Går inte?
Moderator: Moderatorer
Går inte?
Hoppas på er.Den bara stendog
.beter sig så här.när man slår på tändning aktiveras bensinpumpen som vanligt,bara det att den inte slutar, fotsätter att vina.vad kan det vara?Daniel......
Guzzi=Blues...
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Går inte?
Det är lite illavarslande. Antingen har soppapumpsrelät hängt sig men då borde hojen starta och inte ha några andra problem. Eller så är det ECU:n, eller styrboxen kanske man ska säga, som drar relät men inte släpper det och då är jag rädd att styrboxen är rökt. Testa diagpluggen och se vad lysdioden berättar för dig.
Jag hade liknande problem en gång och då hade det läckt in massor med vatten i styrboxen vid tvätt. Dock gick inget sönder utan det var bara att torka den och lära sig läxan.
Du kunde få låna en styrbox av mig men du bor kanske för långt bort för att det ska vara värt något. Det hänger också på att ditt eprom är helt men det är det säkert.
Men som sagt, testa diagnostikpluggen!
Jag hade liknande problem en gång och då hade det läckt in massor med vatten i styrboxen vid tvätt. Dock gick inget sönder utan det var bara att torka den och lära sig läxan.
Du kunde få låna en styrbox av mig men du bor kanske för långt bort för att det ska vara värt något. Det hänger också på att ditt eprom är helt men det är det säkert.
Men som sagt, testa diagnostikpluggen!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Lyssna (om du inte vet vilket det är) på vilket rel´ä som drar och prova sen att knacka på det.
Om du har powercomander så testa att koppla förbi den (ta bort den och sätt i hop kablarna som satt i från början).
Lycka till och kom gärna med mer info om problemet.
Om du har powercomander så testa att koppla förbi den (ta bort den och sätt i hop kablarna som satt i från början).
Lycka till och kom gärna med mer info om problemet.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Ha dé
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Kan det inte vara utgående slangen från bränslepumpen som lossnat/pajat alternativt att pumpen gått sönder inuti?
Då kan ju pumpen snurra tills den lede avlöser den utan att det levereras bränsletryck till spridarna.
Bara en tanke...
Då kan ju pumpen snurra tills den lede avlöser den utan att det levereras bränsletryck till spridarna.
Bara en tanke...
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Raz
- GuzziFanatisk
Bra tanke men nej, pumpen är inte tryckreglerad. När man slår på tändningen får pumpen gå en sekund eller två för att trycket ska vara uppe, vare sig det behövs eller ej. Förutom det så står den stilla om motorn står stilla, och snurrar oavbrutet om motorn snurrar. Trycket regleras med tryckregulatorn som sitter i tanken på motsatt sida om soppakranen.
Antingen är ECU rökt eller så har relät bränt fast i tillslaget läge, det finns inga andra alternativ (utom mycket exotiska, som att en kabel till pumpen skavt ihop med någon annan kabel med 12 volt i)
Antingen är ECU rökt eller så har relät bränt fast i tillslaget läge, det finns inga andra alternativ (utom mycket exotiska, som att en kabel till pumpen skavt ihop med någon annan kabel med 12 volt i)
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ah; det var ju värdefullt vetande!
Så jäkla nyttigt och spännande med dessa Forum!
Så jäkla nyttigt och spännande med dessa Forum!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Jag hade samma problemo, och trodde det berodde på att jag hade någon liten läcka som förhindrade att trycket bygdes upp och att pumpen ihärdigt jobbade för det. Så var tyvärr inte fallet. Det visade sig att styrboxen gått till himlen. Men om du har lite flax är det kanske bara styrboxens säkring som gjort sitt jobb? Nähä, det har du säkert redan kollat...
En liten livsfarlig detalj spm är värd att uppmärksamma är att det är riktigt otrevligt lätt att kortsluta bensinpumpen om man är lite obetänksam när man monterar slangklämman på högra sidan där el-matningen till pumpen sitter. Slangklämman kan tyvärr hamna i närkontakt av tredje graden med polerna om man vrider den i "bra, men dålig"
anfallsriktning.
En liten livsfarlig detalj spm är värd att uppmärksamma är att det är riktigt otrevligt lätt att kortsluta bensinpumpen om man är lite obetänksam när man monterar slangklämman på högra sidan där el-matningen till pumpen sitter. Slangklämman kan tyvärr hamna i närkontakt av tredje graden med polerna om man vrider den i "bra, men dålig"
Ciao / Ne
- Raz
- GuzziFanatisk
Då skulle pumpen inte snurra alls. ECU:n kontrollerar pumprelät.Nicke skrev:Men om du har lite flax är det kanske bara styrboxens säkring som gjort sitt jobb?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Det var skumt, Hmmm min säkring brinner på stört, men pumpen snurrar på som vore den tokig.
Kan du diagnosticera det är jag tacksam. Lägg pannan i veck!
