Vilket är ditt bästa Guzzi-mektips?
Här kommer mitt:
Har du en lite äldre Guzzi med dubbla brytare? Drar den inte riktigt jämnt genom varvtalen utan tvekar och kommer igen lite ryckvis?
Pillra isär, gör ren och smörj centrifugalregulatorns alla delar så kommer du att uppleva en revolution!
Obsevera också att grundtändläget bäst justeras med statisk metod (det lite annorlunda systemet med en mjuk fjäder i regulatorn för starttändläget gör att man måste justera på max förtändning om man använder stroboskoplampa). Var ultranoggrann, ställ exakt lika mellan cylindrarna, rotera enbart motorn i rätt riktning (stora glapp mellan vevaxel fram till brytarnocken) och vrid ner brytarnocken till nolläge innan du börjar.
Bästa mektipset
Moderator: Moderatorer
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 581
- Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
- Ort: Karlstad
Bästa mektipset
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Bästa mektipset
Kul tråd!
Det bästa "verktyg" jag köpt på länge är en gasolbrännare typ "sprayburk" från Biltema för ett par hundra. Den är helt fantastisk när man ska ha isär avgassystem, lossa bultar till bromsskivor eller dra ut hjullager. En varmluftpistol fungerar inte på långa vägar lika bra och är dessutom dyrare.
Dessutom kan man valla skidor och värma glögg med den
Det bästa "verktyg" jag köpt på länge är en gasolbrännare typ "sprayburk" från Biltema för ett par hundra. Den är helt fantastisk när man ska ha isär avgassystem, lossa bultar till bromsskivor eller dra ut hjullager. En varmluftpistol fungerar inte på långa vägar lika bra och är dessutom dyrare.
Dessutom kan man valla skidor och värma glögg med den
Senast redigerad av 1 Raz, redigerad totalt 8 gånger.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- franssos
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 22 dec 2007, 02:50
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Re: Bästa mektipset
Mitt bästa mektips är innan du skruvar nåt , och om du är inte säker på vad du gör, så kontakta forumet ,du skall inte ha för bråttom,men snart kommer hälpen.Det finns resurser närmare än vad du tror

Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- motorino2002
- Guzzifantast
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 26 okt 2008, 10:30
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
- Ort: Svedala
Re: Bästa mektipset
Hej !!
Mitt bästa Mek-tips,..fick jag av en gammal Maskinist i Maskinrummet på ett Ångfartyg i min ungdom
Han sa,..du skall alltid sluta att dra åt en bult ett halvt till ett kvarts varv innan den går av
Kjell
Mitt bästa Mek-tips,..fick jag av en gammal Maskinist i Maskinrummet på ett Ångfartyg i min ungdom
Han sa,..du skall alltid sluta att dra åt en bult ett halvt till ett kvarts varv innan den går av
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "