Startproblem
Moderator: Moderatorer
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Startproblem
Min Le Mans 87 har lite problem med (som jag tror) startmotorn. Jag trodde det var batteriet som också började bli till åren men jag har kvar felet med ett nytt batteri.
Den går trögt när man skall starta den när motorn är varm. Den går oftast igång men första varvet känns som att det går jätte trögt i startmotorn.
Jag pratade med en elfirma som renoverar startmotorer som trodde att den skulle kunna renoveras.
Men då är frågan om man hellre skulle köpa en ny startmotor från Stein D och byta ut Bosch motorn till en ny valeo.
http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... 4ffd371002
Eller om man skall renovera gamla bosch:en för ca 1000:- En ny kostar ca 2000:- ???
Ge mig råd och tips. Sir Jari
Den går trögt när man skall starta den när motorn är varm. Den går oftast igång men första varvet känns som att det går jätte trögt i startmotorn.
Jag pratade med en elfirma som renoverar startmotorer som trodde att den skulle kunna renoveras.
Men då är frågan om man hellre skulle köpa en ny startmotor från Stein D och byta ut Bosch motorn till en ny valeo.
http://www.sd-tec.de/catalog/product_in ... 4ffd371002
Eller om man skall renovera gamla bosch:en för ca 1000:- En ny kostar ca 2000:- ???
Ge mig råd och tips. Sir Jari
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Inlägg: 4139
- Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Startproblem
Tjena Sir J.
Jag skulle helt klart gå för en ny Valeo istället. Det är betydligt fler snurrar per satsad strömenhet, vilket gör att du slipper knuffa lika ofta som hittills...
Ett annat tips kan vara att kolla med en bilelektrisk firma. Jag fick en fabriksrenoverad utbytesvaleo till min Volvo 480 för 1200 kr och de ville de inte ens ha in min gamla. (Som du förövrikt kan få köpa för en tusing... men då får du bereda dig på att köra baklänges till Mandello (en s.k. backande Jari) eftersom den har omvänd rotationsriktning gentemot Guzzins).
Jag skulle helt klart gå för en ny Valeo istället. Det är betydligt fler snurrar per satsad strömenhet, vilket gör att du slipper knuffa lika ofta som hittills...
Ett annat tips kan vara att kolla med en bilelektrisk firma. Jag fick en fabriksrenoverad utbytesvaleo till min Volvo 480 för 1200 kr och de ville de inte ens ha in min gamla. (Som du förövrikt kan få köpa för en tusing... men då får du bereda dig på att köra baklänges till Mandello (en s.k. backande Jari) eftersom den har omvänd rotationsriktning gentemot Guzzins).
Ciao / Ne
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Tjenare Nicke
Jag har hittat en som säljer för 224 dollar i Amerikat med frakt (1760skr).
Men vad skall man förvänta sig det där tull och moms???. Det kan bli dyrare än Stein D.
Jag har hittat en som säljer för 224 dollar i Amerikat med frakt (1760skr).
Men vad skall man förvänta sig det där tull och moms???. Det kan bli dyrare än Stein D.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Startproblem
Det blir det säkert. Dyr och långsam frakt och minst 25% moms. Köp inte europeiska saker från USA, det bara måste bli dyrare än att köpa i Europa.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Raz skrev:Det blir det säkert. Dyr och långsam frakt och minst 25% moms. Köp inte europeiska saker från USA, det bara måste bli dyrare än att köpa i Europa.
Jag tror att du har rätt, det blir nog från tyskland både snabbare och säkert inte dyrare i slutändan.
Sir Jari
- motorino2002
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
- Ort: Svedala
Re: Startproblem
Ciao Jari !!
A.L.S. i Berlin,..brukar Tyskar tipsa om !!
De sysslar bara med Bil och MC Elektriska prylar.
2 Års garanti på nytt,..1 År på utbytes.
Jag tror du kan meila och fråga om utbytes.
http://cgi.ebay.de/Anlasser-Moto-Guzzi- ... otohosting
------------------------------------
Raz har helt rätt om USA shopping,..förutom Motocross utrustning,..därför att i USA är konkurrensen så stor inom MX,.. så de Europeisk tillverkade prylarna är mycket billigare där än här i Euoropa !! Så här får vi dyrt betala för denna konkurrens
Och såklart blir det ännu bättre om du har kontakter där(det är som regel fraktfritt inom USA) som skickar hit det som presenter eller julklappar.
Kjell
A.L.S. i Berlin,..brukar Tyskar tipsa om !!
De sysslar bara med Bil och MC Elektriska prylar.
2 Års garanti på nytt,..1 År på utbytes.
Jag tror du kan meila och fråga om utbytes.
http://cgi.ebay.de/Anlasser-Moto-Guzzi- ... otohosting
------------------------------------
Raz har helt rätt om USA shopping,..förutom Motocross utrustning,..därför att i USA är konkurrensen så stor inom MX,.. så de Europeisk tillverkade prylarna är mycket billigare där än här i Euoropa !! Så här får vi dyrt betala för denna konkurrens
Och såklart blir det ännu bättre om du har kontakter där(det är som regel fraktfritt inom USA) som skickar hit det som presenter eller julklappar.
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Tack för alla tips.
Helst så skulle jag vilja slippa köpa en ny startmotor just nu för Italien resan kommer att suga en del pengar.