Kan du diagnosticera det är jag tacksam. Lägg pannan i veck!
Ciao / Ne
- Nicke
- Kontakt:
Kolla en annan grej oxå.
Jag är inte riktigt säker på vilket som kom först av ägget och hönan, dvs. varför min styrbox slutligen gick till himmelen, men jag vet dock numera hur det började:
När jag brände på rejält vid ett tillfälle så dog den för ett kort ögonlick. Sedan fungerade den som vanligt, men ibland ryckte den till på högre varv. Trodde det var något med soppatillförseln och rotade runt kring detta. När jag så småningom upptäckte att säkringen gick så fort jag slog på tändningen och kikade ner i styrboxen så upptäckte jag att prommet "hoppat" lös och bara stod på tårna i hålen. Det var alltså det som gjorde att den inte gick som den skulle. Antar att det var detta som gjorde att den dog så småningom oxå.
Dock var mitt prom en fläskig "tvåvåningspryl", en Ultimapp. Just tyngden medförde nog tyvärr att den tappade fattningen vid en plötslig kompression i maxfart.
(Funderar nu på om det kanske bara är promet som är rökt, inte boxen... Hmmm)
Jag är inte riktigt säker på vilket som kom först av ägget och hönan, dvs. varför min styrbox slutligen gick till himmelen, men jag vet dock numera hur det började:
När jag brände på rejält vid ett tillfälle så dog den för ett kort ögonlick. Sedan fungerade den som vanligt, men ibland ryckte den till på högre varv. Trodde det var något med soppatillförseln och rotade runt kring detta. När jag så småningom upptäckte att säkringen gick så fort jag slog på tändningen och kikade ner i styrboxen så upptäckte jag att prommet "hoppat" lös och bara stod på tårna i hålen. Det var alltså det som gjorde att den inte gick som den skulle. Antar att det var detta som gjorde att den dog så småningom oxå.
Dock var mitt prom en fläskig "tvåvåningspryl", en Ultimapp. Just tyngden medförde nog tyvärr att den tappade fattningen vid en plötslig kompression i maxfart.
(Funderar nu på om det kanske bara är promet som är rökt, inte boxen... Hmmm)
Ciao / Ne
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Nicke, stoppa i C5-chipet från min box i din gamla och byt boxen, så har du nog svaret 
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- Nicke
- Kontakt:
Jo, jag har nog tänkt tanken, men är rädd att det skulle kunna fördärva prommet.
Raz du kan släta ut! Tänkte nämligen själv under min sköna, solbeströdda morgonpromenad med barnvagnen.
Så här måste det ju vara:
När Prommet satt löst, hade inte styrboxen koll på bräslepumpen som då tog tillfället i akt att spinna fritt.
När jag sedemera petade fast det lössläppta Prommet, insåg styrboxen att den var döder, varvid säkringen fick utlösning. Då kunde pumpen följdaktligen inte gå längre.
Kanske borde var man applicera en för kretsen passande skumgummibit eller liknande som spärr mot oönskat avhopp, vad vet väl jag?
Raz du kan släta ut! Tänkte nämligen själv under min sköna, solbeströdda morgonpromenad med barnvagnen.
Så här måste det ju vara:
När Prommet satt löst, hade inte styrboxen koll på bräslepumpen som då tog tillfället i akt att spinna fritt.
När jag sedemera petade fast det lössläppta Prommet, insåg styrboxen att den var döder, varvid säkringen fick utlösning. Då kunde pumpen följdaktligen inte gå längre.
Kanske borde var man applicera en för kretsen passande skumgummibit eller liknande som spärr mot oönskat avhopp, vad vet väl jag?
Ciao / Ne
- Raz
- GuzziFanatisk
Ja det vore nog lämpligt. Originalkretsen har ju en låsklamma av plast och dessutom en massa gegga liknande det man kan prestera med en limpistol. Kanske man kan få runt ett bundband under sockeln?Nicke skrev:Kanske borde var man applicera en för kretsen passande skumgummibit eller liknande som spärr mot oönskat avhopp, vad vet väl jag?
Det kan nog vara fiffigt för day-rs att kolla att det där chippet sitter som det skall och att det i övrigt verkar friskt under gummilocket.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Jag får tacka för uppmärksamheten om mitt problem
Borde det inte lukta lite bränt i boxen jag känner inget sånt, lät även svärfar känna efter som fick ner hela näsan i hålet
men kände heller inget.hur som helst har jag skiftat chip och satt ihop diagnostikpluggen o lampan lyser inte alls.När det hände så såg jag att jodkablen glappade på batteriet så jag tänker att det var då styrboxen balla ur vilket jag tror,kan inte va bra va?så jag går på era teorier och fick tag i en ducati st4box-916.hoppas det blir bra med den
annars har jag en extra, så ni vet!/Daniel....
Guzzi=Blues...
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Hoppas du får igång maskinen till Gelleråsen 
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Ha dé