Guzzi växellåda
Moderator: Moderatorer
-
Sakari
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 jun 2009, 11:52
- Mina motorcyklar: Guzzi Jackal -99,a sedan den var ny
Guzzi växellåda
Har en Jackal -99,a som har gått 4000 mil. Växellådan har aldrig varit lätt att använda, men har lärt mig att växla hyfsat ljudlöst och har inte heller missat någon växel med övervarvning som följd. Nu har jag börjat höra ett vinande ljud vid gasavdrag som dock bara hörs vid ett relativt smalt varvtalsområde. Dessutom, och det har jag mest funderat över, så hörs det ett ljud på femmans växel som låter som när man river papper vid gaspådrag i hastighet 80-90 km i timmen, ljudet hörs inte vid högre hastighet ej heller vid betydligt lägre. Ljudet är inte skorrande utan mera vinande. Har någon några erfarenheter av denna växellåda som finns i alla california m.m. Vad tror ni, är det något att bry sig om ??
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Guzzi växellåda
Konstiga ljud... du är säker på att det är lådan? Brukar det vara nåt spån på magneten?
En del Guzzikondriker menar att de lager som Guzzi använde vid tidpunkten, som har en "nylonkrage" (jag vet inte vad det korrekta namnet är) runt kulorna, inte tål växellådsolja (!) och därför förr eller senare går sönder. Dessutom har de färre kulor än de gamla hederliga. Jag tror att det å ena sidan är överdrivet men å andra sidan värt att bevaka och om man nu byter lager så ska man ta sig tid att skaffa de rejälare lagren. Vi har några gamla trådar här i forumet om var man kan hitta bra lager.
Jag vet av egen erfarenhet att när man väl börjat lyssna på växellådan så blir man lätt paranoid. Jag bytte till slut min rakskurna låda mot en snedskuren (som du har) och en del av de ljud jag hörde är faktiskt kvar. Fast nu är jag lugn och jag slipper framför allt ljudet som låter som när man backar en Volvo Amazon i 70 km/h
så det var värt pengarna.
En del Guzzikondriker menar att de lager som Guzzi använde vid tidpunkten, som har en "nylonkrage" (jag vet inte vad det korrekta namnet är) runt kulorna, inte tål växellådsolja (!) och därför förr eller senare går sönder. Dessutom har de färre kulor än de gamla hederliga. Jag tror att det å ena sidan är överdrivet men å andra sidan värt att bevaka och om man nu byter lager så ska man ta sig tid att skaffa de rejälare lagren. Vi har några gamla trådar här i forumet om var man kan hitta bra lager.
Jag vet av egen erfarenhet att när man väl börjat lyssna på växellådan så blir man lätt paranoid. Jag bytte till slut min rakskurna låda mot en snedskuren (som du har) och en del av de ljud jag hörde är faktiskt kvar. Fast nu är jag lugn och jag slipper framför allt ljudet som låter som när man backar en Volvo Amazon i 70 km/h
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Sakari
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 jun 2009, 11:52
- Mina motorcyklar: Guzzi Jackal -99,a sedan den var ny
Re: Guzzi växellåda
Raz skrev:Konstiga ljud... du är säker på att det är lådan? Brukar det vara nåt spån på magneten?
En del Guzzikondriker menar att de lager som Guzzi använde vid tidpunkten, som har en "nylonkrage" (jag vet inte vad det korrekta namnet är) runt kulorna, inte tål växellådsolja (!) och därför förr eller senare går sönder. Dessutom har de färre kulor än de gamla hederliga. Jag tror att det å ena sidan är överdrivet men å andra sidan värt att bevaka och om man nu byter lager så ska man ta sig tid att skaffa de rejälare lagren. Vi har några gamla trådar här i forumet om var man kan hitta bra lager.
Jag vet av egen erfarenhet att när man väl börjat lyssna på växellådan så blir man lätt paranoid. Jag bytte till slut min rakskurna låda mot en snedskuren (som du har) och en del av de ljud jag hörde är faktiskt kvar. Fast nu är jag lugn och jag slipper framför allt ljudet som låter som när man backar en Volvo Amazon i 70 km/hså det var värt pengarna.