Jag har idag hittat en ny ev lösning. Jag har beställt nya bussningar från en firma i Stockholm.
Värt att testa innan jag beställer en ny startmotor. Dom kostade bara 12,50:- ???!!!??.
Jag vet inte om bara det är felet på den gamla startmotorn men jag tänker pröva i alla fall. Bara jag får hem dom snart så jag hinner ev. hinner betälla en ny från Tyskland innan våra lilla tripp.
Sir Jari
Helst så skulle jag vilja slippa köpa en ny startmotor just nu för Italien resan kommer att suga en del pengar.
Jag har idag hittat en ny ev lösning. Jag har beställt nya bussningar från en firma i Stockholm.
Värt att testa innan jag beställer en ny startmotor. Dom kostade bara 12,50:- ???!!!??.
Jag vet inte om bara det är felet på den gamla startmotorn men jag tänker pröva i alla fall. Bara jag får hem dom snart så jag hinner ev. hinner betälla en ny från Tyskland innan våra lilla tripp.
Sir Jari
-
thanngg
- Guzziåkare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 08 apr 2009, 08:17
- Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
- Ort: Västerås
Re: Startproblem
Ett tips som jag själv använt på sista tiden:
Just nu verkar det vara billigast, rent generellt, att köpa grejer från England. Detta pga det svaga pundet, medan Euron är ganska stark! I och med att de är med i EU slipper du ju moms, och frakten är lika billig som från Tyskland.
Jag köpte luftfilter till en Griso från http://www.evotech-performance.com/, och det gick kanon! Sparade ca 35% jfr med svenska priser inkl frakt.
Den enda nackdelen är att du får en högerstyrd startmotor, men det kanske du kan leva med...
Lycka till!
Jörgen
Just nu verkar det vara billigast, rent generellt, att köpa grejer från England. Detta pga det svaga pundet, medan Euron är ganska stark! I och med att de är med i EU slipper du ju moms, och frakten är lika billig som från Tyskland.
Jag köpte luftfilter till en Griso från http://www.evotech-performance.com/, och det gick kanon! Sparade ca 35% jfr med svenska priser inkl frakt.
Den enda nackdelen är att du får en högerstyrd startmotor, men det kanske du kan leva med...
Lycka till!
Jörgen
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Har fått hem nya bronsbussningar och dom sitter i gamla start motorn.
Har inte haft möjlighet att pröva ännu men i morgon skall jag ta och testa om jag kan komma undan med bara 53:- för bussningarn med frakt. Skitbra företag i Stockholm som heter "Start & Generator Specialisten" http://www.startmotor.se
Dom var verkligen glappa dom gamla som satt i. så jag tror att jag kan ha löst problemet. Men man skall aldrig ropa hej före man testat.
Återkommer med rapport.
Sir Jari
Har inte haft möjlighet att pröva ännu men i morgon skall jag ta och testa om jag kan komma undan med bara 53:- för bussningarn med frakt. Skitbra företag i Stockholm som heter "Start & Generator Specialisten" http://www.startmotor.se
Dom var verkligen glappa dom gamla som satt i. så jag tror att jag kan ha löst problemet. Men man skall aldrig ropa hej före man testat.
Återkommer med rapport.
Sir Jari
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Startproblem
Jag beställde en Valeo från Staterna i våras. 185$ tror jag den kostade, och 285 SEK tillkom (tull+moms 185;-, postens avgift 100:-) när jag hämtade ut paketet. Den var nämligen begagnad och av ringa värde, enligt fraktsedeln.
Men värt varenda öre! Åker färja varje morgon på väg till jobbet. Det blir i regel tre starter på ca 4 km (hemma, i färjekön och när jag skall köra av) och tredje gången höll jag andan innan jag bytte.
Men värt varenda öre! Åker färja varje morgon på väg till jobbet. Det blir i regel tre starter på ca 4 km (hemma, i färjekön och när jag skall köra av) och tredje gången höll jag andan innan jag bytte.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Jag tror att du har rätt att jag så småningom skall byta ut startmotorn. Jag har hört så mycket om att valeo är så mycket bättre. Men just nu försöker jag att spara in lite slantar med Italien resan som kommer att suga ut en del pengar. Men som sagt var så vet jag inte ens om jag löst problemet.
Så det kanske blir en ny startmotor innan jag åker den stora resan till Mecka.
Om jag löser det tillfälligt nu så borde det räcka ett par månader,eftersom hojen ändå har gått igång alla dessa år med orginal grejor.
Så det kanske blir en ny startmotor innan jag åker den stora resan till Mecka.
Om jag löser det tillfälligt nu så borde det räcka ett par månader,eftersom hojen ändå har gått igång alla dessa år med orginal grejor.
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Startproblem
Varför inte köpa en ny på Augostinis när ni kommit ner, eller har de stängt? Det är ju karma i Mandello, jag ställde ventilerna på campingen där och sedan dess har jag inte behövt ställa dem 
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Jari
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
- Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79 - Ort: Bygdeå
Re: Startproblem
Körde en liten sväng idag och hade inga problem med startmotorn i alla fall idag. Så jag hoppas att det fortsätter så här bra. Billig tillfällig lösning i alla fall.
Kanske bra ide att göra "healing" på Guzzi i Mandello.
Kanske bra ide att göra "healing" på Guzzi i Mandello.