skilnad

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

tokker

skilnad

Inlägg av tokker »

va är skilnaden på daytona o daytona rs vet där är 10 hk mer i rs hur hittade man dom ? någon skilnad på chassisidan
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skilnad

Inlägg av Nicke »

Massor!! Framförallt gaffeln som är en WP uppside down på RS:en, medan föregångaren har en Marzocchi av omvänd ordning... På RS:en sköts bakdämpningen av en WP-dämpare medan det satt en Konidämpare på den äldre. Det är en helt ny sving med eliptiska rör på RS en, annat momentstag (sitter neråt på den gamle), fullflytand Bremboskivor fram var också en nyhet.

Motormässigt kan man säga att RS:en har högre kompression och alla de bitar som tidigare måste köpas till i racekitt C redan som standardutrustning.

(Smidda Carillostakar, smidda 10.5:1 kolvar (tidigare 10:1), full race kamaxel, lite större spjällhus (54mm) och uppdaterad insprutning.) Det är lite andra prylar oxå bl.a "ramair"-andning och större luftburk.

RS:en har 102bhp vid 8400 rpm, medan urDaytonan erbjuder 95bhp vid 8000 rpm.
RS:en är dock tyngre med 223 kg mot tidigare 205.

Mick Walker skriver: "In fact the RS was really a pukka race bike but with dual seats, a homologated exhaust and airbox for the public highway. Here at last was a serious race bike straight from the factory. Previously, potential racers had to kit out their Daytona at considerable extra cost:"

Det känns fint att ha en... :mrgreen:
Ciao / Ne
tokker

Re: skilnad

Inlägg av tokker »

tack för svaret då är en rs man ska gå på enda nackdelen är då att man ibland får kitta om fjädringen men det kan det vara värt
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: skilnad

Inlägg av Robban »

Den där viktskillnaden, har jag sett, gäller också för 1100 sporten. Stämmer det verkligen? Iofs kan jag tänka mig att Marzocchi-gaffeln väger mindre än White Powern. Någon som har provvägt?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skilnad

Inlägg av Nicke »

Gaffeln. luftburken, Sittpartiet, fälgarna är nog delarna där den extra massan sitter. Men du har rätt, arton kilo låter rätt mycket för dessa delar.

Ett tips för er som inte har så lätt att se skillnaden på modellerna (speciellt när de är tävlingsombygda) är att kolla på plattorna vid midjan som håller ihop ramdelarna.
På urDaytonan finns det sk. "Sandwich-hålet" dvs. ett hål som går tvärs igenom hojen, där någon skojare sagt att man kan frakta sin macka (Baguett) under färd. Ursprungligen var det tänkt som en lyftställe vid service (med ett rör stoppat igenom).

UrDaytonan levererades mycket riktigt med två olika fjädrar till bakdämparen, en för fullvuxna nordbor och en för små fjutteuropeér...

Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att komma över en RS längre.
De är ju bara tillverkade i 308 exemplar och spås att bli en av de mest eftertraktade modellerna framöver. (Många har dessutom gått som tävlingsmaskiner). Det går cirka fyra Urdaytonor på varje tillverkad RS....
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: skilnad

Inlägg av Robban »

Tack för det Nicke, så fort min 1100 sport (Förg.) är ihopsatt ska jag ställa den på badrumsvågen. Kan man få flera i klubben med intressanta modeller att göra detsamma? Vad säger du Raz?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skilnad

Inlägg av Nicke »

Sen kan man ju banta lite oxå. Jag monterade B-kittets Termignonisystem och tappade 5,7 kg, Luftburken vägde också några kilo mer är KN-poddarna. (Sen brukar jag haka lös ett eller båda spjällhus oxå, då spar man både vikt och soppa :lol:) Kolfiberskärmarna sparar säkert oxå ett halvkilo, slutligen får man lära sig att bara tanka max fem liter åt gången. :wink:

Men som jag brukar säga åt kunderna i sportaffärn där jag knäcker ibland: "Jodå, det är mycket viktigt med de där tjugo grammen på joggingskon, trots de där extra kilorna på höften"...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: skilnad

Inlägg av Raz »

Självklart, skorna är ju ofjädrad vikt! :lol:

Kompisens Ducati 916 har likadana Marzecchini-fälgar som min Sporti, men i magnesium. Undrar vad viktskillnaden är, mina hjul väger ju bly. Avgassystemet också som sagt.

Bengt må himla med ögonen nu, men jag har äntligen K&N pods hemma på köksbordet som ska på i vinter. Jag bryr mig inte om prestanda i det fallet, det har med ljud och utseende att göra!

Men det är ju ingen lättviktare hur man än gör. Det är ett ånglok!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: skilnad

Inlägg av Robban »

Right-on Raz.
Kolla upp vikten och vidarebefodra den.
Känner någon till hur det står till med viktskillnaden mellan "trådekerfälgar" och vanliga gjutna?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: skilnad

Inlägg av Raz »

Robban skrev:Kolla upp vikten och vidarebefodra den.
Hur väger man en motorcykel? Två badrumsvågar? :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: skilnad

Inlägg av Nicke »

Bakhjulet, använd bara bakhjulet!!
Ciao / Ne
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: skilnad

Inlägg av Guzzikjelle »

Vikt på gutna guzzi hjul är hög ialla fall på California 2, efter byte till rostfria ekerfälgar så har jag för mig vikskillnaden låg på 30-40% till ekerhjulens fördel för att inte tala om utsendet som steg med mer än viktminskningen.
Kjellle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: skilnad

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Om jag inte missminner mig från min invägning i samband med registreringsbesiktning så stannade vågen på 225 kg. Det var med samtliga vätskor i men jag minns inte om kravet var full tank eller inte.

Får kolla närmare i papprena jag fått.

/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: skilnad

Inlägg av Raz »

Enligt WHB är torrvikten på 1100 Sport ie 221 kg. Vätskor förutom bensin är typ 6 kg. Enligt samma WHB är kompressionen 10:1 och det stämmer inte alls (snarare 9:1), effekten 90 Hk och det må möjligen vara sant direkt på vevaxeln, tankrymden 19 liter och den är i verkligheten närmare 16 liter :roll:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: skilnad

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Med PC2 USB o öppnare dämpare hamnade antalet pållar på bakhjulet 82 stycken.

/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Skriv svar