Kardanaxel Centauro

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Re: Kardanaxel Centauro

Inlägg av Raz »

Nicke skrev:Öööö, är det inte meningen att den skall kunna röra sig där (in och ut)? Det har jag fått för mig. (i den främre knuten alltså)
Jo, mellan kardanaxelhalvorna, där det sitter en fjäder och den mittre smörjnippeln. Här är det glapp där bakre axelhalvan sitter fast i bakre knuten.

Jag undrar om det ens är något fel. Kanske har den varit som den är ända sedan fabrik, vad vet man? Eller trodde den där firman att det var fara å färde?
Alive and ticking
The world is my dyno!
lmII
Guzziåkare
Mina motorcyklar: lmII

Inlägg av lmII »

om du kan flytta slutväxlen axialt 5 mm tyder det på att du saknas distansen som ska ligga mellan hjul o slutväxel. kolla om du har denna distans brukar sitta inne i slutväxlen men kan ramla ut då den bara är typ fastlimmad med fett.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES

Inlägg av ekoxen »

Nicke skrev:Öööö, är det inte meningen att den skall kunna röra sig där (in och ut)? Det har jag fått för mig. (i den främre knuten alltså)
Min tänkta hylsa över den främre splinesen (och bakre knuten) är bara ett tillfälligt hjälpmedel för att rikta upp axeln inför svetsning av axeln i den bakre knuten. Om det nu blir någon svetsning ...
Raz skrev:Jag undrar om det ens är något fel. Kanske har den varit som den är ända sedan fabrik, vad vet man? Eller trodde den där firman att det var fara å färde?
De var som sagt inte så hjälpsamma men ansåg nog att det inte borde vara glapp där (fast på inget sätt akut). Men om det nu är som de trodde, en invändig låsring där, betyder det ju att det inte är presspassning och då kommer det ju att röra sig. Följdaktligen borde det varit en smörjnippel där, vilket kan tyckas konstigt då den inte skall röra sig ... norrländsk logik vs. italiensk :mrgreen:
Senast redigerad av 2 ekoxen, redigerad totalt 28 gång.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

lmII skrev:om du kan flytta slutväxlen axialt 5 mm tyder det på att du saknas distansen som ska ligga mellan hjul o slutväxel. kolla om du har denna distans brukar sitta inne i slutväxlen men kan ramla ut då den bara är typ fastlimmad med fett.
Aha, det låter intressant! Får kolla upp det när jag har köpt nållagret. Men jag hittar inget på bilderna (i Raz inlägg 22 sep 2010, 19:11) som verkar vara en sådan distans ..?

Micke
V10 Centauro. Brutalast.
lmII
Guzziåkare
Mina motorcyklar: lmII

Inlägg av lmII »

vågar inte svära på attt den ska finnas på din, men på den 1100 jag hade satt det sån. o vad jag förstår är det samma klump. vet för den jävel ramlade altid ut när man skulle montera hjulet :twisted:
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

lmII skrev:vågar inte svära på attt den ska finnas på din, men på den 1100 jag hade satt det sån. o vad jag förstår är det samma klump. vet för den jävel ramlade altid ut när man skulle montera hjulet :twisted:
Ja, det borde det vara. Har dottern hos mig nu så det blir inget skruvande, men mot slutet av nästa vecka bör lagerbytet bli av. Återkommer då om jag har frågor.

MVH, Micke
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Var förresten innerbanan till det lagret 18 mm lång?
Såg i något annat forum att den skall vara 18, kan du bekräfta? (har ju inte demonterat min än).
Det ger ju 2 mm spel eftersom lagret är 16 brett. Kanske jag har 2 vid lagret, sen om slutväxeln "vickar" lite så blir det kanske 5 ute vid kanten ..?

För övrigt verkar det overkill med ett lager där, slutväxeln roterar ju inte direkt runt axeln ... en bussning borde gjort jobbet lika bra om inte bättre. En smörjnippel (där också!) så borde den hålla i evighet.
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

ekoxen skrev:
Raz skrev:Var förresten innerbanan till det lagret 18 mm lång?
Såg i något annat forum att den skall vara 18, kan du bekräfta? (har ju inte demonterat min än).
Det ger ju 2 mm spel eftersom lagret är 16 brett. Kanske jag har 2 vid lagret, sen om slutväxeln "vickar" lite så blir det kanske 5 ute vid kanten ..?
Jo den heter IRZ 20x25x18. De två millimetrarna motsvaras väl av den stora brickan. Och det tar stopp mot nåt annat på insidan så den sticker ut 2 mm från lagret oavsett den där brickan... eller hur sjutton det var. Man kanske skulle sätta sig med ett hederligt papper och penna och försöka begripa helheten. Jag har definitivt inte två mm spel i alla fall!

Men däremot om du har en kortare innerbana än 18 mm så kanske det skulle förklara ett och annat.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Demonterade "axelhylsan" och innerringen i går kväll. Ringen är mycket riktigt 20x25x18.
Innanför lagret ligger ett shims med samma innerdiameter som axelhylsan, både lagrets och innerringens insida lär ligga an mot det.
Sett från svingen (uppifrån i bild) på sprängskissen 15-02 i Raz inlägg 22 sep 2010, 19:11:
1. Bricka
2. Innerring
3. Nållager
4. Shims

Shimset kan inte ramla ut med mera än att man delar slutväxeln, eftersom det har större ytterdiameter än öppningen mot insidan. Ligger alltså innanför slutväxelns hus och borde nog varit ritat på insidan av huset i sprängskissen.

Tillägg: Under kvällen funderade jag på vad jag skrivit tidigare i dag och Rasmus i går:
Raz skrev:De två millimetrarna motsvaras väl av den stora brickan
samt för länge sedan:
Raz skrev:Jag försöker minnas detaljer: Jag (tror att jag) minns nu att den stora brickan som täcker det där yttre nållagret, den kan jag nätt och jämt snurra på med bakaxeln åtdragen.
Du menar en bricka som ligger mellan lagret och distanhylsan? Alltså i ordningen [Slutväxelhus med lager - Bricka - Distanhylsa - Sving]
Slog mig just ... någon sådan bricka fanns ju inte där när jag demonterade! Förklarar i så fall spelet.
Ursäkta min ouppmärksamhet, borde ha förstått det för länge sedan.

Micke
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

ekoxen skrev:Du menar en bricka som ligger mellan lagret och distanhylsan? Alltså i ordningen [Slutväxelhus med lager - Bricka - Distanhylsa - Sving]
Slog mig just ... någon sådan bricka fanns ju inte där när jag demonterade! Förklarar i så fall spelet.
Där har du det nog. Jag går ju bara från minnet men den måste ju rimligen ha en ID på 25 mm och jag kan tänka mig att den är prick två mm tjock, så den precis går utanpå lagerhylsan.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97

Inlägg av Kent »

Jag bytte det där yttre lagret förra vintern på min 1100ie Sport. Det var ganska sönderrostat och lager hylsan rostskadad.
När klumpen delades i sina molekyler var det lika bra att byta alla tre lager + packboxar. Liten kostnad i sammanhanget.
Troligtvis har vatten kommit in pga oförsiktig högtrycks tvätt. Se bild av läckage.

Kent
Kents_oljelackage.JPG
Kents_oljelackage.JPG (61.51 KiB) Visad 5386 gånger
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:[Där har du det nog. Jag går ju bara från minnet men den måste ju rimligen ha en ID på 25 mm och jag kan tänka mig att den är prick två mm tjock, så den precis går utanpå lagerhylsan.
Lite trist att felet var på utsidan, nu kommer ju slutväxeln att tyckas in mot hjulet så bakre knuten tar i däcket. Precis min upptäckt som gjorde att jag startade tråden, jag hade förstås hoppats på det omvända. Får ta fram raspen och skava av lite på "valken".
Kent skrev:Jag bytte det där yttre lagret förra vintern på min 1100ie Sport. Det var ganska sönderrostat och lager hylsan rostskadad. När klumpen delades i sina molekyler var det lika bra att byta alla tre lager + packboxar. Liten kostnad i sammanhanget. Troligtvis har vatten kommit in pga oförsiktig högtrycks tvätt. Se bild av läckage.
Ja, det var rostigt ända in på axeln under nållagrets innerring. Ingen bra konstruktion med tanke på det utsatta läget, och att det finns högtrycksstvättar. Var köpte du lager? Jag har bara hittat innerring motsvarande IR här i Gbg. Det skall vara IRZ har jag förstått. Skillnaden är att IR är fasad i ändarna vilket förmodligen ger sämre tätning? I och för sig kommer den yttre lagertätningen, den som är utsatt, att löpa en bra bit in på innerringen eftersom denna är 2 mm bredare. Den inre ligger ju i utrymmet inuti slutväxeln.

Men jag lurar fortfarande på att en bussning (med smörjnippel) plus bra tätning gör jobbet bättre. Får kanske damma av svarven och beställa hem lite lagerbrons ... om inte annat för att prova.

Micke
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Där har du det nog. Jag går ju bara från minnet men den måste ju rimligen ha en ID på 25 mm och jag kan tänka mig att den är prick två mm tjock, så den precis går utanpå lagerhylsan.
Bara för att vara säker ... någon som har möjlighet att mäta den?
V10 Centauro. Brutalast.
Användarvisningsbild
Kent
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi 1100ie -97

Inlägg av Kent »

Jag beställde hela klabbet från Stein-Dinse. Fick beställa i två omgångar. Man kan klicka på detaljerna på sprängskissen och de hamnar på orderlistan. Det framgick dock dåligt att inner ringen/hylsan till det där yttersta lagret inte följer med vid köpet av själva lagret därför beställdes den + en del annat en andra omgång. Den där lilla hylsan var dock märkligt nog betydligt dyrare än andra delarna 27,5Euro jämfört med det stora kulagret som kostade obetydlig mer (bif doc)
Det där lilla nålagret som rostar, snurrar ju ej utan skall bara ta upp vrid rörelsen när svingen rör sig med fjädringen

Kent
Bilagor
Au_91027035_20091027_114129_41.pdf
(100.44 KiB) Nerladdad 267 gånger
Kent
1100i Sport -97
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Inlägg av ekoxen »

Kent skrev:Jag beställde hela klabbet från Stein-Dinse. ... Det där lilla nålagret som rostar, snurrar ju ej utan skall bara ta upp vrid rörelsen när svingen rör sig med fjädringen.
Ojdå, de tog rejält betalt! Jag tror innerringen "bara" kostar 100-150 kr hos en lagerhandlare, och lagret något mer. Fick priser häromdan men har anteckningarna på jobbet. Just för att det inte snurrar ifrågasätter jag nyttan av ett nållager.

Nu har jag börjat angripa bakre knuten, eller snarare (det glappande) förbandet mellan bakre axeländen och knuten. Har tagit bort knutkorset för att svetsa fast axeln i knuten. Försökte driva ut axeln men vågade inte ta i för mycket. Kardanaxelservice trodde ju det satt en låsring i ett spår på axeln, i så fall måste den ju fjädra ut i motsvarande spår i knutens splineshylsa när axeln är på plats. Drivknutar på bilar brukar sitta fast i axeln på detta sätt men då kan de relativt enkelt delas, det här kändes mycket stummare.

Lägsta priset jag sett för ny bakre knut inkl axel är EUR 297 så jag kan lägga ned lite tid på att fixa den, om det bara går. Är det någon som vet hur det ser ut därinne?
V10 Centauro. Brutalast.
Skriv svar