Startmotor Griso 850

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

thanngg
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982

Startmotor Griso 850

Inlägg av thanngg »

Hej,
Jag har problem med min startmotor, tror jag. :cry:
Jag har ett dåligt batteri, det vet jag, men även om jag ansluter ett bilbatteri via startkablar vill inte startmotor gå runt. Displayen tänds, och när jag trycker på startknappen ploppar det till i solenoiden, displayen slocknar och sedan är det bara godnatt. Kan det vara startmotorn, eller kan man inte starta med startkablar (har nån sagt till mej)? "Allt annat" verkar vara OK...

Jag tar emot alla (bra) tips allra tacksammast och ödmjukast!

Tack!
Jörgen Nordin
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Startmotor Griso 850

Inlägg av Raz »

Jag antar att det är samma Valeo startmotor som på de flesta andra Guzzis. På den leder inte solenoiden förrän startdrevet kommit ända fram till kransen på svänghjulet. Så antingen når den inte ända fram eller så är solenoidens kontaktytor så skitiga att de inte leder. Om det verkligen är solenoiden du hör alltså. I bägge fallen är det isärplockning och rengöring som gäller. Eller byte av hela rasket förstås, kostar en eller ett par tusen.

En del har haft problem med att magneterna lossnar från sin limning och kilar fast så inte motorn kan snurra. Om de inte spruckit går även det att laga med lite pillande.

http://www.largiader.com/tech/valeo/

http://www.airheads.org/content/view/210/98/
Alive and ticking
The world is my dyno!
thanngg
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982

Inlägg av thanngg »

Aha! :shock: :?
Du menar fabrikatet Valeo? Det står Bosch på den, och det betyder väl att det är en Bosch? Eller är "Valeo" en modell eller så? Om startmotorn beckat igen skulle det antagligen bli precis de symptom jag har...

En bilelektrisk firma borde kunna kolla det, va?
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Exakt var har du anslutit startkablarna? Du kan ju ha dålig kontakt i någon av de feta kablarna mellan batteri och startmotor. Om denna dåliga kontakt kommer med i leken, även då du ansluter startkablarna så gör den även då att det inte går att starta. Denna dåliga kontakt kan vara av karaktären att den orkar dra fram ström för att tända lite lampor och annat, eftersom detta drar några få Ampere. Sedan kan den sätta stopp för spektaklet när du försöker starta efersom då 100+ Ampere kommer att förbrukas, vilket är en helt annan sak.
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Ja, jag tänkte på det. Pluskabeln går mellan batteriet och terminalen på startmotorn, va? Minuskabeln går väl mellan batteriet och jordanslutningen strax ovanför startmotorn. Jag har lossat alla dessa fyra anslutningar, putsat med slippapper, smetat på lite kopparpasta och dragit år ordentligt. Sedan anslöt jag startkablarnas klämmor direkt på batteriterminalerna.

Om det funkade? Nä, inte så mycket.

Har jag missat några anslutningar som jag borde kolla?
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Då har du ju gjort en hel del mer än vad som ska behövas för att få bra kontakt. Tror inte du missat något, inget som kan släcka displayen iaf. Du skrev tidigare:
thanngg skrev:...Displayen tänds, och när jag trycker på startknappen ploppar det till i solenoiden, displayen slocknar och sedan är det bara godnatt...
Vad menar du med "godnatt" och vad händer när du släpper startknappen?
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Vad som händer är att solenoiden drar (låter det som i alla fall), displayen slocknar, solenoiden ligger dragen ca 5-10 sekunder, och släpper sedan. Displayen tänds, och det ser ut som om inget har hänt. Ibland är jag tvungen att slå av tändningen med nyckeln för att få tillbaka displayen.

Till saken hör (kanske) att det ibland visas SERVICE på displayen plus att den lilla röda varningstriangeln längst upp i instrumentpanelens övre hörn lyser. Har detta med saken att göra? Jag hade även felmeddelande APMG0022 tidigare, men som jag fattar det, har detta enbart med den låga batterispänningen att göra.

Jag börjar lite lite trött nu...
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Goda nyheter! Eller dåliga...

Jag har kollat startmotorn i sej, och det verkar inte vara OK i alla fall. En bilelektrisk firma får den att funka som den ska, i alla fall. Då är det bara resten kvar att reda ut...
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

thanngg skrev:Du menar fabrikatet Valeo? Det står Bosch på den, och det betyder väl att det är en Bosch? Eller är "Valeo" en modell eller så?
Nä då gissade jag fel. Valeo är ett franskt märke.
thanngg skrev:Jag har kollat startmotorn i sej, och det verkar inte vara OK i alla fall. En bilelektrisk firma får den att funka som den ska, i alla fall. Då är det bara resten kvar att reda ut...
Det där klickande ljudet du hör, är det verkligen solenoiden och inte startrelät (som är ett vanligt relä och inte låter lika stort)? Det låter lite mystiskt eftersom du verkar ha sett till att det är god kontakt överallt. Om solenoiden drar som den skall så krävs bara att du har god matning på den tjocka osäkrade kabeln som går direkt till batteriet.

Det är för övrigt startrelät som gör att en del saker (framför allt framlyset) normalt slocknar när man trycker på startknappen, för att spara ström. Men displayen borde väl inte slockna antar jag.

Har du möjlighet att ladda upp batteriet och mäta spänningen på det? Kan det kanske vara så att batteriet inte är dåligt utan de symptomen beror på samma fel?

