V11 efter 2002

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

Anders
Guzzifantast

V11 efter 2002

Inlägg av Anders »

Hej,
Jag behöver lite input om hur en v11 är att köra.Jag har bara provat en 00:a.
Skulle vara tacksam för synpunkter,speciellt hur den är i kurvor.Jag har en 1100sport ie som är mer lättsvängd på något sätt och går bättre i kurvor än den v11 jag provade.
Grejen är att jag såg en bild på en lätt ombyggnad av en v11 på mobile.de
Verkar vara en 00:a eller så i och för sig.
Den har en kåpa från tidernas grannaste båge :D (1100sport)
Så..det kanske går att göra samma sak med en röd v11?
LÄNK:
http://suchen.mobile.de/motorrad-insera ... _TILL_1500

[img]C:\Users\anders.000\Picture[/img]
Bilagor
$(KGrHqR,!q!FG923GBv9BRyt79hGIg~~_27.jpg
$(KGrHqR,!q!FG923GBv9BRyt79hGIg~~_27.jpg (40.47 KiB) Visad 6455 gånger
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: V11 efter 2002

Inlägg av GuzziKungen »

Det är en liten skillnad på V11 sport och V11 Lemans.
Förutom kåpa, så är Lemansen c.a 28mm längre , det påverkar lite på kurvtagningen.
Men V11an kan kännas lite bufflig innan man lärt känna den och liter på den i kurvorna.
Jag har även kört min V11 på bana och bara njuter av stabiliteten :D
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Tackar för infon.
Kanon att du har provat båda.
Stabilitet är ju bra,då blir det mer förutsägbart att säga var man kommer att hamna i slutet på kurvan.Trögheten får man ju påverka själv.
Jag läste i nån test att insprutningen(gången) på låga varv är bättre också,det är ju välkommet.

Uppdaterar med en bild i första posten.
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Grymt snyggt med Sportkåpan.
Skulle vilja ha den 6-växlade lådan på min 1100 Sport......
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Frågan är om det verkligen är bättre med sex än med fem?
Växlar alltså.

Min erfarenhet av de sexväxlade Guzzis jag provat är att jag vid högsta växeln, utan framgång försöker hitta ännu en som skall ta ner varven på behaglig (för Guzziåkare) nivå.

När jag kör mina femväxlade, både Le Mans III:an och Daytonan händer det nu och då att jag plötsligt märker ännu en för stunden outnyttjad växel som sänker varven ännu lite till.

Har hört motsvarande från fler gamla (fast ännu unga) Le Mans-åkare som bytt upp sig (?) till V11:or, Grisos mm.

(Sedan är det ju en annan femma att de Le Mans III:or som importerades till Sverige alla har den tätstegade racinglådan med rakskurna drev. På den är ettan ju löjligt hög, vilket medför att man får tugga igång ekipaget, men sedan kan varva ut upp mot hundra knyck innan man petar in tvåan. Man har således fyra växlar till att arbeta sig igenom innan man planar ut vid sweetspoten någonstans kring 130-140 km/h... Skulle vara högst onödigt att ha en till att passera, eller?)

Btw så borde den väl kallas Daytona RS-kåpan? Kolla hur väl anpassad den är till Daytonans Ventilkåpor nästa gång ni får chansen... :mrgreen:
Ciao / Ne
Mårten
Guzzifantast
Mina motorcyklar: 1200 Sport -12

Inlägg av Mårten »

Nicke skrev:Min erfarenhet av de sexväxlade Guzzis jag provat är att jag vid högsta växeln, utan framgång försöker hitta ännu en som skall ta ner varven på behaglig (för Guzziåkare) nivå.
Håller med Nicke där. Vid 100 km/tim på högsta växel kan jag ibland sakna de där 500 rpm lägre som min LM1000 har jämfört med 1200 Sporten.
De gör skillnad :)
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
Användarvisningsbild
hson
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi, V11 sport naked-01 & Moto Guzzi Le Mans-88
Tidigare: V50 Monza, Le Mans 1000, 1100 sport, California. Samt några andra märken som jag inte nämner här :-)

Inlägg av hson »

Nu är det ju ljusår sedan jag körde Guzzi. Men har nu åter "trillat dit" Jag upplever min v11 -05 som lite "trög" i kurvorna, saknar kvickheten som jag hade i min 1100 sport. För att inte tala om LM -87 med 16 tums framhjulet. :D Men jag behöver nog mer mil i ryggen innan jag fäller för starka kommentarer om v11 och dess beskaffenhet. Men så här långt är jag grymt nöjd, gillar verkligen den 6 växlade lådan och bottenvridet i spisen.
---------------------
Med vänliga hälsningar
H-son
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

Nicke skrev:Frågan är om det verkligen är bättre med sex än med fem?
Växlar alltså.

Min erfarenhet av de sexväxlade Guzzis jag provat är att jag vid högsta växeln, utan framgång försöker hitta ännu en som skall ta ner varven på behaglig (för Guzziåkare) nivå.

När jag kör mina femväxlade, både Le Mans III:an och Daytonan händer det nu och då att jag plötsligt märker ännu en för stunden outnyttjad växel som sänker varven ännu lite till.

Har hört motsvarande från fler gamla (fast ännu unga) Le Mans-åkare som bytt upp sig (?) till V11:or, Grisos mm.

(Sedan är det ju en annan femma att de Le Mans III:or som importerades till Sverige alla har den tätstegade racinglådan med rakskurna drev. På den är ettan ju löjligt hög, vilket medför att man får tugga igång ekipaget, men sedan kan varva ut upp mot hundra knyck innan man petar in tvåan. Man har således fyra växlar till att arbeta sig igenom innan man planar ut vid sweetspoten någonstans kring 130-140 km/h... Skulle vara högst onödigt att ha en till att passera, eller?)

Btw så borde den väl kallas Daytona RS-kåpan? Kolla hur väl anpassad den är till Daytonans Ventilkåpor nästa gång ni får chansen... :mrgreen:
Aj då!
Låg utväxling på 6:an-Inte bra.
Så alla dom som har en s.k. modern växellåda har för låg utväxling.Synd.
Det är en av de karaktärsdragen jag förknippar med Moto Guzzi över huvud taget.Hög utväxling.
I testerna jag läst om v11/v11 LeMans skervs det om vibrationer som kommer vid motorvägsfart,men inget om utväxlingen jämfört med tidigare modeller.
V11 an provkörde jag på Biscaya Motor och deras närliggande landsvägar så det blev inte mycket cruisande i jämn fart.

Och ja,kåpan är nog mera från Daytona RS. :D
Jag kan tänka mig att det var själva grundmodellen,den de satsade på,och tvåventils-motorn ett komplement.
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79

Inlägg av Jari »

I kurvorna så var LM 1000 med 16 " framhjul helt fantastisk. Sedan jag bytte till V11 så saknar jag "sjuan". Den är helt annorlunda utväxlad mot gamla 87:an LM 1000. Som Nicke skriver så glömde man bort att man hade en växel till..
Skriv svar