Första 100 mil
Moderator: Moderatorer
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Första 100 mil
Nu har Vintage rullat 1000km och alla oljor skall byttas men är det nåt mer jag skall tänka på, som ventillspelet ,eller dra topblock eller nåt som jag glömmer... 
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Re: Första 100 mil
Hej Classicägare!
Kolla alla bultar!Alltså även topplock.Ventilspel måste man ju även justera efter att ha dragit topparna.Spel i svinglagringen kan också vara bra att kolla.
hälsningar per-erik
Kolla alla bultar!Alltså även topplock.Ventilspel måste man ju även justera efter att ha dragit topparna.Spel i svinglagringen kan också vara bra att kolla.
hälsningar per-erik
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Första 100 mil
OK och tack Per Erik och nu till min nästa fråga med tänke att 4 tackt motor har jag inte vågat mig på
och vill så gärna lära mig enklare knep, finns det nån kunnigt guzzi fantast nära Varberg som vill va så vänligt och visa mig hur det gå till när man ställer ventilspelet även hur man reglerar insprutning osv tack...
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Första 100 mil
Ventilerna behöver inte justeras, de är hydrauliska som vi kom överens om (i alla fall jag
) nyligen. Och insprutningen ska du nog inte behöva röra heller. Inte ännu i alla fall.
På gamla guzzis var man tvungen att efterdra topparna (lossa bultarna och dra dem igen med moment) men de nyare packningarna komprimeras inte på det sättet så det behövs inte. Däremot är det väl inte fel att "känna på dem" dvs efterdra till rätt moment utan att lossa först, om man känner sig sugen på att skruva. Om allt är OK så kommer det bara att klicka i nyckeln utan att man rubbar muttrarna.
Det riktigt viktiga vid 100-mila är oljebyte inklusive filter. Även växellåda och slutväxel. Sen kan man småpula så länge man vill med att känna på styrlager, stötdämparfästen och alla andra bultar och muttrar. Och fetta in alla ställen där så är lämpligt., tex växelpedallänkage. Man har inte alltid kunnat lita på att fabriken använt något som helst fett när de monterat ihop hojen, jag vet inte hur det är nu för tiden.
På gamla guzzis var man tvungen att efterdra topparna (lossa bultarna och dra dem igen med moment) men de nyare packningarna komprimeras inte på det sättet så det behövs inte. Däremot är det väl inte fel att "känna på dem" dvs efterdra till rätt moment utan att lossa först, om man känner sig sugen på att skruva. Om allt är OK så kommer det bara att klicka i nyckeln utan att man rubbar muttrarna.
Det riktigt viktiga vid 100-mila är oljebyte inklusive filter. Även växellåda och slutväxel. Sen kan man småpula så länge man vill med att känna på styrlager, stötdämparfästen och alla andra bultar och muttrar. Och fetta in alla ställen där så är lämpligt., tex växelpedallänkage. Man har inte alltid kunnat lita på att fabriken använt något som helst fett när de monterat ihop hojen, jag vet inte hur det är nu för tiden.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Första 100 mil
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- -ah
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 327
- Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
- Ort: Limhamn
Re: Första 100 mil
Den som kör med ställbara ventiler och känner sig osäker på tillvägagångssättet kan kolla in vår finska vän i det franska; Pexi's utmärkta manual här: http://pexi.blogs.com/MGBreva_ML_i011.pdf
-Kolla bara noga alla mått och värden mot manualen! Pexi är lite snål här & var!
-Kolla bara noga alla mått och värden mot manualen! Pexi är lite snål här & var!
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Första 100 mil
Hej fransmannen.
Nu har jag lite revideringar att komma med i frågan om ventilsystem:
Jag lurade oavsiktligt dig tidigare utifrån vad jag snokat fram på diverse siter (inte ens Wikipedia...). Enligt säker källa har även Vintagen ordinära skruv och mutter lyftare i sitt ventilsystem.
Guzzi hade en massa recal`s på de hydrauliska lyftarna som fanns på californior mellan 03 och 05 (Sena 02:or). Det visade sig att de gick ner sig på kammarna. Somliga bara efter något hundratal mil, andra höll femtonhundra utan någon synbar påverkan. Kanske berodde det på kamaxlarnas härdning eller något annat konstigt... Tydligen har de iaf. fungerat bra efter operationen.
Enligt manualerna skulle man köra dessa hojar med 5w40 olja för att lyftarna skulle fyllas snabbare. Jag undrar om detta är så smart, tjockare olja kanske är ett gröngölingsknep som gjort att vissa fungerat bättre än andra...
Ett kännetecken på de Californior som var utrustade med hydrauliska lyftare är att de också hade ett utjämningsrör på krökarna (under generatorkåpan), det försvann när den nya motorn med mekaniska kom i bruk.
Nu har jag lite revideringar att komma med i frågan om ventilsystem:
Jag lurade oavsiktligt dig tidigare utifrån vad jag snokat fram på diverse siter (inte ens Wikipedia...). Enligt säker källa har även Vintagen ordinära skruv och mutter lyftare i sitt ventilsystem.
Guzzi hade en massa recal`s på de hydrauliska lyftarna som fanns på californior mellan 03 och 05 (Sena 02:or). Det visade sig att de gick ner sig på kammarna. Somliga bara efter något hundratal mil, andra höll femtonhundra utan någon synbar påverkan. Kanske berodde det på kamaxlarnas härdning eller något annat konstigt... Tydligen har de iaf. fungerat bra efter operationen.
Enligt manualerna skulle man köra dessa hojar med 5w40 olja för att lyftarna skulle fyllas snabbare. Jag undrar om detta är så smart, tjockare olja kanske är ett gröngölingsknep som gjort att vissa fungerat bättre än andra...
Ett kännetecken på de Californior som var utrustade med hydrauliska lyftare är att de också hade ett utjämningsrör på krökarna (under generatorkåpan), det försvann när den nya motorn med mekaniska kom i bruk.
Ciao / Ne
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Första 100 mil
Hej Nicke,
Jo det var vanliga lyftare på Vintage ,tack ock lov för det.Jag har äntligen pullat med ventillerna och jag har nog hajat.
En liten fråga bara,man skall vrida mot klockan för att hitta kolven högsta läge.
Vad har det för betydelse om man nu vrider med hurs
Jo det var vanliga lyftare på Vintage ,tack ock lov för det.Jag har äntligen pullat med ventillerna och jag har nog hajat.
En liten fråga bara,man skall vrida mot klockan för att hitta kolven högsta läge.
Vad har det för betydelse om man nu vrider med hurs
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Första 100 mil
Jag vrider alltid generatormuttern medurs för det är det håll motorn går normalt. Det där med att jucka fram och tillbaka någon miljondels grad för att ha exakt övre dödläge är inte det minsta viktigt eftersom vi befinner oss långt ifrån nocken om vi är i närheten av rätt dödläge.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Första 100 mil
Först ville jag körra med lite överkurs och kolla moment på topparna men insåg att det var mycket prylar i vägen för att komma ått bultarna .Jag väljer Raz tips och nöjer mig med en kontrol på ventil spelet. 
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....