Vibrerar alla smallblock mellan 3500-4000?

Ställ dina teknikrelaterade frågor här

Moderator: Moderatorer

OlofE
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 feb 2014, 21:22
Mina motorcyklar: V7 Special -12
Ort: Råå

Vibrerar alla smallblock mellan 3500-4000?

Inlägg av OlofE »

Min V7S -12 (med "nya" motorn) gör det. Vid 3700-3800 är det slagborrmaskin vid pådrag. Överallt annars i registret går den fint. Är alla såna? Det kanske är motorns inbyggda resonanspunkt? Det är inget stort problem, jag är mest nyfiken. Brukar det vara idé atht balansera smallblockarna?

//Olof
Olof
Råå
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Vibrerar alla smallblock mellan 3500-4000?

Inlägg av H-O »

Jo, min har också lite darr vid dom varvtalen. Fast det stör inte mig :) Jag är van vid vibbar då jag kört mest 2 cylindrigt i mitt liv.
Värsta hojen jag ägt vad gäller vibrationer var en 3 cylindrig Yamaha XS 850 -80 som jag köpte flång ny. Såna där
högfrekventa som gjorde att det pirrade i händerna långt efter att man kört. Sålde den efter en sommar....

Den tristaste hoj jag ägt var en Gold wing -81.Sålde den efter en sommar....
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Vibrerar alla smallblock mellan 3500-4000?

Inlägg av ekoxen »

Kan det inte beror på obalans mellan cylindrarna? En trottelsykronisering är kanske medicinen?
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: Vibrerar alla smallblock mellan 3500-4000?

Inlägg av poon »

Det är väl bara ett trottelhus på de nya V7 modellerna, så det går väl inte att göra någon synkronisering av cylindrarna på dem.
Skriv svar