Olja!
Moderator: Moderatorer
-
Freddan
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: griso 1100
Re: Olja!
ja, ja, ja... vet man om det så är det ju ganska självklart att det är så man gör på hojjar. Det är ju första hojjen, så det är mycket nytt...
Man lär så länge man lever...
Hajj!!!
Man lär så länge man lever...
Hajj!!!
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Jag mobbade dig inte, jag menade allvar! På äldre Guzzis, som min, SKA man skruva in den. Jag trodde det var det du visste. Jag vet ingen annan än Guzzi som valt att göra på det sättet. Så då brukar folk tro att de har för låg nivå om de inte vet om det.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Hehe..
Jag hade Herr Panta på Biscaya på tråden häromdagen (han ringde och sa att ett par skitläckra skinnbrallor från Guzzi som jag beställt hade kommit
)och då dryftade jag problemet med honom och stickan skall inte skruvas dit när oljekoll görs...
Nä, det var därför jag var övertydlig vid första inlägget då jag refererade till hur jag gjort på bilar vid oljebyte förut... var osäker om det var annorlunda i hoj-världen..., men inte tydlig nog...
Då vet vi, det är aldrig försent att ändra till ngt nytt...
Ha de!!
Freddan
Jag hade Herr Panta på Biscaya på tråden häromdagen (han ringde och sa att ett par skitläckra skinnbrallor från Guzzi som jag beställt hade kommit
Nä, det var därför jag var övertydlig vid första inlägget då jag refererade till hur jag gjort på bilar vid oljebyte förut... var osäker om det var annorlunda i hoj-världen..., men inte tydlig nog...
Då vet vi, det är aldrig försent att ändra till ngt nytt...
Ha de!!
Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ja, faktiskt!

Nu väntar vi bara på att himlen ramlar ner över oss!GRISO 1100 » Manutenzione » Verifica
ATTENZIONE
IL CONTROLLO DEL LIVELLO OLIO MOTORE DEVE ESSERE FATTO A MOTORE CALDO.
NOTA BENE
PER RISCALDARE IL MOTORE E PORTARE L’OLIO MOTORE IN TEMPERATURA D’ESERCIZIO, NON LASCIARE IL MOTORE AL MINIMO DEI GIRI CON VEICOLO FERMO. LA PROCEDURA CORRETTA PREVEDE DI EFFETTUARE IL CONTROLLO DOPO AVER PERCORSO CIRCA 15 km (10 mi).
Arrestare il motore.
Tenere il veicolo in posizione verticale con le due ruote appoggiate al suolo.
Svitare e togliere l’astina (1).
Pulire l'astina (1).
Reinserire l’astina (1) nel foro senza avvitare.
Togliere l'astina (1).
Accertarsi attraverso l’astina (1) del livello olio.
Il livello è corretto se raggiunge approssimativamente il livello "MAX".
MAX = livello massimo
MIN = livello minimo
Se necessario, ripristinare il livello dell’olio motore:
Svitare e togliere l’astina (1).
Rabboccare con olio motore sino a oltrepassare il livello minimo indicato "MIN".
ATTENZIONE
NON AGGIUNGERE ADDITIVI O ALTRE SOSTANZE AL LIQUIDO. SE VIENE UTILIZZATO UN IMBUTO O ALTRO, ASSICURARSI DELLA PERFETTA PULIZIA
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Hej!!
Min italienska är tyvätt ganska begränsad så efter "il ollio controlla motora" tog det stopp....
Och du skrev ju "ja, faktiskt" som kommentar till texten så jag misstänker att du är lingvistiskt bevandrad och jättegärna vill översätta
Hajj!!!
Freddan
Min italienska är tyvätt ganska begränsad så efter "il ollio controlla motora" tog det stopp....
Och du skrev ju "ja, faktiskt" som kommentar till texten så jag misstänker att du är lingvistiskt bevandrad och jättegärna vill översätta
Hajj!!!
Freddan
- ani
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99 - Ort: Bunkeflostrand
Då är det väl dags att lära sig nu.Freddan skrev:Hej!!
