Kör om du, jag ser dig!

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Kör om du, jag ser dig!

Inlägg av Raz »

En dum fråga kanske (nä jag vet det finns inga såna)

Ibland när det kommer upp någon stressad rejsputte bakom mig (jag brukar sällan lägga på mer än 25% moms på skyltarna) så visar jag med nån luddig gest att jag är beredd på att han eller hon kör om, så behöver det inte bli något onödigt lidande för den stackars saten. Men jag undrar om det i själva verket finns någon mer standardiserad gest för det här? Eller snarare någon som är bättre än andra. Jag brukar liksom morsa på min egen backspegel :D och hålla mig i höger hjulspår, det tror jag de flesta förstår.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Jag förstår nog inte problemet, tror jag :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Tina
GuzziFanatisk

Inlägg av Tina »

Sakta ner till "promenadtakt" så kör de garanterat om dig. Inget kul men du slipper den där typen som ligger o "snusar" dig i hasorna.
Eller mer radikalt och lite vanskligt beroende på hur nära de ligger: bromsen!
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jag förstår inte heller problemet. Om någon dyker upp bakom i högre tempo än jag så håller jag lite till höger. Om de då inte kör om inom säg 10 sek, så går jag tillbaks och antar att de vill ligga och lyssna på Guzzi mullret. Då kan de väl få det då. Jag gör likadant med bilen.

Om jag hinner upp någon annan kör jag om så fort tillfälle ges, utan att invänta in någon form av "tillstånd" från dem. Om de blinkar med helljuset, rullar jag med ögonen, suckar och längtar utomlands. Samma sak med bilen. Har de hjälp till, får de ett litet hej-hej med handen som tack.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Det var inget problem, jag bara fick för mig att alla andra hade en hemlig handskakning som jag inte visste om :D

Att köra i promenadtakt ligger inte för mig. Men jag avskyr folk (ännu värre om de sitter i bil) som kör toknära men inte kör om. Kommer man hem snabbare då? :roll:
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Det är...

Inlägg av Nicke »

...kanske självklar, men ändock en viktig frågeställning.

Om man känner sig irriterad av den bakomvarande (tex. Efter att ha tillbringat sin dag med en obstinat och lol:ande tonårsgrupp), kan man ju alltid föra upp sitt vänstra långfinger, som för att va´i beredskap att klia sin örontrumpeten. Därefter med en bestämd och nedåt-framåtriktad rotation med sin underarm visa att passage är önskvärd… Då kan man i sin eventuellt sista njutningsstund fromt hoppas att den bakomvarande tradarchaffisen inte har knaprat ryssfemmor nedsköljda med 3,5or de senaste dygnen för att hålla sig vaken…

Under många hjälmstunder har mina funderingar rört sig kring detta med hälsningsbeteendet inom knuttekollektivet.

Ta t.ex. detta med att jag faktiskt ofta glömmer bort det självklara med att de där som sitter på de kromstinna semicontainrarna, ni vet de där med små dolda stödhjul i bakvagnen. Faktiskt inte kan hälsa, antagligen beroende på att de har fullt sjå att bryta i ratten(?) för att förhindra att det tunga ekipaget tar sin egen väg och fortsätter i tangentens riktning, rakt ut i bladspenaten… Sedan sitter man där med sin hastigt indragna hand och en svordom på läpparna och ett "aldrig mer" i pannvecket.

Understundom har tanken slagit mig att det kanske beror på att de känner sig malliga och överlägsna. Lika snabbt har det slagit mig att så kan självklart inte vara fallet. Då återstår alternativet att de faktiskt sitter och skäms för att de inte har råd att köpa en riktig buss, eller det faktum att det faktiskt saknas minst ett hjul för att de skall kunna lastbilsregga spektaklet.
En annan variant är att de kanske sitter där i sin egen stora värld och funderar på var de skall få plats med ännu en örn, ny mikrovågsugn, elektrisk korköppnare eller någon annan helt livsnödvändig elektrisk apparat…

Ibland tänker jag att det är synd att ta med sig ”irriterabeteendet” från bilen in i hjälmen…

Men jag måste tillslut få ställa frågan (innan jag själv försvinner i tangenternas riktning);
Finns det någon nu levande knutte därute som faktiskt har fått en hälsning från en chaufför av det slags fordon jag ovan beskrivit?

