Förvirrad eller vilsen

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Latus
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Honda 500 T Motoguzzi Cal 3

Re: Förvirrad eller vilsen

Inlägg av Latus »

Tacksam för alla svaren. Tyvärr kom livet lite imellan, men sen såg jag ljuset. Det blev en calle 3a.

Mvh Peter.
Bara döda fiskar följer strömmen.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Inlägg av hassew »

Hej
Guzzi världen i Sverige är inte så stor och alla är inte aktiva på nätet.
Forumet blir vad vi gör det till. En handfull aktiva gör vad dom kan, men/och jag tycker att aktiviteten har blivit något bättre på senaste tiden. Ni som är kritiska eller har åsikter. Tyck till! Allt som rör klubben och våra Guzzi´s bör vara OK, så länge det inte går till personangrepp. Den senaste diskussionen jag själv deltog i var problemet med rost i motorn på Quota som per-erik startade.
Hälsningar Hasse
Quota 1100ES -99
Nuovo Falcone 500 -71
1000SP -81
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

Nå ja, att tro att man kommer undan "tjafs" på Wildguzzi är nog mest en from förhoppning.
Vilket inte det forumet blir sämre av.
Det bästa engelskspråkiga forumet är nog ändå Guzzitech http://208.109.208.182/index.php?option ... e&Itemid=1 , om man har svårt med humorn och i görligaste mån vill hålla sig till facts. I görligaste mån, alltså. :mrgreen:
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Latus
Guzziåkare

Inlägg av Latus »

Det finns nog mycket att hämta från detta forum, både vad det gäller humor och kunskap. Ska försöka bidra med frågor och ödmjukhet (kan ju springa på någon bland oljorna på Biltema) Var på torsdags träffen i Tydinge. Hmm där var inte trångt, tre avlägsna kusiner från Bologna annars mest från uppgående solens land. Upptäckte att hojen slira på högsta växel, justera spelet och böt olja (ej säker på när det blev senast utfört) sen var lamell lukten ett minne blott. Ska se över allt till vintern (då kommer frågorna) Till dess Ha de.

Mvh Peter.
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Inlägg av Stefanv11sport »

Apropå olja från Biltema, jag kör på den från och med i våras, syntetolja för motorn ca 55 sek/liter, passar min pension bättre än "fina oljorna" på macken.
Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
per-erik
Guzzifantast

Inlägg av per-erik »

Jag använder också Biltemas olja i mina cyklar,och har en kompis,som åkt BMW nästan lika länge som jag åkt Guzzi (sen -70).Han använder samma olja,men han har inga rostflagor i sumpen.Nu ska jag ut i garaget och kolla om modifieringen av vevhusventilationen har givit önskad effekt på förekomsten av rost i vevhuset.Sticker ner en magnet i oljepåfyllningshålet.Har kört ca 30 mil.Återkommer med resultat.

/per-erik
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jag kör med Biltema 10W-50 (tror jag?) helsyntet i min LM3 denna säsong. Har kört med dyrare olja tidigare (Bel Ray). Det verkar som att syntetoljan "skummar" lite mer än den dyra mineraloljan. Jag har K/N filter (de ska bort vid tillfälle) och en av åtskilliga nakdelar med den skiten är att vevhusventilation inte längre är dragen som den ska. Jag har någon slang (från ramröret) som mynnar vid sidostödet. Nu blir det så att det skvätter ut lite olja på bakhjulet vid 160 km/h och däröver. För två år sedan körde jag 180 km/h i flera mil utan att detta hände. Jag kan iofs inte svära på att oljenivån är jämförbar nu och då.
Latus
Guzziåkare

Inlägg av Latus »

Hade en Ducce som formligen duscha bakdäcket med olja från vevhus ventelationen. Fick dra upp slangen med kn-filter under tanken för att få slut på eländet. Jodå alla oljor inköpta från Biltema, viss tvekan finns men vad gör man när när hojarna blir fler än vad man har råd med. Återkommer om det var dum-snålhet så alla kan häckla :shock:

Mvh Peter.
guzziake
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .

Inlägg av guzziake »

Jag använder AGIP Rotra MP i växellådan. 44:- per liter. Enligt instruktionsboken. Växlar llika bra som den riktikt dyra oljan. (Spectro 75W140) Har även använt denna. Som motorolja använder jag AGIP delsyntet 15W50 4T MC olja. 64:- per liter. Inköpt hos en lokal däckshandlare. Italiensk kvalitetsolja :D
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Paso skrev:Undrar om någon kan hjälpa mig med tips om svagheter på stone , och vilka års mod , som gäller . Passar på att säga hej till alla oxå . :D
Vad blev de :?:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Latus
Guzziåkare

Inlägg av Latus »

Det blev ingen stone tyvärr, men en calle 3a har jag till den värsta abstinensen lagt sig. :mrgreen:

Mvh Peter.
Skriv svar