------------
Jag är så klart en "ljudkondriker" och lyssnar samt bedömer löpande på alla ljud som hörs, men har lärt mig att använda ordentliga öronproppar och ge mera gas i stället för att bry mig om div. ljud. Men i detta fallet går det inte längre, ljudet är tydligt och har uppstått efter ca 3700 mil. Intressat om det finns delar i växellådan som inte tål växellådsolja. Jag har hört att GL-5 olja (hypoid) kan innehålla något som fräter på gulmetaller som finns i synkroniseringsringar, och har hört mig noga för hos t.ex. Guzzicenter, men fått svar att det finns nog ingen synkronisering eller andra gulmetaller. Har provat flera olika helsystetoljor, även GL-5 klassade, även viskositet 90-140 för att se om lådan blir lättare att växla eller tystare. Märker ingen skillnad. Vad är spån på magneten ? Om det är generatorn som menas så har jag aldrig lyft på kåpan. Har också hört att det är mycket viktigt att kugghjulen "schimsas" in exakt rätt vid montering för att alla växlar ska gå in perfekt, kan det stämma. Finns det någon i Sverige som är duktig på att gå igenom lådan kan jag undra om det (förhoppningsvis inte) blir aktuellt att öppna den ?
-
tokker
Re: Guzzi växellåda
spån på magneten.... på oljeplugen sitter en liten magnet där samlas all metalspån ifrån växellådan
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Guzzi växellåda
Shimsningen är främst av växeltrumman, för att växelföraren ska ligga så bra som möjligt. Det var nog ett större problem på äldre hojar att de var slarvigt shimsade från fabrik. Har man väl fått i en växel så spelar shimsningen ingen roll för det är inte kugghjulen som påverkas utan gafflarna som flyttar klokopplingarna.Sakari skrev:Har också hört att det är mycket viktigt att kugghjulen "schimsas" in exakt rätt vid montering för att alla växlar ska gå in perfekt, kan det stämma. Finns det någon i Sverige som är duktig på att gå igenom lådan kan jag undra om det (förhoppningsvis inte) blir aktuellt att öppna den ?
Jag har bytt lager och shimsat en låda själv. Har man lite tekniskt intresse så är det både enkelt och roligt. Lagren är inte svåra att få tag på heller men en del av dem kostar lite.
Här är en ypperlig beskrivning:
http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Gearbo ... 0TOOLS.pdf
Man behöver specialhylsor för att få bort muttrarna på ingående och utgående axel.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Sakari
- Nykomling
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 01 jun 2009, 11:52
- Mina motorcyklar: Guzzi Jackal -99,a sedan den var ny
Re: Guzzi växellåda
----------------Raz skrev:Shimsningen är främst av växeltrumman, för att växelföraren ska ligga så bra som möjligt. Det var nog ett större problem på äldre hojar att de var slarvigt shimsade från fabrik. Har man väl fått i en växel så spelar shimsningen ingen roll för det är inte kugghjulen som påverkas utan gafflarna som flyttar klokopplingarna.Sakari skrev:Har också hört att det är mycket viktigt att kugghjulen "schimsas" in exakt rätt vid montering för att alla växlar ska gå in perfekt, kan det stämma. Finns det någon i Sverige som är duktig på att gå igenom lådan kan jag undra om det (förhoppningsvis inte) blir aktuellt att öppna den ?
Jag har bytt lager och shimsat en låda själv. Har man lite tekniskt intresse så är det både enkelt och roligt. Lagren är inte svåra att få tag på heller men en del av dem kostar lite.
Här är en ypperlig beskrivning:
http://www.guzzitech.dk/05/05-06/Gearbo ... 0TOOLS.pdf
Man behöver specialhylsor för att få bort muttrarna på ingående och utgående axel.
Tackar för alla tips !
har inte haft något mera på magneten i oljepluggen är det vanliga, lite grå gegga utan kännbara metallpartiklar, som kan härledas till normal slitage, i begagnad växellådsolja går det i starkt ljus att se mikroskopiska partiklar, förmodligen åxå från normalt slitage
Hörde mig för hos Guzzicenter om någon som kan gå igenom lådan, det kan de göra f.n. som ett vinterjobb, även Biscaya motor samt något företag i Arboga kan växellådan. Ska nu köra resten av säsongen och se hur det utvecklas