(Till chaufförer av ovanstående typ och fordon vill jag be om ursäkt ifall jag trampat på någon öm tå eller sårat några känslor. Örnarna är ju faktiskt helt ok… En tröstefull tanke kanske göms i det gamla citatet: ”Det är svårt att flyga bland örnar, när man rör sig bland kalkoner”)

GUnattZI
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Re: Det är...

Inlägg av Raz »

Jag är så nöjd med att jag lyckats starta en tråd som inte handlar om lagerbanor och kamaxeltider :D

Tricket är att inte ens titta efter om man får svar eller inte. Jag brukar hälsa på mopedister av misstag ibland, och sen kan jag åka och fnissa en god stund åt hur glad jag själv blev när jag var 15 och kaptenen på någon jättestor farkost vinkade åt mig.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Re: Det är...

Inlägg av -ah »

Nicke skrev:...kanske självklar, men ändock en viktig frågeställning.

Om man känner sig irriterad av den bakomvarande (tex. Efter att ha tillbringat sin dag med en obstinat och lol:ande tonårsgrupp), kan man ju alltid föra upp sitt vänstra långfinger, som för att va´i beredskap att klia sin örontrumpeten. Därefter med en bestämd och nedåt-framåtriktad rotation med sin underarm visa att passage är önskvärd… Då kan man i sin eventuellt sista njutningsstund fromt hoppas att den bakomvarande tradarchaffisen inte har knaprat ryssfemmor nedsköljda med 3,5or de senaste dygnen för att hålla sig vaken…

Under många hjälmstunder har mina funderingar rört sig kring detta med hälsningsbeteendet inom knuttekollektivet.

Ta t.ex. detta med att jag faktiskt ofta glömmer bort det självklara med att de där som sitter på de kromstinna semicontainrarna, ni vet de där med små dolda stödhjul i bakvagnen. Faktiskt inte kan hälsa, antagligen beroende på att de har fullt sjå att bryta i ratten(?) för att förhindra att det tunga ekipaget tar sin egen väg och fortsätter i tangentens riktning, rakt ut i bladspenaten… Sedan sitter man där med sin hastigt indragna hand och en svordom på läpparna och ett "aldrig mer" i pannvecket.

Understundom har tanken slagit mig att det kanske beror på att de känner sig malliga och överlägsna. Lika snabbt har det slagit mig att så kan självklart inte vara fallet. Då återstår alternativet att de faktiskt sitter och skäms för att de inte har råd att köpa en riktig buss, eller det faktum att det faktiskt saknas minst ett hjul för att de skall kunna lastbilsregga spektaklet.
En annan variant är att de kanske sitter där i sin egen stora värld och funderar på var de skall få plats med ännu en örn, ny mikrovågsugn, elektrisk korköppnare eller någon annan helt livsnödvändig elektrisk apparat…

Ibland tänker jag att det är synd att ta med sig ”irriterabeteendet” från bilen in i hjälmen…

Men jag måste tillslut få ställa frågan (innan jag själv försvinner i tangenternas riktning);
Finns det någon nu levande knutte därute som faktiskt har fått en hälsning från en chaufför av det slags fordon jag ovan beskrivit?

(Till chaufförer av ovanstående typ och fordon vill jag be om ursäkt ifall jag trampat på någon öm tå eller sårat några känslor. Örnarna är ju faktiskt helt ok… En tröstefull tanke kanske göms i det gamla citatet: ”Det är svårt att flyga bland örnar, när man rör sig bland kalkoner”)

GUnattZI
Nå, ja;

skäl att inte hälsa kan det ju finnas flera. Mot slutet av säsongen kan det tom bli lite väl tjatigt..

