Motorfärg?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Motorfärg?

Inlägg av Robban »

Idag fick jag reda på att man absolut (enligt min sagesman) måste ha färg på block, cylindrar mm.
Där jag kommer ifrån (huvudsakligen brittiska hojar) tror jag ingen skulle måla blocket, växellådan eller cylinder om de är gjutna av aluminium. Håller man rent borde väl rent aluminiumgjutgods vara perfekt (och snyggt)
Era erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt.
Robban
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Re: Motorfärg?

Inlägg av Guzzikjelle »

Du har alldeles rätt, äldre Guzzimotorer var icke lackerade eller målade men för att det ska hålla sig snygt så krävs det regelbunden skötsel, så dom lackerade motorerna är nog lättare o hålla fräscha. :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Hei Robban

Min beste erfaring er stålkulepolering av støpte alumuniumsdeler.

Dette er et veskebad med stålkuler som vibrerer og som etterlater en nesten perfekt yta så som Kawazaki brukte på sine klassikere.

Min kontakt holder til i Kongsvinger - rett over svenskegrensen.

mvh
Rolf
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk

Inlägg av Robban »

Uppdatering:
Efter rekommendation av Ulle så lät jag kolsyreisblästra min motor. Ren blev den, men missfärgning p.g.a. oxidering gjorde att jag bestämde mig för att måla blocket. Eftersom den bara gått 1300 mil tyckte jag det var för tidigt att riva isär hela motorn för renovering/stålkulepolering. Efter en hel del efterforskning tror jag att jag hittat "rätt" färg:
HD´s spray färg "Silver Bead Blast". Det ser mycket riktigt ut som om den blivit glasblästrad.
Ingen grundfärg-bara noggrann rengöring. Vi får väl se hur det ser ut efter en eller annan säsong.
(Borde förstås ha tagit en "före-bild" också.)
Bilagor
block.jpg 001.JPG
(219.45 KiB) Nerladdad 146 gånger
Senast redigerad av 1 Robban, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Vilken snygging det blev, grattis :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Stiligt. Det är ljusare än original eller? Svårt att avgöra från en bild. Vad kostade isblästringen?

Jag kommer att köra en säsong med Centaurofärgad växellåda. Det är inte så ögonfallande som jag trodde. Men nästa vinter blir det nog nån form av åtgärd.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk

Inlägg av Robban »

Jag tror att den blev något ljusare än original, men bilden är tagen med blixt så därför ser den lite ljusare ut på bilden än IRL.
Kolsyreisblästringen kostade c:a 1500 spänn (Freesít AB, Järfälla)
(Glömde nämna att HD´s sprayflaskor är fruktansvärt dyra, nästan 500 för en normalstor burk.)
Hur har det gått med ditt växellådsbyte Raz?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Robban skrev:Jag tror att den blev något ljusare än original, men bilden är tagen med blixt så därför ser den lite ljusare ut på bilden än IRL.
Du bara täppte igen alla hål och blästrade den monterad? Var den hyfsat slät och fin efter det? Själv har jag fått fälgar och ventilkåpor blästrade och de fick ju en väldigt rå finish som inte skulle kunna lackas med annat än pulverlack antar jag. Isblästring kanske är snällare mot själva metallen.
Robban skrev:Hur har det gått med ditt växellådsbyte Raz?
Jo för fanken, jag och en Duccekompis bytte den till ackompanjemang av en platta Hof i lördags. Det var ju andra gången för mig så det gick som en dans. Denna gång fick motorn sitta kvar och jag tog bort svingen och fläskkotletterna, vinklade upp ramen lite och så var det fritt. Riktigt garage och lyft var till god hjälp. Jag vill inte bo i radhus :cry:

Bild

Bild
Färgskillnaden är inte så hemsk så länge jag inte får för mig att tvätta motorn :mrgreen:
Bilagor
DSC00966_800.JPG
(109.36 KiB) Nerladdad 357 gånger
DSC00965_800.JPG
(80.48 KiB) Nerladdad 336 gånger
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk

Inlägg av Robban »

När det gäller kolsyreisblästringen så satte jag i trasor i alla "öppningar", men eftersom kolsyran går direkt från fast form till gasform när den träffar ytan så är det inte alls lika noga som om man blästrar med något annat medium. Det verkar också betydligt snällare mot materialet än annan blästring. Inte samma råa yta som efter glasblästring.
Vad jag hört så finns det ett helt koppel med media att blästra med, valnötsskal ska visst vara väldigt snällt mot materialet och lämna en fin yta. (Om man sen får nötkärnorna att knapra på tillsammans med pilsnern så är allt frid och fröjd)
Robban
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Inlägg av -ah »

"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Robban skrev:Uppdatering:
Efter rekommendation av Olle så lät jag kolsyreisblästra min motor. Ren blev den, men missfärgning p.g.a. oxidering gjorde att jag bestämde mig för att måla blocket. Eftersom den bara gått 1300 mil tyckte jag det var för tidigt att riva isär hela motorn för renovering/stålkulepolering. Efter en hel del efterforskning tror jag att jag hittat "rätt" färg:
HD´s spray färg "Silver Bead Blast". Det ser mycket riktigt ut som om den blivit glasblästrad.
Ingen grundfärg-bara noggrann rengöring. Vi får väl se hur det ser ut efter en eller annan säsong.
(Borde förstås ha tagit en "före-bild" också.)
Jag kunde inte se din bild,men antar att resultatet var något liknande det jag fick då jag målade om centaurolådan i en ljusare silver.
Bra att du är nöjd med resultatet.
För andra som tänker måla om:Jag fick ett tips när jag letade lämplig färg från någon färgfirma att det är ingen större ide att leta efter den perfekta nyansen om man ska spraya på silver färg.Det är mer avgörande hur du håller prayburken och hur tjockt med färg du sprutar på.Jag använde mig av vanlig värmebeständig motorfärg.
Det var ju i och för sig växellådan jag målade och den har ju en jämnare färg och inte den bubbliga ytan som är på motorn.
Här är en bild på växellådan.
http://i38.photobucket.com/albums/e141/ ... EBT003.jpg
Bara ett tips till växellådsommålare...
-Anders
tokker

Inlägg av tokker »

jag har målat en glasblästred växellåda med biltemas silver fälgfärg går inte att se den är målat färgen är som aluminium i färgen
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Raz skrev:
Robban skrev:Jag tror att den blev något ljusare än original, men bilden är tagen med blixt så därför ser den lite ljusare ut på bilden än IRL.
Du bara täppte igen alla hål och blästrade den monterad? Var den hyfsat slät och fin efter det? Själv har jag fått fälgar och ventilkåpor blästrade och de fick ju en väldigt rå finish som inte skulle kunna lackas med annat än pulverlack antar jag. Isblästring kanske är snällare mot själva metallen.
Robban skrev:Hur har det gått med ditt växellådsbyte Raz?
Jo för fanken, jag och en Duccekompis bytte den till ackompanjemang av en platta Hof i lördags. Det var ju andra gången för mig så det gick som en dans. Denna gång fick motorn sitta kvar och jag tog bort svingen och fläskkotletterna, vinklade upp ramen lite och så var det fritt. Riktigt garage och lyft var till god hjälp. Jag vill inte bo i radhus :cry:

Bild

Bild
Färgskillnaden är inte så hemsk så länge jag inte får för mig att tvätta motorn :mrgreen:
Jasså men,det var inga 33:or heller ser jag.
Så du fick tag på en låda,Gött!Är det en centauro låda tro?
Var fick du tag på den?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Anders skrev:Jasså men,det var inga 33:or heller ser jag.
Var fick du tag på den?
Ebay, en knappt inkörd Centaurolåda från Tyskland. Jag kommer inte att sakna ljudet från den gamla :D

Den har ju något lägre utväxling och nu köper jag 60-profil bakdäck som gör lika mycket till, så nu kan jag börja använda femmans växel redan på 90-väg :lol: fast toppfarten sjunker från 240 till 220 km/h :(
Alive and ticking
The world is my dyno!
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Raz skrev:
Anders skrev:Jasså men,det var inga 33:or heller ser jag.
Var fick du tag på den?
Ebay, en knappt inkörd Centaurolåda från Tyskland. Jag kommer inte att sakna ljudet från den gamla :D

Den har ju något lägre utväxling och nu köper jag 60-profil bakdäck som gör lika mycket till, så nu kan jag börja använda femmans växel redan på 90-väg :lol: fast toppfarten sjunker från 240 till 220 km/h :(
Gratulerar!
Jag upplever min som lite sportigare,lite tätare,men inte så mycket,det är mest 4:an och5:an som är tätare.Det är en enorm skillnad att köra på femman dock.LJUDLÖST!Nu är det till och med kul att köra på motorväg.Det går undan.
Med 60 bakdäck kan ju framhjulet lätta ibland om det vill sig väl.
Skriv svar