Min italienska är tyvätt ganska begränsad så efter "il ollio controlla motora" tog det stopp....![]()
Ett bra verktyg är google translate där man stoppar in konstiga ord och förh. får ut nåt något mindre konstigt:
http://translate.google.com/#it|en|Rein ... 20avvitare.
Det är inte alltid den lyckas, men i detta fall är det tillräckligt nära.
/Anders
- -ah
- GuzziFanatisk
Att äga en Guzzi medför plikt att lära sig moderspråket!
(Jag måste erkänna att ägandet har gjort mig till en löjligt Italofil typ. Men det kunde vara värre.
)
nel foro senza avvitare --i hålet utan att skruva in. (I princip, i alla fall)
(Jag måste erkänna att ägandet har gjort mig till en löjligt Italofil typ. Men det kunde vara värre.
nel foro senza avvitare --i hålet utan att skruva in. (I princip, i alla fall)
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Jag tänkte att jag börjar med en Guzzi, förkovrar mig i det Italienska kroppsspråket, sen, skall jag ta itu det vackra, italienska språket...
Men hör man en vacker italienska prata, så spelar det ju egentligen ingen större roll vad hon säger, det låter ju bara underbart iallafall, eller hur??
Å andra sidan kanske lika bra det förresten, det är ju inte säkert att det är positiv respons...
Tjola-hopp!!
Freddan
Men hör man en vacker italienska prata, så spelar det ju egentligen ingen större roll vad hon säger, det låter ju bara underbart iallafall, eller hur??
Å andra sidan kanske lika bra det förresten, det är ju inte säkert att det är positiv respons...
Tjola-hopp!!
Freddan
- ani
- Guzzifantast
Låter som en plan!Freddan skrev:Jag tänkte att jag börjar med en Guzzi, förkovrar mig i det Italienska kroppsspråket, sen, skall jag ta itu det vackra, italienska språket...
Men hör man en vacker italienska prata, så spelar det ju egentligen ingen större roll vad hon säger, det låter ju bara underbart iallafall, eller hur??![]()
Å andra sidan kanske lika bra det förresten, det är ju inte säkert att det är positiv respons...![]()
Började själv med italienska fyrhjulingar för 15 år sedan (vit 75 då, svart 156 nu) och har sedan blivit obotlig italofil. Riskokaren skall bytas ut mot något rättroget vid tillfälle så det blir enhetligt i fordonsparken.
Sitter f.ö. och skriver detta på ett hotell i Pisa, jobb och nöje förenas under fem dagar
/Anders
- -ah
- GuzziFanatisk
http://www.youtube.com/watch?v=2cfcdIF-h1oani skrev:
Sitter f.ö. och skriver detta på ett hotell i Pisa, jobb och nöje förenas under fem dagar![]()
/Anders
- ani
- Guzzifantast
-ah skrev:http://www.youtube.com/watch?v=2cfcdIF-h1oani skrev:
Sitter f.ö. och skriver detta på ett hotell i Pisa, jobb och nöje förenas under fem dagar![]()
/Anders
- franssos
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Den olja till kardan som jag köpte är Agip MG 85w/140 och jag tror inte att den är syntetolja ,i min manuel stor att man skall tillsätta Molykote typ A,är molycote samma som molybdendisulfidfett MoS2 som man hittar bland annat i 100gr tub på biltema-ah skrev:Med hypoidsyntetolja som uppfyller GL 5; svar nej.franssos skrev: På Nevadan 03, kardan olja 85w/140 skall blandas med lite MoS,skall det vara nödvändigt
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Samma typ är det nog, men den kanske inte blandar sig så bra? Jag har en tillsats avsedd för blandning och den är mer flytande.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- franssos
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13 - Ort: varberg
Hej Raz,tack men kan du berätta lite mer,nam till exempelRaz skrev:Samma typ är det nog, men den kanske inte blandar sig så bra? Jag har en tillsats avsedd för blandning och den är mer flytande.
På en fransk forum ,jag läste om en tillsats "mekacyl"
http://www.mecacyl.com/
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....