sunda vätsko(ljo)r?
Moderator: Moderatorer
sunda vätsko(ljo)r?
har precis köpt en Le Mans 1:a från 78, utan att veta mycket mer än att jag vill ha en. inser dock att den vill ha oljor, frågan är bara vilka?
kan man ha samma olja i växellåda och slutväxel (eller vad det heter)? vilken,vilka rekommenderas (hoppas på en given favorit, för att slippa välja)?
vilken viskositet på gaffelolja ska jag börja experimentera med för att inte hamna helt fel (originalgaffel)?
behövs det något blysurrogat i soppan eller är det bara att tanka och glatt gasa mot besiktningen 18/6?
kan man ha samma olja i växellåda och slutväxel (eller vad det heter)? vilken,vilka rekommenderas (hoppas på en given favorit, för att slippa välja)?
vilken viskositet på gaffelolja ska jag börja experimentera med för att inte hamna helt fel (originalgaffel)?
behövs det något blysurrogat i soppan eller är det bara att tanka och glatt gasa mot besiktningen 18/6?
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: sunda vätsko(ljo)r?
En oljetråd
Var beredd på att alla kommer att svara olika
Du ska ha en motorolja som det står SG på. Oljor med nyare spec. (SH, SI osv) har för lite zink (inte för att det skadar miljön utan för att det skadar katalysatorer). Har man väl bokstäverna SG så spelar det ingen roll om det står Biltema, Lidl eller nåt dyrare märke på den men däremot är helsyntet att föredra för den pallar mycket högre temperaturer och vi har ju luftkylning! Det finns ingen anledning att köpa "mc-olja", snarare tvärtom, eftersom din motor har torrkoppling och separat växellåda precis som en bil.
I växellåda och slutväxel häller du Redline Shockproof Heavy som finns på Mekonomen. Då slipper du tillsätta Moly i slutväxeln. Den här oljan är helsyntetisk. Jag byter varje vinter oavsett körsträcka.
Guzzigurun Pete Roper sade nånstans att alla Guzzi med skivbroms runt om (som en tumregel) kan köras på oblyad bensin utan problem. Han brukar ha hyfsad koll på vad han säger så det kanske stämmer.
Du ska ha en motorolja som det står SG på. Oljor med nyare spec. (SH, SI osv) har för lite zink (inte för att det skadar miljön utan för att det skadar katalysatorer). Har man väl bokstäverna SG så spelar det ingen roll om det står Biltema, Lidl eller nåt dyrare märke på den men däremot är helsyntet att föredra för den pallar mycket högre temperaturer och vi har ju luftkylning! Det finns ingen anledning att köpa "mc-olja", snarare tvärtom, eftersom din motor har torrkoppling och separat växellåda precis som en bil.
I växellåda och slutväxel häller du Redline Shockproof Heavy som finns på Mekonomen. Då slipper du tillsätta Moly i slutväxeln. Den här oljan är helsyntetisk. Jag byter varje vinter oavsett körsträcka.
Guzzigurun Pete Roper sade nånstans att alla Guzzi med skivbroms runt om (som en tumregel) kan köras på oblyad bensin utan problem. Han brukar ha hyfsad koll på vad han säger så det kanske stämmer.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Intressant! Vad menar du med "för lite zink"? För lite för vadå?
- Raz
- GuzziFanatisk
För att skydda när oljan viker sig. Våra motorer ser ju inte alls ut som moderna bil ELLER mc motorer. Det är allra viktigast vid inkörning, och framför allt annat vid saker som kamföljare.Bengt C skrev:Intressant! Vad menar du med "för lite zink"? För lite för vadå?
Googla på ZDDP. Det liknar molybdensulfid lite grann i mina amatörögon, i det att när oljan inte orkar längre ligger där ett molekyllager av zink som vaktar flaggan ganska duktigt. Tyvärr har jag dragit mina slutsatser över tid utan att ha total koll på källorna. Jag bara snappat upp här och var och bedömt källorna vartefter, så jag kan ha lite svårt att argumentera i efterhand. Men jag har någon gång bedömt att det här är relevant, på goda grunder.