Det enklaste sättet att testa ett batteri (om hojen är ok) är att mäta spänningen medan man kör startmotorn (eller försöker). Jag hade ett batteri som gått sönder inuti. Det visade helt normal spänning och tog laddning som det skulle, men när jag försökte starta hojen sjönk spänningen till 4 volt med en massa tokiga följder. Släppte jag igen hade jag åter 12.8 volt.

Men den där firman som kollade startmotorn kan säkert kolla ditt batteri snabbt och lätt också. Om det är slut så är det ganska fiffigt att byta det innan du fortsätter felsöka, annars kommer du bara att förvirra dig själv med symptom från det dåliga batteriet.
Alive and ticking
The world is my dyno!
tokker

Inlägg av tokker »

ibland om du har ett batteri med kortis inne i så kan det stjäla strömen når man försöker starta med kabler. klart det går med startkabler. så först av allt få krut på ditt batteri innan du fortsätter felsöka för mej låter det iallafal som att du inte har tillräckligt med ström.
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Tack till alla som kommer med bra kommentarer och förslag!

Jag är inte 100% på att det är solenoiden som drar eller startrelät. Ikväll ska jag testa med voltmeter och en sexpack eller kanske en Chianti. :D Det borde lösa problemet.

Jag tänkte testa att lägga på en separat 12V på solenoiden "vid sidan av" för att se om det händer nåt. OM det gör det, betyder det att det datorn som inte lägger ut nån startorder när den borde det, va? Eller oxo skulle det kunna vara startrelät i sej eller nån kabel till det, va?

Batteriet är helt slut, det är jag ganska säker på: när jag lyckades få cykeln att leva så länge så att jag hann se displayens inbyggda voltmeter, visade den 9,3 V fastän jag hade haft batteriladdaren inkopplad i månader! När jag anslöt bilbatteri via startkablar visade mätare 12,5 V, så den visar antagligen ungefär rätt. Dessutom blinkade laddarens lysdioder glatt (Ctek xs3600) vid laddning, vilket ska betyda att batteriet antagligen är sulfaterat bortom all räddning.

Hojen är en 2006 som bara gått 270 mil, vilket betyder att den stått en hel del, och antagligen har detta slagit ihjäl batteriet.

Är det nån mer som har Griso som märkt att den är väldigt sugen på batterier? Jag har sett på flera engelskspråkiga och italienska forum att det är så? Mycket mer än på Breva, har jag hört... Konstigt...

Trevlig påsk på er allihop!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

thanngg skrev:Jag tänkte testa att lägga på en separat 12V på solenoiden "vid sidan av" för att se om det händer nåt. OM det gör det, betyder det att det datorn som inte lägger ut nån startorder när den borde det, va? Eller oxo skulle det kunna vara startrelät i sej eller nån kabel till det, va?
Ja i så fall kan det vara själva startrelät, dess sockel eller kablarna. I den ordningen, tror jag.

Lycka till. Var försiktig med startkablar bara. Och den osäkrade grova kabeln mellan batteriet och startmotorn. Man kan svetsa av hojen på mitten om man slinter :shock: :lol:
Alive and ticking
The world is my dyno!
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Ok, jag testade att "tjuvkoppla" startmotorn, dvs ta 12 V från batterikabeln på startmotorn och dra den till den platta anslutningen på solenoiden: Voilá! Nu vet jag att cykeln GÅR i alla fall, det är bra. Däremot får jag bara IBLAND en 12 V från startrelät till solenoiden, och då drar solenoiden bara IBLAND, men ALDRIG startar hojen på det viset. OBS att jag gör allt detta med startkablar... Det verkar mer och mer verka som om det helt enkelt beror på att batteriet är keffigt.

Anledningen till att jag inte helt enkelt stoppar i ett nytt batteri, är att jag inte har nåt än! Jag har beställt, och det är på väg från Tyskland och kommer väl på tisdag, antar jag. På detta sparade jag 1100:- även om man räknar in frakten! 1600:- istället för 2700:- som den vanlige nasaren ville ha.

Jag återkommer med (förhoppningsvis) upplösningen på detta drama!
tokker

Inlägg av tokker »

8) skönt om det bara är batteriet, har varit med om detta flera gångar båda bil o mc stört omöjligt starta med det gamla dåliga batteriet kvar, det liksom sluger strömmen istället för att skicka den vidare till startmotorn. plocka bort batteriet o sätt startkablarna ifrån bilbatteriet på istället så vet du om den starter
thanngg
Guzziåkare

Inlägg av thanngg »

Nja, jag testade först med det gamla batteriet anslutet. men det funkade inte. Sedan lossade jag pluspolen, men det hjälpte inte. Sedan lossade jag bägge polerna, men det hjälpte inte. Sedan lyfte jag bort batteriet från hojen, garaget och kvarteret och det hjälpte. Nä, skojade bara: det hjälpte inte.

Hur som helst: jag tror och hoppas i alla fall att det kan hjälpa med nytt batteri. Om det inte gör det får jag gå in om kolla på ECU:ns utgångar, och rätt signal kommer vid rätt tillfällen.
Är det nån frexten som vet vilka villkor som ECU:n måste ha för att lägga ut en startorder på startrelät? Stödet infällt är ett, indraget kopplingshandtag är ett, men finns det fler? Säkert nåt med motorvarvtal, temperatur hit och dit?
Skriv svar