Fulkrök?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Fulkrök?

Inlägg av Robban »

Hej
Mina krökar är hela men ganska fula (original-rostfria), finns det något man kan göra för att få dem något blankare, eller måsta man köpa nya? Är det polering som gäller eller?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Fulkrök?

Inlägg av Raz »

Absolut! Jag beundrade polarens spegelblanka Ducatikrökar. Såg ut som krom av bra kvalitet. När han berättade att de var rostfria och sett ut som mina (som då närmast såg svarta ut) trodde jag honom knappt. Börja med 600 (eller högre beroende på hur det ser ut) slippapper och gå stegvis uppåt till 1000 eller 1200 eller nåt. Sedan Autosol. I brist på maskiner går det utmärkt att göra för hand framför TV:n, i lugn takt över vintern. Särskilt om man belönar sig själv med lagoma mängder single malt whisky och inte fokuserar så mycket på att bli klar utan putsa på utan stress.

Nån sa att man ska polera "runt" rören och inte "längs med" dem men jag märker ingen skillnad. Det är i vilket fall som helst inte ett jobb som kan gå särskilt snett så prova på bara!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Inlägg av Robban »

Tack för det Raz.
Jag trodde kanske att jag skulle kunna komma undan med lite mindre "armbågsfett" eftersom jag någonstans sett eller hört att man skulle kunna behandla rören med någon slags syra? Någon som vet?
Jankan
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport -00
Ducati 900SSie -98

Inlägg av Jankan »

Om jag känner mina vänner i Ducati klubben rätt har en helt annan art av smörjmedl använts när tiden är kommen för kröken, nämligen grappa :D

Denna förnämliga lubrikant som skingrar problemens moln, gör kvinnorna vackrare och mer tempramentsfyllda samt kanske sänder en doft av olivlund

Saluti

Jankan
Skriv svar