Batteri

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Var och kollade för att installera dioden på vintagen ,jag har plockat ner men det ser ut alt för komplicerade,dells det ser ut annorlunda än EV,på vintage finns 7 säkring och 5 relä ,ECU säkringen är på 5A i 5 plats och relän är på 4 plats.
från säkringen går det blandannat 2 vit/grön tråd medan från relä går 1 vit/grön tråd och jag undrar om det är på relän grön/vit som jag skall koppla mig :?:
Så kass man kan va :mrgreen:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

Re: Batteri

Inlägg av motorino2002 »

http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... lation.htm

En länk till i ämnet Transkil diode !!

SS/K.
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

motorino2002 skrev:http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... lation.htm

En länk till i ämnet Transkil diode !!

SS/K.
En sådant länk fast för Vintage om någon har det :roll: skulle sitta fint ... :wink:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

franssos skrev:Var och kollade för att installera dioden på vintagen ,jag har plockat ner men det ser ut alt för komplicerade,dells det ser ut annorlunda än EV,på vintage finns 7 säkring och 5 relä ,ECU säkringen är på 5A i 5 plats och relän är på 4 plats.
från säkringen går det blandannat 2 vit/grön tråd medan från relä går 1 vit/grön tråd och jag undrar om det är på relän grön/vit som jag skall koppla mig :?:
Så kass man kan va :mrgreen:
En liten grej, på säkringhållare 1 röd kabel och double vitt/gröna , en av vitt/grön är något grovre.på relähållare finns blandannat en enkel vitt/grön men jag kan inte se en direkt kopling mellan relän och säkringen :oops:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Batteri

Inlägg av Raz »

Det är en tvåstegsraket där varje steg är enkelt:
1. Vilken säkring går till ECU?
2. Vilken sida av säkringen är strömlös om säkringen går?

På den sidan av den säkringen kopplar du katoden (den sida som har streckmarkeringen) på dioden. Andra sidan av dioden till jord (typ ramen). Klart!

Om säkringen går omedelbart så har du vänt dioden fel :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Bra och enkel förklaring av dig Raz men jag får lägga ner projektet ,vet inte hur man mäter trådarna,och är alt för osäker...
Hade redan en föraning att mina kunskap var long under rimmligt nivå... :mrgreen:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Jag kan inte släppa dioden så jag jag skriver lite över mina fonderingar,jag vet vilken är säkring till ECU,och till den kommer 1 röd kabel och 1 dubbel vitt/grön kabel.för att mäta spänningen i säkringshållare, batteriet och tändningen skall vara på,för att mäta var strömmen kommer in samt ut i säkringhållare hur gör man?
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Ort: Svedala

Re: Batteri,......Bra Laddare !!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av motorino2002 »

Salve !!
Inte för att de ett svar på din fråga,..Men de e ju inte helt fel med en bra Batteri laddare
som även klarar av att skrämma liv i dåliga batterier !!

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c. ... eriladdare

Denna säljs på Lidl from 6/11 !!

Det är en ren CTEC kopia,..detta är verifierat av en elektronik nisse från Trelleborg
(Ferrari och AlfaRomeo förare/ägare) de har jämfört den med ritningen på CTEC,..
denna är identisk,.. skillnaden är att denna är tillverkad i Kina !!

Jag själv och Sonen fick tag i vars en,..förra gången Lidl sålde dem,..te tog då snabbt slut här i Skåne !! Plus att priset är 50 spänn lägre nu !!!

Just for the record,..jag har testat den på ett nästan kasst batteri,..och den fick liv i det
så det batteriet håller spännigen länge nu !!!

Ha,..de,..
SS/K.
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Tack för tipset och det är som vanligt,2 timmar innan jag läste ditt inlägg köpte jag en cetek och en batteri hos mc service... :twisted:
Nu det ska starta :roll:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Batteri

Inlägg av Raz »

franssos skrev:Jag kan inte släppa dioden så jag jag skriver lite över mina fonderingar,jag vet vilken är säkring till ECU,och till den kommer 1 röd kabel och 1 dubbel vitt/grön kabel.för att mäta spänningen i säkringshållare, batteriet och tändningen skall vara på,för att mäta var strömmen kommer in samt ut i säkringhållare hur gör man?
Om du tar bort säkringen och slår på tändningen så har du nog 12V på ena sidan. Där kommer strömmen "in" och då ska dioden förstås sitta på andra sidan. Gissningsvis är den röda kabeln 12V och den vit/gröna går till ECU.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Raz skrev:
franssos skrev:Jag kan inte släppa dioden så jag jag skriver lite över mina fonderingar,jag vet vilken är säkring till ECU,och till den kommer 1 röd kabel och 1 dubbel vitt/grön kabel.för att mäta spänningen i säkringshållare, batteriet och tändningen skall vara på,för att mäta var strömmen kommer in samt ut i säkringhållare hur gör man?
Om du tar bort säkringen och slår på tändningen så har du nog 12V på ena sidan. Där kommer strömmen "in" och då ska dioden förstås sitta på andra sidan. Gissningsvis är den röda kabeln 12V och den vit/gröna går till ECU.
Så långt hänger jag med en röd på ena sidan och vit/grön på andra, för det var så jag uppfattade manicken,men det är en dubbel vit/grön kabel kommer på andra sidan av säkringen ena något grövre än den andra fast dom är kopplade på samma koppling i säkringshållaren och där vet jag inte vilken är den som går till ECU,kanske båda två gör det eller,min tanke var att klippa dom vit/grön, fästa en flat stift på dom och samma på andra del av avklippta vit/grön och koppla det i en tre väg förgrening och på den tredje koppla den svarta kabel från dioden (nu jag valde svart och röd för dioden) låter det snurrigt :mrgreen:
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Batteri

Inlägg av Raz »

Är det bara rätt säkring så spelar det ingen roll vilken av de grön/vita du tar eller vart den andra går. Se bara till att du gör hållbara och isolerade anslutningar. Du vill ju inte att kablarna rasslar isär mitt under en omkörning.

På min hoj var det redan flatstift som satt under säkringshållarna, så jag behövde inte massakrera någon kabel utan kunde skarva in mig emellan. Känns alltid bäst att slippa karva i kablar.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Raz tacka ödmjukast ,som du redan försår så är jag inget mekaniskt geni men med lite vägledning får man även en åsna att sticka.
Dioden projektet är helt plötsligt rena barnleken men jag återkommer (med all sannlighet)vid nästa mekaniskt svacka.
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Inlägg: 377
Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13
Ort: varberg

Re: Batteri

Inlägg av franssos »

Imorgon ska dioden på plats men en sista fråga om det,som Raz skrev så det har ingen större betydelse vilken av dom vit/grön tråd jag kopplar dioden på så länge det är rätt säkring ,min fråga kan jag kopla dioden på båda vitt/grön med tänke att dom 2 är ihop kopplat i säkringhållare eller är de över kurs.... :?:
För resten jag hällt Mecacyl(tillsats för bättre smörjning) i motorn ,kommer med resultat när jag har kört lite mer,just nu den ryker som fan, mer än MZan fast det ska vara normalt,alt vatten i motorn ska bort.
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Batteri

Inlägg av Raz »

Visst kan du det. Det viktiga är att du får en säker anslutning som inte lossnar, vibrerar sönder eller kan komma i kontakt med nåt annat.

Mecacyl är jag lite skeptisk till (utan att veta nåt om det egentligen), men vi kan ju hoppas att jag har fel.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar