Kinkande Kardanaxel
Moderator: Moderatorer
-
Jankan
- UppKomling
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport -00
Ducati 900SSie -98 - Ort: Sorunda-Stoccolma
Kinkande Kardanaxel
Hej Alla,
Kardanaxelan på min V11 sport som är en tvådelad bil-liknande sakmed två delar som ska glida i varandra.
Just detta glidande här jag nu konstaterat upphört och förflyttats till splinesen i kardanaxelns ändar mot växellåda och slutväxel. Där har ett rejält spel mellan de båda splinesade delarna jobbats upp. Tydligen har det pågått ganska lång tid innag jag själv blev ägare.
Vad göra??
-Byta kardanens ändbitar? Finns de lösa, eller blir det hel axel???
-var finner man en sådan till rätt slant??
-finns ngn annan smart lösning??
tacksam för alla tips!
Vårhälsningar!
Jankan
Kardanaxelan på min V11 sport som är en tvådelad bil-liknande sakmed två delar som ska glida i varandra.
Just detta glidande här jag nu konstaterat upphört och förflyttats till splinesen i kardanaxelns ändar mot växellåda och slutväxel. Där har ett rejält spel mellan de båda splinesade delarna jobbats upp. Tydligen har det pågått ganska lång tid innag jag själv blev ägare.
Vad göra??
-Byta kardanens ändbitar? Finns de lösa, eller blir det hel axel???
-var finner man en sådan till rätt slant??
-finns ngn annan smart lösning??
tacksam för alla tips!
Vårhälsningar!
Jankan
- guzz
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: v11 sport 2001
Vespa PX 225 1986 - Ort: Stockholm
Re: Kinkande Kardanaxel
Trist att höra. Ta en titt på Stein Dinse och deras webshop:
http://www.sd-tec.de/catalog/
har du svårt att hitta delarna där så sök modell och klicka fram delarna via sprängskisserna på:
http://www.stein-dinse.com/eliste/
det är den bästa sidan jag har hittat. är det radiellt glapp eller axiellt?
Splinsen skall ju vara bultade mot varandra eller är glappet i kardanknutarna?
Vad skall man fetta in med för fett i kardanen, någon som vet?
V11 Sport verkar behöva en del kärlek, men det är en fantastiskt vacker rolig maskin.
/Samuel
http://www.sd-tec.de/catalog/
har du svårt att hitta delarna där så sök modell och klicka fram delarna via sprängskisserna på:
http://www.stein-dinse.com/eliste/
det är den bästa sidan jag har hittat. är det radiellt glapp eller axiellt?
Splinsen skall ju vara bultade mot varandra eller är glappet i kardanknutarna?
Vad skall man fetta in med för fett i kardanen, någon som vet?
V11 Sport verkar behöva en del kärlek, men det är en fantastiskt vacker rolig maskin.
/Samuel
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Går det inte att dra åt så det sitter? Jag har sett bild på hur det går om man försöker lösa problemet genom att borra hål tvärsigenom kardan och drivaxlar och sätta en genomgående bult, det är inte att rekommenderaJankan skrev:Just detta glidande här jag nu konstaterat upphört och förflyttats till splinesen i kardanaxelns ändar mot växellåda och slutväxel. Där har ett rejält spel mellan de båda splinesade delarna jobbats upp. Tydligen har det pågått ganska lång tid innag jag själv blev ägare.
Universalfett från OK duger säkert utmärkt. Biltema har något som heter drivknutsfett, men inte på patron verkar det som. Tydligen tycker Guzzi att man skall undvika MoS2 (molybdendisulfat). När jag fick veta det hade jag redan köpt en patron som innehåller moly och jag ämnar använda upp den. Värre än så är det knappast. Det viktiga är att smörja ofta. Vissa V11:or verkar ha svåråtkomlig nippel närmast växellådan men jag kan trycka alla nipplarna på en minut.guzz skrev:Vad skall man fetta in med för fett i kardanen, någon som vet?
Enligt trovärdig källa kan det vara fiffigt att ibland (varje vinter kanske?) ta loss hela rasket från hojen, trycka i så mycket fett att det kommer ut ur samtliga tätningar, sedan böja lederna på alla ledder och känna efter om det kärvar någonstans, trycka i fett igen tills det kommer ut överallt och sedan göra ren hela rasket och montera tillbaka.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Jankan
- UppKomling
Hej Igen,
Stein Dinse länken med reservdels bladen via dem gick det att hitta delen.
Det verkar som om bara komplett kardanaxel finns att tillgå.
Via web shopen får jag inte fram den utan bara ett fåtal delar till V11:an. kanske går jag fel väg där.
Hur som helst så finns det två varianter 448 resp 506 Eur
Men jag gissar att jag får krypa till korset.
För att förklara bättre så har medbringarna rört sig under ganska lång tid på de splinesade axlaran till vxll och slutväxel. Då har förmodligen en del material nötts bort och det gör att det inte går att dra fast dem när jag försökte med kardanaxeln förtfarande på hojen, men jag tänker prova och se om jag kan få medbringarna och nypa fast på något sätt.
Men jag inser att möjligheterna är små och att de snart jobbar upp ett spel om de kan röra sig det minsta.
Men för 5000sek Måsta jag känna lite på möjlgheten
Hej så länge
Jankan
Stein Dinse länken med reservdels bladen via dem gick det att hitta delen.
Det verkar som om bara komplett kardanaxel finns att tillgå.
Via web shopen får jag inte fram den utan bara ett fåtal delar till V11:an. kanske går jag fel väg där.
Hur som helst så finns det två varianter 448 resp 506 Eur
Men jag gissar att jag får krypa till korset.
För att förklara bättre så har medbringarna rört sig under ganska lång tid på de splinesade axlaran till vxll och slutväxel. Då har förmodligen en del material nötts bort och det gör att det inte går att dra fast dem när jag försökte med kardanaxeln förtfarande på hojen, men jag tänker prova och se om jag kan få medbringarna och nypa fast på något sätt.
Men jag inser att möjligheterna är små och att de snart jobbar upp ett spel om de kan röra sig det minsta.
Men för 5000sek Måsta jag känna lite på möjlgheten
Hej så länge
Jankan
- Raz
- GuzziFanatisk
Ge inte upp för lätt bara. Mina knutar är ganska svåra att få att nypa ordentligt, men trägen vinner. Det gäller att dra hårt som fanken och även jämnt mellan bägge skruvar. Och det är inte helt lätt att komma åt på växellådssidan. Jag tror det stod 40 Nm nånstans och en sunkig insexhylsa kan ruinera skruvskallen. Man kan ju också labba med att vrida knuten i förhållande till axeln och se om man kan få toleranser till sin fördel.
När vi ändå är inne på vridning: du vet väl hur viktigt det är att knutarna är i linje sedan? Men det är en senare fråga iofs.
När vi ändå är inne på vridning: du vet väl hur viktigt det är att knutarna är i linje sedan? Men det är en senare fråga iofs.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Jankan
- UppKomling
Buongiorno Raz,
Fixade nya skruvar, rensade gängorna och fick faktiskt medbringarna och nypa till
Drog i det närmaste perverst hårt, betydligt hårdare än vad jag vågade dra tidigare innan demonteringen.
Och det funkade faktiskt.
Nu när mebringarna sitter som de ska så känner man däremot ett tydligt spel/glapp o pinjonglagret.
Så jag ska försöka ta reda på vad det får vara för spel där.
Tack så länge för uppmuntran och tips!
Fixade nya skruvar, rensade gängorna och fick faktiskt medbringarna och nypa till
Drog i det närmaste perverst hårt, betydligt hårdare än vad jag vågade dra tidigare innan demonteringen.
Och det funkade faktiskt.
Nu när mebringarna sitter som de ska så känner man däremot ett tydligt spel/glapp o pinjonglagret.
Tack så länge för uppmuntran och tips!
- Raz
- GuzziFanatisk
Om jag minns rätt ska man knappt kunna förnimma nåt spel alls. Men det kan räcka att dra åt lite. Här är en festlig och bra tråd på v11lemans.com, med gummidjur och allt: http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... topic=2391Jankan skrev:Nu när mebringarna sitter som de ska så känner man däremot ett tydligt spel/glapp o pinjonglagret.
Och en annan (det finns flera): http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... topic=9794
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Jankan
- UppKomling
Haha!
Colin.... Dessa Aussies är ju helt suveräna
Sund inställning till skumma konstruktioner.
Enligt manualen ska till exempel kardanaxeln (500Euro Stein dinse, 7737sek Biscaya) bytas var 2500:e mil vid normal körning och var 1500:e mil vid körning i hög fart...
En Ducati 1098 framstår ju som billig i underhåll i jämförelse..Kanske lite mycket vin till luncherna där i Mandello???
Jag hade tänkt låta det hela bero över sommaren för jag kör i ärlighetens namn inte så mycket.
Nu stundar demontering och justering istället.
Hade förresten svårt att få i skruvarna till medbringarna, pga att kardanaxeln verkade "lite lång". Hittar man då inte mitten av spåret i axeltappen vill gängorna blit lite ur gängorna
Funderade i natt och tror den åker isär igen. Tyckte allt den gick i hop till ett "klonk" kunde kännas, men kanske finns något där i som gör att den inte går i hop som den ska?
Bytte även olja & filter och fann att oljefiltret satt löst innnför locket
och vad jag förstår skulle jag kunnat förlora oljtrycket om filtret lossat helt...
För nu: Saluti!
Jankan
Colin.... Dessa Aussies är ju helt suveräna
Sund inställning till skumma konstruktioner.
Enligt manualen ska till exempel kardanaxeln (500Euro Stein dinse, 7737sek Biscaya) bytas var 2500:e mil vid normal körning och var 1500:e mil vid körning i hög fart...
En Ducati 1098 framstår ju som billig i underhåll i jämförelse..Kanske lite mycket vin till luncherna där i Mandello???
Jag hade tänkt låta det hela bero över sommaren för jag kör i ärlighetens namn inte så mycket.
Nu stundar demontering och justering istället.
Hade förresten svårt att få i skruvarna till medbringarna, pga att kardanaxeln verkade "lite lång". Hittar man då inte mitten av spåret i axeltappen vill gängorna blit lite ur gängorna
Funderade i natt och tror den åker isär igen. Tyckte allt den gick i hop till ett "klonk" kunde kännas, men kanske finns något där i som gör att den inte går i hop som den ska?
Bytte även olja & filter och fann att oljefiltret satt löst innnför locket
För nu: Saluti!
Jankan
- Raz
- GuzziFanatisk
Från början, på äldre Daytona och tidiga 1100 Sport tror jag, så satt inga smörjnipplar på knutarna och intervallet var kort. Sedan kom nipplarna men Guzzi var nog lite försiktiga när de angav bytesintervall. Eller också glömde de ändra siffrornaJankan skrev:Enligt manualen ska till exempel kardanaxeln (500Euro Stein dinse, 7737sek Biscaya) bytas var 2500:e mil vid normal körning och var 1500:e mil vid körning i hög fart...
Min hoj har gått 6,500 mil eller nåt sånt och jag har känt väldigt noga på knutarna och de är som nya. De håller nog i evighet om man är noga med fettet.
Kors då hade du rejäl tur som såg det i tid, det kan ha varit fråga om några mil till motorras. Oljelampan tänds inte förrän trycket är en tiondel av vad som är sunt. Det där är ett inte helt ovanligt fel på just 1100 med filter som gängas uppåt, jag tror ingen har fattat varför det händer. Somliga löser det med en slangklämma men jag nöjer mig med att dra åt filtret hårt som fan. Fast jag tycker slangklämmetricket är festligt (passar Guzzi)Jankan skrev:Bytte även olja & filter och fann att oljefiltret satt löst innnför locket![]()
och vad jag förstår skulle jag kunnat förlora oljtrycket om filtret lossat helt...

http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... topic=9333
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Det där med de omotiverat korta service och utbytesintervallen tror jag har att göra med att man ursprungligen tog fram vissa prylar för rena racingmaskiner och räknade på att grejorna skulle användas i flygande fläng runt tävlingsbanor, sedan bekymrade man sig inte om att räkna om slitaget vid andra användnimgsparametrar.
Den öppna axeln härstammar ju ursprungligen från urDaytonan från -92. Läser man manualen till MGS 01:an så får man sig till livs att kolvringarna skall bytas var tusende kilometer. Det gäller sålunda att leta rätt på en momentnyckel som med glädje går in i reseverktygskittet...
Den öppna axeln härstammar ju ursprungligen från urDaytonan från -92. Läser man manualen till MGS 01:an så får man sig till livs att kolvringarna skall bytas var tusende kilometer. Det gäller sålunda att leta rätt på en momentnyckel som med glädje går in i reseverktygskittet...
Ciao / Ne
-
Jankan
- UppKomling
Hej på er igen,
Nu har alltså en hylsa till kronmuttern vid pinjongen inlånats.
Planen var att få den och släppa och sedan tighta upp och se vad som hände med spelet.
Mild dos värme med gassvetsen gjorde susen, sedan kom den med hjälp av cirka 50cm dragskaft...
Tightade upp och..... Spelet verkar nästan större än tidigare.
Ganska uppenbart att justeringen var dragen i botten tidigare.
Skumma märken på kardanhuset bekräftar att man satt upp det i ett skruvstycke eller liknande.
Försökte lite varianter med varm eller kallt kardanhus men resultatet verkar vara det samma.
Demonterade kronmuttern och torkade ur med en trasa på en liten skruvmejsel.
Ganska svart olja och som det ser ut lite väl mycket "metallic" för min smak
Förtsatt montering sker imorgon.
Buona notte!
Jankan
Nu har alltså en hylsa till kronmuttern vid pinjongen inlånats.
Planen var att få den och släppa och sedan tighta upp och se vad som hände med spelet.
Mild dos värme med gassvetsen gjorde susen, sedan kom den med hjälp av cirka 50cm dragskaft...
Tightade upp och..... Spelet verkar nästan större än tidigare.
Ganska uppenbart att justeringen var dragen i botten tidigare.
Skumma märken på kardanhuset bekräftar att man satt upp det i ett skruvstycke eller liknande.
Försökte lite varianter med varm eller kallt kardanhus men resultatet verkar vara det samma.
Demonterade kronmuttern och torkade ur med en trasa på en liten skruvmejsel.
Ganska svart olja och som det ser ut lite väl mycket "metallic" för min smak
Förtsatt montering sker imorgon.
Buona notte!
Jankan
-
Jankan
- UppKomling
God morgon igen,
Så då är slutväxeln i stort helt demonterad.
Nållagret i pinjongens "nos" är helt slut. cirka 1mm glapp eller så och en nål i två delar...
Härifrån komm metall "flaken".
De yttre lagren på pinjongen verkar helt ok och får rulla vidare.
Även det enorma spårkullagret till kronhjulet är slitet och för en del olljud när man roterar det, men det är inte trasigt. Kommer att bytas
Utöver det verkar allt i gott skick.
Så man kan väl säga att det här var goda nyheter.
Äntligen kunde skräckvisionen om ny drevsats ge vika, phu! Tack för det
Man kan ju fundera över varför lagren går sönder i den omfattning de verkar göra?
Visst det är en vridstark motor, men inget extremt i sig.
Så vi får se om det blir något Skokloster på 1° Maggio!
Saluti
Så då är slutväxeln i stort helt demonterad.
Nållagret i pinjongens "nos" är helt slut. cirka 1mm glapp eller så och en nål i två delar...
Härifrån komm metall "flaken".
De yttre lagren på pinjongen verkar helt ok och får rulla vidare.
Även det enorma spårkullagret till kronhjulet är slitet och för en del olljud när man roterar det, men det är inte trasigt. Kommer att bytas
Utöver det verkar allt i gott skick.
Så man kan väl säga att det här var goda nyheter.
Äntligen kunde skräckvisionen om ny drevsats ge vika, phu! Tack för det
Man kan ju fundera över varför lagren går sönder i den omfattning de verkar göra?
Visst det är en vridstark motor, men inget extremt i sig.
Så vi får se om det blir något Skokloster på 1° Maggio!
Saluti
- Raz
- GuzziFanatisk
Det låter i alla fall som om hojen fått en ägare som kan ta hand om den och det är ju skönt för den
Jag ser inte ner på folk som inte kan skruva, men jag ser upp till alla som kan det! Sen kan det ju bero på yttre omständigheter också, det är klart att man knappt ens kan byta hjul på bilen själv om man bor i lägenhet med vindsförråd och datumparkering. Nu har jag i alla fall en carport, så jag ska inte klaga. Men jag saknar mitt garage.
Jag ser inte ner på folk som inte kan skruva, men jag ser upp till alla som kan det! Sen kan det ju bero på yttre omständigheter också, det är klart att man knappt ens kan byta hjul på bilen själv om man bor i lägenhet med vindsförråd och datumparkering. Nu har jag i alla fall en carport, så jag ska inte klaga. Men jag saknar mitt garage.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Jankan
- UppKomling
Hej Igen,
Så då sitter allt ihop igen!
Gjorde en liten provtur och allt verkar funke som det ska.
Tycker att transmissionsglappet som var tidigare minskat markant. Just det var något jag irriterade ig på.
Efter en vinter i bil, blir det bestående intrycket: F-N vad det går! Och låter fiiint!
Mötte förresten pålisen under testrundan iförd blå mek overall och arbtsskor....
Men de brydde sig inte det minsta
Saluti!
Jankan
Så då sitter allt ihop igen!
Gjorde en liten provtur och allt verkar funke som det ska.
Tycker att transmissionsglappet som var tidigare minskat markant. Just det var något jag irriterade ig på.
Efter en vinter i bil, blir det bestående intrycket: F-N vad det går! Och låter fiiint!
Mötte förresten pålisen under testrundan iförd blå mek overall och arbtsskor....
Men de brydde sig inte det minsta
Saluti!
Jankan