Tonti-ram köpes
Moderator: Moderatorer
-
klinkhammer
- Guzzifantast
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
- Mina motorcyklar: '
850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83 - Ort: 08
-
Janne G
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 253
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Tonti-ram köpes
Hej Johan, http://www.reebootguzzispares.com har en brandskadad LM1, säkert billigt.klinkhammer skrev:Tonti-ram med eller utan papper köpes!
Allt av intresse.
ohlinjohan@hotmail.com
/Johan
Gusse
-
klinkhammer
- Guzzifantast
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
- Mina motorcyklar: '
850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83 - Ort: 08
Re: Tonti-ram köpes
Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
-
Janne G
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 253
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Tonti-ram köpes
Hej igen, det har Du nog rätt i, det är något "metallurgiskt" som händer när metallen hettas upp över vissa grader. Den tappar åtminstone den ursprungliga formen, det vet jag för jag har en bekant med en mek.verkstad och han hatar svetsar, de förstör styckets ursprungliga mått säger han.klinkhammer skrev:Hej Janne!
Jo, jag såg den men blev lite nervös, kanske mest beroende på min egen okunnighet.
Hur funkar det? Kan ramrören eller andra delar av ramen skadas (härda ur) med försämrad hållfasthet som resultat?
Det har ju blivit hyfsat varmt där, aluminiumet har ju börjat smälta...
Är det någon som vet?
/Johan
Hälsningar
Gusse
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Re: Tonti-ram köpes
Har du fått problem med sporten Johan, eller har du ett nytt projekt på G? 
-
klinkhammer
- Guzzifantast
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
- Mina motorcyklar: '
850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83 - Ort: 08
Re: Tonti-ram köpes
Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram
Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram
Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
- Robban
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
- Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
- Ort: Hasslö
Re: Tonti-ram köpes
Tja igen
På tyska Ebay finns en Tontiram utan papper. Budet så här långt ligger på hundra spänn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Auktionen är slut om mindre än två dygn.
Lycka till
Robban
På tyska Ebay finns en Tontiram utan papper. Budet så här långt ligger på hundra spänn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Auktionen är slut om mindre än två dygn.
Lycka till
-
Janne G
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 253
- Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
- Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
- Ort: Torslanda
Re: Tonti-ram köpes
Hej igen,klinkhammer skrev:Nä inga problem, den brummar på som den ska, blev bara lite sugen på att bygga en caferacer och vill inte såga i orginalramen.
Mina funderingar såhär långt är att flytta över gaffel, hjul, motor och drivning. Ny tank, solosadel och liten kuts. Snyggast tycker jag det blir om man kapar ramen bakom stötdämparfästena och rensar på fästen som inte behövs och det vill jag som sagt inte göra i min orginalram
Några övriga modifieringar behövs ju inte -linjerna är så snygga från början!!
När jag vill ha en orginalhoj flyttar jag tillbaka grejorna igen!
nu hittade jag en tontiram på tyska E-bay , sidan 10 om Du söker på "guzzi"(http://www.ebay.de) för EUR 399, kanske kan vara nå´t?
Gusse
-
klinkhammer
- Guzzifantast
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 24 maj 2010, 15:36
- Mina motorcyklar: '
850T Racer -74
Convert -76
Le Mans II -79
Le Mans III Ago -83 - Ort: 08
Re: Tonti-ram köpes
Tack för tipset. Just nu håller jag på med ett Vespaprojekt som jag tänker avsluta till sommaren så fokus ligger där.
Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
- Raz
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 1113
- Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Re: Tonti-ram köpes
Jag har handlat av dem, de är sjyssta. Engelsmän som flyttat till Frankrike (how odd is that). 125£ är nog billigt, de är inte så överdrivet billiga annars.klinkhammer skrev:Har någon erfarenhet av detta företag? Bra priser- 125£ för en tontiram!!
http://www.rebootguzzispares.com/
Hittar jag ingen ram här i sverige lutar det nog åt att jag handlar på detta ställe
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!