Cush drive

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer

Cush drive

Inlägg av Robban »

Hej alla
Efter att ha följt diskussionen på ett annat forum om "cush drive" tycker jag att det skulle vara intressant att få lite "feed back" om detsamma här. Finns det folk som har byggt om från/till cushdrive i bakhjulet? Helt klart är det snällare att ha så mjuk övergång från motor till bakhjul som möjligt, men MG har ju också en ryckutjämnare i växellådan. Vad anser ni?
Bästa hälsningar och god hjul
önskar Robban
XXX
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado röd 2015

Re: Cush drive

Inlägg av XXX »

Fusk.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag skulle inte bygga bort den. Men jag kanske inte heller skulle bygga dit en om jag haft en hoj utan. Ryckutjämnaren inne i lådan är så hård att man inte såg minsta tecken på att den flexat någonsin under 5000 mil på min...
Alive and ticking
The world is my dyno!
Jankan
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport -00
Ducati 900SSie -98

Inlägg av Jankan »

Hej,
Skulle eliminering av ryckutgämnaren i bakhjulet minska det ganska ansenliga transmissionsglappen månne?
Någon V11 som vet?

Saluti!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jankan skrev:Skulle eliminering av ryckutgämnaren i bakhjulet minska det ganska ansenliga transmissionsglappen månne?
Någon V11 som vet?
Jag har bara hört raka motsatsen faktiskt. Eller snarare att det märks mycket mindre även om det rent teoretiskt rimligen blir mer. En hel del folk har till och med mjukat upp den ytterligare (borrat i puckarna eller tagit bort varannan) med, enligt uppgift, ännu bättre upplevelse.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk

Inlägg av Robban »

Tack för era erfarenheter och åsikter.
Nog har det funnits äldre Guzzis utan "cushdrive" i bakhjulet? Eftersom många av dem har gått många mil så tänkte jag att det på detta forum skulle kunna finnas någon eller några som har erfarenheter av skillnaden i förslitning av splinesen "cushdrive/ingen cushdrive"?
Jag har också sett bilder (minns inte var just nu) på splines som varit så tunna (slitna) att man undrar om hojen ska gå tio meter till eller ej.
Robban
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Hei Robban og dere andre.

V7 Sport hadde ikke "Cush drive" i det hele tatt. Dette gikk veldig bra.

Slitasjen på splines skyldes i hovedsak manglende grease på splines. Dette var et hovedproblem for de fleste modellene helt opp til dagens sammensatte modeller.

Mvh
Rolf
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk

Inlägg av Robban »

Hej Rolf, och stort tack för senast.
Detta betyder (antar jag) att jag inte behöver oroa mig för mina splines om jag ser till att de är ordentligt smorda.
Vilket typ av fett rekomenderar du? Och ni andra?
Hälsar Robban
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Ju oftare man smörjer desto mindre viktigt vad man använder. Det tar mig tre minuter att trycka i lite fett i nipplarna på knutarna. Det tråkiga är att bakfälgen ofelbart får en massa smet på sig när man smörjt och kör lite.

Splinesen i hjulet smörjer jag när jag byter däck samt under vintern. Knutarna smörjer jag ofta, typ så fort jag tvättat hojen (sällan :roll: ) eller kört i regn (ofta :roll: ). Jag har en fettspruta från Biltema med nåt fett som verkade bra i. Men det innehåller MoS vilket tydligen inte är så optimalt (drar till sig fukt sägs det) så nästa gång tar jag något annat. Men jag tänker använda upp det för så hemskt är det knappast.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Kommer man åt knutarna så enkelt på din maskin och har de smörjnipplar? Eller har du moddat så att det funkar så?
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Kommer man åt knutarna så enkelt på din maskin och har de smörjnipplar? Eller har du moddat så att det funkar så?
Det är så på Daytona, Sport och V11. Men tydligen misslyckades de med ett åtkomsthål på V11 så det verkar vara svårt att komma åt nippeln längst fram. På min är det hur lätt som helst.

Tidiga Daytona hade samma kardan men inga nipplar. Och ett tätt bytesintervall, och ett högt pris :roll:
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar