Moto Guzzi på Maskinisten.

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Kjell.K.
UppKomling
Mina motorcyklar: Jag slutade åka 1984 efter en MC olycka, jag hade då Monark 125 tillförlitlighetsmaskin, Yamaha YZ 250 cross och en Moto Guzzi 850 Le Mans upptagen till 1100 cc (1082 cc.)

Moto Guzzi på Maskinisten.

Inlägg av Kjell.K. »

Jag brukar göra inlägg på Maskinistens forum, jag har hittills gjort över 1100 inlägg.

Åtta av mina trådar, som jag startat på Maskinisten, handlar om Moto Guzzi. Igentligen nio trådar, för jag har gjort något som jag inte vet om någon annan gjort, något jag kom på helt plötsligt, jag har gjort en Moto Guzzi samlingstråd, i Maskinistforumet, och högst upp på inlägg ett i varje Guzzitråd har jag länk till samlingstråden, så man behöver bara leta upp en av Guzzitrådarna och därifrån kan man gå till de övriga sju, ett i taget, via samlingstråden.

Guzzitrådarna, i Maskinisten, ligger under Allmänt-teknik. Det finns även sökmotor på Maskinisten, så vill ni läsa mina Guzziinlägg, sök på Guzzi. :wink:

På Maskinisten och på SMC,s forum har jag samma nicknamn som här, Kjell.K.

På inlägg nr. 3, på tråden om Guzzi V-8,a, som jag gjort på Maskinistens forum, finns en 1:59 minutersfilm där de kör med en Moto Guzzi V-8,a, troligen replika. Härligt att få se och höra, inte minst ur historiskt perspektiv.

Skickar med en bild på 50-tals racern, Guzzi 500 cc V-8,a, toppfart 280 km/h. Klockad 291 km/h på Nuberg ring...291, då gör den väl inte 280 utan 291, kanske ni tänker, och då tänker ni rätt. :) Men vindstilla och plan väg är kanske 280 närmare sanningen, fast å andra sidan vet jag inte det. Toppfart brukar i alla fall benämnas 280 km/h, det kanske kan skilja lite på årsmodell också. När V-8,a cykeln, med samma cylindermått som den två cylindriga Honda 125,an hade, 44 x 41 mm, var färdigutvecklad 1957 gav den 78 bakhjulshästar och vikten, dock troligen torrvikt, var nere på fantastiska 136 kg. Närmsta konkurenterna toppade kring 240 km/h.
Bilagor
250px-V8_27.jpg
250px-V8_27.jpg (18.45 KiB) Visad 2946 gånger
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Moto Guzzi på Maskinisten.

Inlägg av Raz »

Du menar tydligen http://www.maskinisten.net/index.php, jag hade aldrig hört talas om den. Festlig sajt, med godis för maskintokiga :lol:
Alive and ticking
The world is my dyno!
Triton
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Inlägg av Triton »

Ahh, en Moto Guzzi V8. Det måste vara den häftigaste racern som någonsin har tillverkats. Rätt många år före sin tid! :lol:

Jag ritade faktiskt en bild föreställande den häromdagen, frågan är bara var jag ska hänga den :lol:
V-8.JPG
(233.6 KiB) Nerladdad 67 gånger
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Jag har tidigare gjort reklam för boken om och av Bill Lomas, den fantastiska föraren och ingenjören som faktiskt gjorde att Otto Cillindri fick visa vad den gick för.
Den förare som först fick huvudansvaret som pilot (Ken Kavanagh) lyckades aldrig få förtroende för hojen eftersom han inte hade Lomas förmåga att analysera vad som måste till för att få hojen att uppföra sig väl i de farter den faktiskt kunde prestera.

Det var också Lomas som slog de fartrekord som sedan stod sig långt in på sjuttiotalet.
Guzzi satsade sitt mesta krut på sina ordinarie racehojar och V8:an var ett framtidsprojekt som man utvecklade och tävlade med för att så småningom kunna ersätta de ordinarie hojarna, som faktiskt fortfarande kunde konkurrera tack vare sina fantastiska aerodynamiska egenskaper och vassa förarer. Motorerna på dessa var inte i klass med konkurrenternas vad gällde effekt.

(Lomas berättar att det var problematiskt när han började ratta Guzzi med att de närmast tycktes öka farten när han slog av på gasen för att ta en kurva, i början missade han ofta bromspunkterna p.g.a. att de rullade på så bra...)

Man testade också en 350 cc variant av åttan, men den ansågs bli lite för tung. Så därför var planerna att "kapa" ena cylinderraden och få en 250 kubikare med fyrcylindrig radmotor.

Tyvärr enades fabriksstallen om att lägga ner racingverksamheten 1957.
MW augusta såg då sin chans och fortsatte i ensamt majestät bland en massa privatstall och då blev det ju betydligt lättare att lägga pokaler på hög...

Jag fick aldrig igång filmen på Maskinisten, men kan berätta att det finns en några år gammal film på Youtube där en man kör omkring på en "Otto". Det är faktiskt ingen mindre än Bill Lomas själv, som något år innan sin död fick chansen att ånyo testa sin gamla tävlings-/testhoj som återuppstått...
Ciao / Ne
Kjell.K.
UppKomling
Mina motorcyklar: Jag slutade åka 1984 efter en MC olycka, jag hade då Monark 125 tillförlitlighetsmaskin, Yamaha YZ 250 cross och en Moto Guzzi 850 Le Mans upptagen till 1100 cc (1082 cc.)

Inlägg av Kjell.K. »

Teckningen: Kanon. :D

Intressant text. Det gjordes också "en halv åtta", en längsmonterad radfyra, 250, baserad på åttan.
Triton
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Stornello 125 -72

Inlägg av Triton »

Kjell.K. skrev:Teckningen: Kanon. :D
Tack! :D
Skriv svar