Man ska inte sälja fjädrarna innan örnen är skjuten...

Tipsa om nyheter

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Man ska inte sälja fjädrarna innan örnen är skjuten...

Inlägg av Nicke »

I senaste numret av Motorrad kåserar Jan Leek som bara han kan kring tanken att Guzzi är som en gammal vän som man borde besökt oftare medan denne var i livet. En bra tanke som nog de flesta kan känna igen sig i. Precis sådana tankar som är det bästa grundmaterialet till tankeväckande kåserier. Titeln på detta verk är "En örntjänst, avsked av en vän".

I tidningen finns också ett reportage signerat Eva Breutel, med rubriken "Örnen är vingklippt".
Avdelningen "Blickpunkt" hävdar: Moto Guzzi inför en osäker framtid.

Här kan man läsa hårda nutidsfakta och historiska siffror. Hon lyfter också upp många av de faktorer som gör att det ändå finns hopp för framtiden.

Personligen är jag rätt övertygad om att vårt märke med den stolta örnen, kommer att resa sig ur askan likt fågel Fenix, som det gjort tidigare, och antagligen kommer att göra många gånger än. Främst handlar det ju om att lyckas extrahera ut essensen av det som gör Guzzi så unikt, och sedan förpacka det på ett genomtänkt och marknadsmässigt sätt.

Jag är också rätt säker på att denna typ av envisa reinkarnation endast är möjlig i ett land som Italien. Här i karga norden dog den formen av stoisk envetenhet ut jämsides med asarna då galten Särimner såldes till Scan och slaktades för sista gången.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?

Re: Man ska inte sälja fjädrarna innan örnen är skjuten...

Inlägg av Guzzi-Leif »

Du har en stor framtid som poet, Nicke!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"

Re: Man ska inte sälja fjädrarna innan örnen är skjuten...

Inlägg av -ah »

Åh ja, och ännu ljusare ser framtiden ut när man läser detta

http://www.asca.it/news-MOTO_GUZZI__DA_ ... -ORA-.html
15-12-09
MOTO GUZZI: DA MINISTERO SVILUPPO 25 MLN PER IL RILANCIO DEL MARCHIO

(ASCA) - Roma, 15 dic - Il Ministero dello Sviluppo Economico e Moto Guzzi hanno siglato oggi un accordo che mette a disposizione 25 milioni di euro per il rilancio del marchio.

Il sottosegretario allo Sviluppo Economico Stefano Saglia, che ha presieduto la riunione, ha espresso ''piena soddisfazione'' per la stipula dell'accordo che ''conferma la linea del governo di sostegno e rilancio del made in Italy in un momento congiunturale cosi' delicato''.

Il piano industriale presentato da Moto Guzzi, sottolinea il Dicastero in una nota, ''ha come obiettivo il rafforzamento dell'identita' territoriale del marchio con particolare attenzione alle peculiarita' tecniche e alla salvaguardia e tutela dei posti di lavoro. Gli investimenti riguardano sia il rilancio del prodotto sia dello stabilimento di Mandello del Lario, sede storica dell'azienda''.

Alla stipula dell'accordo erano presenti: Raffaele Vignali, vice presidente commissione attivita' produttive, Lucia Codurelli, componente della commissione lavoro, Francesco Delzio direttore affari istituzionali e relazioni esterne Piaggio & C. S.p.a., l'assessore Fabio Dadati, in rappresentanza della provincia di Lecco, Riccardo Mariani, sindaco del comune di Mandello del Lario e le associazioni di categoria FIM CISL e FIOM CGIL.

com-fgl/sam/alf
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Skriv svar