämn motortemp.
Choke är okej ?