Jag tror det här är ett bra exempel: http://www.opelclub.com/ZDDP2.pdf Jag har sett många liknande artiklar just från klubbar/forum med äldre maskinpark.
Sen kan man alltid anta att det är en storm i ett vattenglas. Det tror jag nog också, men jag väljer hellre en billig SG på Biltema än en svindyr SM på Shell.
Den dagen vi inte får tag i SG får vi gå över på motorolja avsedd för dieselbilar, eftersom de inte har katalysatorer och därmed inte haft den dramatiska minskningen av ZDDP. Det här gäller även gamla folkvagnar, Porche och alla möjliga andra gamla motorer med stötstänger eller andra hederliga konstruktioner
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
tokker
i gaflen ska det vara dextron atf, 120 cc i varje ben enligt min verkstadshandbok. racehojen kör jag på biltemas classic olja (motor) utan någon problem, läcker lite men det kan jag knapt skylla på oljan 
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Grejen är, att detta skyddande zink-lager står pall för trycket, när väl oljefilmen är bruten, i ytterligare ca 1/10 dels sekund. Det gäller att va snabb att stänga av här.Raz skrev:För att skydda när oljan viker sig. Våra motorer ser ju inte alls ut som moderna bil ELLER mc motorer. Det är allra viktigast vid inkörning, och framför allt annat vid saker som kamföljare.Bengt C skrev:Intressant! Vad menar du med "för lite zink"? För lite för vadå?
Googla på ZDDP. Det liknar molybdensulfid lite grann i mina amatörögon, i det att när oljan inte orkar längre ligger där ett molekyllager av zink som vaktar flaggan ganska duktigt. Tyvärr har jag dragit mina slutsatser över tid utan att ha total koll på källorna. Jag bara snappat upp här och var och bedömt källorna vartefter, så jag kan ha lite svårt att argumentera i efterhand. Men jag har någon gång bedömt att det här är relevant, på goda grunder.
Jag tror det här är ett bra exempel: http://www.opelclub.com/ZDDP2.pdf Jag har sett många liknande artiklar just från klubbar/forum med äldre maskinpark.
Sen kan man alltid anta att det är en storm i ett vattenglas. Det tror jag nog också, men jag väljer hellre en billig SG på Biltema än en svindyr SM på Shell.
Den dagen vi inte får tag i SG får vi gå över på motorolja avsedd för dieselbilar, eftersom de inte har katalysatorer och därmed inte haft den dramatiska minskningen av ZDDP. Det här gäller även gamla folkvagnar, Porche och alla möjliga andra gamla motorer med stötstänger eller andra hederliga konstruktioner
Fö lär det inte bli fel att följa fabrikens senaste rekommendationer gällande oljeval. Dom kunde knappast rekommendera en SJ-olja på den tiden SB var det hetaste på marknaden.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Raz
- GuzziFanatisk
Jo, men oljefilmen kanske inte bryts för att pumpen gav upp för gott, utan för att oljetrycket var lite väl lågt (tomgång) och belastningen stor på nåt ställe. Och så kanske det är en ventiltjofräs vi pratar om och den får chans till ny oljefilm regelbundet.-ah skrev:Grejen är, att detta skyddande zink-lager står pall för trycket, när väl oljefilmen är bruten, i ytterligare ca 1/10 dels sekund. Det gäller att va snabb att stänga av här.
Tja, inte vet jag. Jag har använt alla möjliga oljor. Och hojen verkar inte protestera. Förutom när den tömde hela sumpen på en ringled i Nürnberg under loppet av några sekunder. Det kanske var äcklig olja
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
XXX
- Guzziåkare
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado röd 2015
Motorolja: Agip TEC synthetic technology Formula Moto SAE15W-50. Växellåda: Agip Rotra MP. Kardan: Motul Gearbox SAE 80W90 MIneral med tillsats av MoS2. Det ultimala valet.