Men men, här finns saxat ur Wildguzzi varför olika märkespiloter inte anser sig kunna hälsa:
Top Ten Reasons Why Harley Riders Don't Wave Back

10. Afraid it will invalidate warranty.
9. Leather and studs make it too heavy to raise arm.
8. Refuse to wave to anyone whose bike is already paid for.
7. Afraid to let go of handlebars because they might vibrate off.
6. Rushing wind would blow scabs off the new tattoos.
5. Angry because just took out second mortgage to pay luxury tax on new Harley.
4. Just discovered the fine print in owner's manual and realized H-D is
partially owned by Honda.
3. Can't tell if other riders are waving or just reaching to cover their ears
like everyone else.
2. Remembers the last time a Harley rider waved back, he impaled his hand on
spiked helmet.
1. They're too tired from spending hours polishing all that chrome to lift
their
arms.

Top Ten Reasons Why Gold Wing Riders Don't Wave Back

10. Wasn't sure whether other rider was waving or making an obscene gesture.
9. Afraid might get frostbite if hand is removed from heated grip.
8. Has arthritis and the past 400 miles have made it difficult to raise arm.
7. Reflection from etched windshield momentarily blinded him.
6. The espresso machine just finished.
5. Was actually asleep when other rider waved.
4. Was in a three-way conference call with stockbroker and accessories dealer.
3. Was distracted by odd shaped blip on radar screen.
2. Was simultaneously adjusting the air suspension, seat height, programmable
CD
player, seat temperature and satellite navigation system.
1. Couldn't find the "auto wave back" button on dashboard.

Top 10 Reasons Sportbikers Don't Wave:

10. They have not been riding long enough to know they're supposed to.
9. They're going too fast to have time enough to register the movement and
respond.
8. You weren't wearing bright enough gear.
7. If they stick their arm out going that fast they'll rip it out of the socket.
6. They're too occupied with trying to get rid of their chicken strips.
5. They look way too cool with both hands on the bars or they don't want to
unbalance themselves while standing on the tank.
4. Their skin tight-kevlar-ballistic-nylon-kangaroo-leather suits prevent any
position other than fetal.
3. Raising an arm allows bugs into the armholes of their tank tops.
2. It's too hard to do one-handed stoppies.
1. They were too busy slipping their flip-flop back on.

Top Ten Reasons Why BMW Riders Don't Wave Back

10. New Aerostich suit too stiff to raise arm.
9. Removing a hand from the bars is considered "bad form."
8. Your bike isn't weird enough looking to justify acknowledgement.
7. Too sore from an 800-mile day on a stock "comfort" seat.
6. Too busy programming the GPS, monitoring radar, listening to ipod, XM, or
talking on the cell phone.
5. He's an Iron Butt rider and you're not!.
4. Wires from Gerbings is too short.
3. You're not riding the "right kind" of BMW.
2. You haven't been properly introduced.
1. Afraid it will be misinterpreted as a friendly gesture

Nå ja, sen finns det självklart skäl för att inte Guzzisti hälsar, också:
Top Ten Reasons Guzzi Riders don't wave back:

10) The rider is actually Italian.
9) He was warming his hand on the valve cover.
8 ) He knows you're just going to chase him down to ask him "what the hell is that thing?" anyway.
7) Waving hand is currently holding down camping gear due to lost bungee.
6) Both hands are required to be on handlebars at all times to avoid the infamous "torque flip"
5) Their total concentration is on enduring the pain - they still have the stock seat.
4) The "Guzzi Grin" is sufficient greeting - waving would make other riders even more jealous
3) Left hand busy trying to shut off turn signal that's been on for last 6 miles.
2) You can't get replacement parts for the wave, nor can you agree on its oil.
1) It's a trick question--Guzzisti ALWAYS wave!
:wink:
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

ahA!!

Inlägg av Nicke »

Hehe, det finns tydligen fler som haft funderingar kring detta. :D

Tack för tankebränsle för många långa hjälmstunder... (Gu, vad jag längtar till en sådan...)
Ciao / Ne
Skriv svar