Sweet dreams
Moderator: Moderatorer
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Sweet dreams
Hur tror ni det skulle gå om Guzzi återupptog produktionen av några av de bästa bågar man gjort, förslagsvis 1000 California II, 850 Le Mans (1) och (mumsigast av alla) 750 S3? OK; 750 Sport också för de riktiga nostalgikerna...
Bara bytte till moderna reglage samt ordnade avgas och bränsle så de klarar dagens normer. Komplett med rundade ventilkåpor på de tre sista o allt...
Jag vet i alla fall en som skulle köpa en S3!
Bara bytte till moderna reglage samt ordnade avgas och bränsle så de klarar dagens normer. Komplett med rundade ventilkåpor på de tre sista o allt...
Jag vet i alla fall en som skulle köpa en S3!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Sweet dreams
V7 Sport med röd ram skulle ligga överst ,men med riktiga bromsar och fjädring 
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Är vi bara nostalgiska, eller ÄR det objektivt dom bästa bågarna, Guzzi gjort? 
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Knappast de bästa, möjligen de mest eftertraktade. Vad det gäller de ursprungliga Le Mans-modellerna är det väl rätt allmänt vedertaget att LM III:an var höjdpunkten på evolutionen av den modellen, vad gäller kvalitet och funktion.
Många menar t.ex. att motorn inte gick lika fint när den senare fick större slagvolym.
Jag tycker dock att just Le Mans MK I är den vackraste motorcykeln som någon gång bygts. Låg, lång och brutal.
Jag har en stor Scandekoraffisch från 1977 över mitt skrivbord med en röd skönhet mot svart bakgrund, där hojen draperas av en mörkhyad kvinna i tajta lackkläder. Bilden påminner mig ständigt om hur ett ultimat linjespel skall se ut. Geniala är de som hållit i ritstiften...
Många menar t.ex. att motorn inte gick lika fint när den senare fick större slagvolym.
Jag tycker dock att just Le Mans MK I är den vackraste motorcykeln som någon gång bygts. Låg, lång och brutal.
Jag har en stor Scandekoraffisch från 1977 över mitt skrivbord med en röd skönhet mot svart bakgrund, där hojen draperas av en mörkhyad kvinna i tajta lackkläder. Bilden påminner mig ständigt om hur ett ultimat linjespel skall se ut. Geniala är de som hållit i ritstiften...
Ciao / Ne
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Det var bara mitt ställningstagande om vad som varit bäst...Nicke skrev:Knappast de bästa, möjligen de mest eftertraktade. Vad det gäller de ursprungliga Le Mans-modellerna är det väl rätt allmänt vedertaget att LM III:an var höjdpunkten på evolutionen av den modellen, vad gäller kvalitet och funktion.
Bland annat håller jag Guzzis integralbromssystem väldigt högt, trots frånvaron av ABS. Bromssträckorna är imponerande korta, även relaterat till dagens mc. Dessutom var de lågtrimmade 1000-motorerna sällsamt bekymmersfria trots separata gasvajrar och brytartändning.
Utseendemässigt har jag aldrig sett någon vackrare båge än S3 men jag hade ju betyg 1 i teckning/bild också...
Den där Scandekor-affischen hade jag också på väggen när det begav sig. Den försvann i samband med någon av alla flyttar och som jag letat sedan dess!
tänk om guzzi kom för sig att tillverka le mans classic vow jag ställer mig först i kön.håller med nicke le mans mk1 är den snyggaste bågen alla tider följd av mk 2.3.kan man inte bomba guzzi med mail på att tillverka le mans classic
- -ah
- GuzziFanatisk
Ja, det var väl vad jag trodde.
Själv är jag mer kallsinnig till äldre hojar, och föredrar att funktion och form går hand i hand. Eller kanske att funktion går före form.
När nu min BabyBreva går in i sin första 6000 mila cykel, kan jag bara konstatera att de små kinkigheter som varit kom alldeles under de första milen, rättades till inom garantin, och att det bara har varit att tuta o köra hela vägen sedan dess, endast med föreskriven service - utförd av mig själv - som hållplatser på vägen.
Imponerande? Nja. Egentligen inte. Vad jag förväntade mig? Absolut!
Ett Italiensk kvalitetsprodukt, med god form!
Bulgari; Armani; Moto-Guzzi... 
Själv är jag mer kallsinnig till äldre hojar, och föredrar att funktion och form går hand i hand. Eller kanske att funktion går före form.
När nu min BabyBreva går in i sin första 6000 mila cykel, kan jag bara konstatera att de små kinkigheter som varit kom alldeles under de första milen, rättades till inom garantin, och att det bara har varit att tuta o köra hela vägen sedan dess, endast med föreskriven service - utförd av mig själv - som hållplatser på vägen.
Imponerande? Nja. Egentligen inte. Vad jag förväntade mig? Absolut!
Ett Italiensk kvalitetsprodukt, med god form!
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
Där är vi helt ense!-ah skrev: *SNIPP*
föredrar att funktion och form går hand i hand. Eller kanske att funktion går före form.
*SNIPP*
Jag är spyfärdigt förbannad över design och formspråk för sin egen skull. Enkla små exempel på detta är hur både Stelvion och tidigare BMW'n skitar ned sig och sprutar in grus/vägsmuts i väsentliga delar (länkarna till bakfjädringen t.ex.).
Fast ärligt talat; nog var väl design-gimmickarna färre förr!
- -ah
- GuzziFanatisk
Nog så.
Men mekaniskt var det verkligen inte bättre förr, och inte heller var skötseln enklare.
Oljorna var sämre, metallerna svagare och ölen tunnare.
Men mekaniskt var det verkligen inte bättre förr, och inte heller var skötseln enklare.
- Guzzi-Leif
- GuzziFanatisk
Topp!-ah skrev:Nog så.
Och lustigt nog har de bågar vi numera kallar veteraner aldrig varit så tillförlitliga som de är idag, 30-100 år senare...
Sedan får man väl vara ärlig också; en del av den förbättrade tillförlitligheten har växlats in i högre prestanda...
sände mail för skojs skull till guzzi om att varför inte tillverka 850le mans 1 (classic)nu när dem tillverkar v7 classic och fick svar i dag(roligt)så här står det,,,thank you for contacting us.we have collected your suggestions for the production on new products please dont hesitate to contact us for any further information best regards moto guzzi customer care on line.dem kanske lyssnar lite på vad kunderna vill ha vem vet????
- motorino2002
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.
Salve !!
Jag tycker mig känna igen de svaret,..det är detsamma sen våren 1922,..Guzzi har nu äntligen kopplat in
Guglielmo Marconi:s Radio/Tele Robot prototyp till e-mail systemet
De e den Marconi började meka med redan 1909 samma år som han fick Nobelpriset i Fysik
Kjell
Jag tycker mig känna igen de svaret,..det är detsamma sen våren 1922,..Guzzi har nu äntligen kopplat in
Guglielmo Marconi:s Radio/Tele Robot prototyp till e-mail systemet
De e den Marconi började meka med redan 1909 samma år som han fick Nobelpriset i Fysik
Kjell
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "