Renovering spjällhus

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Renovering spjällhus

Inlägg av Raz »

Kulleden (med hona i plast) till länkaget mellan spjällhusen var så utsliten på min hoj att det började bli omöjligt att få konsekventa TPS-värden på tomgång. Och dessutom ökade värdet med 25% med motorn igång eftersom vacuumet flyttade på hela spjällaxeln.

Köpte nya tätningar (4 st Yamaha 256-14997-00-00, sitter på XS 650 och en mängd andra hojar både med fuggar och insprutning) för några tior stycket, en ny kulled i metall (avsedd för Volvo P1800 8) artikelnummer 959088 och finns tex hos CVI Automotive för 34 kr) samt två 8 mm x 0.5 mm shims för att minska det enorma glappet i höjdled vid fullgas. Jag fick köpa en ny låsring som sitter under TPS:en också för den gick sönder, 8 mm Starlock fanns på Sifverts Skruv för en krona eller så.

Kulleden går inte att dela på så jag fick dremla (är det ett ord?) bort den gamla kulan och då uppdagades ett hål som var perfekt att skruva fast den nya.

Nu är de som nya!
joint640.JPG
joint640.JPG (77.94 KiB) Visad 5077 gånger
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Robban
GuzziFanatisk
Inlägg: 275
Blev medlem: 25 mar 2008, 21:02
Mina motorcyklar: Norvin, Norton Atlas, Ducati NCR-Pantah racer
Ort: Hasslö

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av Robban »

Raz skrev:Kulleden går inte att dela på så jag fick dremla (är det ett ord?)
Absolut, vi är många som gärna dremlar lite nu och då..... :lol:
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av Guzzi-Leif »

Såna beskrivningar, med inköpslista och allt, är guld värda!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1113
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023
Ort: Brottby

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av Raz »

Guzzi-Leif skrev:Såna beskrivningar, med inköpslista och allt, är guld värda!
Jag har haft ovärdelig nytta av tips på nätet! Tipset om tätningarna fick jag för övrigt av Jens i Danmark och att kulleden från Volvo passar var det en Ed från Seattle som tipsade om på Centauroforumet :lol: fast han skrev "from a Volvo junkyard" så jag fick leta lite efter rätt del. Den finns nog inte från Volvo själva längre.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av poon »

Hej,
hittade det här gamla inlägget, men jag har haft lite liknande problem med min hoj.
Jag har också bytt ut vinkellänkarna, hittade dem här, http://www.maskindelen.se/maskinkompone ... mutter/240
Finns både höger och vänstergängade. Vinkellänkarna är för övrigt delbara om man tar ut pinnen som sitter intryckt i dem, så man behöver inte dremla, om man inte har slitna kulor då kan man ju byta dem också.
Det som jag undrar över är hur du bytte tätningarna, på undersidan bör det ju inte vara några problem, men på översidan så blir det väl lite svårare.
Måste man plocka bort hela spjällhuset och sedan skruva loss spjället från axeln, kan inte komma på hur man annars skulle kunna göra.

Ska även försöka hitta någon här i Sthlm som säljer shims, jag har också lite glapp upp och ner på axeln, runt 0,5 mm som du hade.
Har lite problem med att kalibrera, när jag tycker att jag har fått till det bra så blir tomgången för hög och går inte att sänka lägre, får köra med stängda bypass skruvar, men ändå
så blir det för hög tomgång ,1200 - 1500. Jag börjar med att lossa tvärstaget emellan spjällhusen och justera det så att båda spjällen helt stängda utan att öppnas något.
Sedan så gör jag en grovjustering genom att justera staget tills jag har fått skaplig balans mellan sidorna, låser sedan staget och finjusterar med justerskruven på vänstersidan, inte stoppskruven för för spjället, den vet jag att man inte får röra :)

Kör med en Twinmax för synken och Guzzidiag för TPS reset.
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64 Crescent 1164 Jetline 61
Ort: Vetlanda

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av musse »

Förlåt en okunnig sate men vad betyder ordet dremla vad gör man har aldrig hört eller sett ordet förr

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1205
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av Guzzikjelle »

Ordet dremla kommer från ett verktyg som heter Dremel som är ett slipverktyg som har en böjlig axel där man sätter i små fina slipverktyg. Så sök på Dremel
Hälsningar Kjelle P.S du är nog inte ensam okunnig om detta förträffliga verktyg. :D
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64 Crescent 1164 Jetline 61
Ort: Vetlanda

Re: Renovering spjällhus

Inlägg av musse »

Tack Kjelle att det finns en minisslip-borr-multimaskin som heter Dremel visste jag ju men fattade inte sambandet.Men nu vet jag.

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
Skriv svar