Försäkringsfrågan

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Re: Försäkringsfrågan

Inlägg av Tobbe »

+40 +50.....= billigare premier
-30 -40......= dyrare premier

Hur ser den klassiska ägaren av en Guzzi, i Sverige, ut?

Kan det finnas ett samband här :lol:

Kan tillägga att jag är 45, bor i utkanten av Stockhom, har en hoj från -99 som väger 230 kg
och har 92 hk. För den betalar jag över 6000:- hel/hel.

Har dessutom kollat vad jag skulle få betala för en Griso 8V -08 och det landar på 12000:-,
och inte är väl det nån direkt racingcykel?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Nää, igentligen är väl tom. 12 000:- billigt.
Pratade just med en kille här i Gällivare som bara tecknat halvförsäkring på sin sprittans nya nakna Honda 1000cc. Det blev ändå 100 kr/dygn !! 36500kr /år för en halvförsäkring i Gällivare!!
Då ska man verkligen gilla att köra hoj :roll:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Nicke skrev:Nää, igentligen är väl tom. 12 000:- billigt.
Pratade just med en kille här i Gällivare som bara tecknat halvförsäkring på sin sprittans nya nakna Honda 1000cc. Det blev ändå 100 kr/dygn !! 36500kr /år för en halvförsäkring i Gällivare!!
Då ska man verkligen gilla att köra hoj :roll:
Då måste han väl ändå ha valt fel bolag? En del bolag vill ju verkligen inte försäkra vissa saker och sätter fantasipremier.
Min sambo köpte en EU-moppe i våras, som superbilligt pendlingsfordon. Flera bolag ville ha mycket mer i årspremie än hela nypriset på moppen! Kvinna över 30 som haft B-kort i massor med år, hon borde ju rimligen tillhöra lägsta riskgruppen. Jag tycker det vore ärligare att säga "vi försäkrar inte såna".

Att sätta sig och ringa runt (eller gå via nån mäklare på nätet) kan ge den bästa timlön man nånsin fått!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Jonas
Nykomling

Inlägg av Jonas »

Alla hojar äldre än 20 år går att försäkra i classica-försäkring hos bilsport&mc. Helförsäkring kostar ca 1600/år oavsett var man bor eller ålder på föraren.
Le Mans Caferacer ihopsnickrad av Twins&Parts
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jonas skrev:Alla hojar äldre än 20 år går att försäkra i classica-försäkring hos bilsport&mc. Helförsäkring kostar ca 1600/år oavsett var man bor eller ålder på föraren.
Har de någon begränsning på körsträcka? Jag tittade på nån liknande försäkring för en Merca från -64 en gång, men då fick man köra väldigt få mil per år. Ett annat bolag hade ännu större begränsningar, man fick i princip bara köra till och från utställningar. Men jag kommer inte ihåg vilka bolag det var.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Jonas skrev:Alla hojar äldre än 20 år går att försäkra i classica-försäkring hos bilsport&mc. Helförsäkring kostar ca 1600/år oavsett var man bor eller ålder på föraren.
Precis som Raz misstänker jag att man t.ex. inte får åka till och från jobbet med sådan försäkring (vilket jag gör ofta).

Jag har Trygg-Hansa, inte för att de är absolut billigast, utan därför att de har de vettigaste villkoren. Länsföräkringar var (när jag kollade) aningen billigare, men de hade knäppgrejor i villkoren. T.ex. skulle jag inte få lov att låna ut cykeln till en 40+ kompis och jag tror även de var mer om och men beträffande hur den parkeras på nätterna. Jag har emelletid inte någonting annat försäkrat hos Trygg-Hansa. Att försäkra bilen där brukar alltid vara en dålig affär. Bättre då med Aktsam (som är samma :roll: bolag).
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Inlägg av Guzzikjelle »

Som sagt inte till o från jobbet men i övrigt ingen mil begräsning på Bilsport o Mc 20 årsförsäkring :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.

Inlägg av motorino2002 »

Ciao Guzzisti !!!
Glöm ej bort att om du har en Cyykel (minst 20 År gammal)som är Veteran försäkrad i någon Veteran Cyykel Klubb som har sina försäkringar hos/genom MHRF,.. så kan du som tillägg till din Veteran Cyykel försäkring om du varit medlem och haft Veteran försäkringen i ett År ,..försäkra en cyykel eller flera som är mellan 10 till 20 år,..om den är lite ovanlig av så kallad samlarkaraktär,..och det är ju de få Guzzi:s vi har i Landet !!!
http://www.mhrf.se/
Den kallas blivande Classiker försäkring och kostar c:a 1550 kr för Helförsäkring helår,.. var du än bor i Landet,.. även i Storstad.
Är cyykelen mer än 20 År är det 501 spänn i premie för helår och samma villkor!!!

De har förståss lite krav på försäkringstagarna,..mer är du ej en Vantröling så är det inga problem.

Ha,..de,..

Motorino2002

Ps. Kanske Svenska Guzzi klubben är medlem i MHRF ? !
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
GUZZI- KEJSAREN
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015.

Inlägg av GUZZI- KEJSAREN »

Det är trevligt att se att undersåtarna försäkrar sina motorfordon. Själv äro jag innehavare av ett isolerat garage, där min springare huserar. Lånar icke ut tvåhjulingen tilll varken prinsar eller prinsessor. P.G.A. detta avtal med berörda försäkringsbolag har jag den enväldige GUZZI- KEJSAREN kunnat erhålla en fördelaktig försäkringspremie. Beloppet är 1819 riksdaler. Öfverkomligt äfven för en skånepåg. (Fan vet ska jag sälja Skåne till Danerna...kan man få nåt för eländet....).???
Skriv svar