Bästa mektipset

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Bästa mektipset

Inlägg av Guzzi-Leif »

Vilket är ditt bästa Guzzi-mektips?
Här kommer mitt:

Har du en lite äldre Guzzi med dubbla brytare? Drar den inte riktigt jämnt genom varvtalen utan tvekar och kommer igen lite ryckvis?
Pillra isär, gör ren och smörj centrifugalregulatorns alla delar så kommer du att uppleva en revolution!

Obsevera också att grundtändläget bäst justeras med statisk metod (det lite annorlunda systemet med en mjuk fjäder i regulatorn för starttändläget gör att man måste justera på max förtändning om man använder stroboskoplampa). Var ultranoggrann, ställ exakt lika mellan cylindrarna, rotera enbart motorn i rätt riktning (stora glapp mellan vevaxel fram till brytarnocken) och vrid ner brytarnocken till nolläge innan du börjar.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Bästa mektipset

Inlägg av Raz »

Kul tråd!

Det bästa "verktyg" jag köpt på länge är en gasolbrännare typ "sprayburk" från Biltema för ett par hundra. Den är helt fantastisk när man ska ha isär avgassystem, lossa bultar till bromsskivor eller dra ut hjullager. En varmluftpistol fungerar inte på långa vägar lika bra och är dessutom dyrare.

Dessutom kan man valla skidor och värma glögg med den :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 8 gånger.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Mitt bästa mektips är innan du skruvar nåt , och om du är inte säker på vad du gör, så kontakta forumet ,du skall inte ha för bråttom,men snart kommer hälpen.Det finns resurser närmare än vad du tror :roll: :lol: :P
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.

Inlägg av motorino2002 »

Hej !!

Mitt bästa Mek-tips,..fick jag av en gammal Maskinist i Maskinrummet på ett Ångfartyg i min ungdom :!: :!:

Han sa,..du skall alltid sluta att dra åt en bult ett halvt till ett kvarts varv innan den går av :mrgreen: :mrgreen:

Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Skriv svar